Oppstartsselskap hjelper andre fra konkurs – inngår samarbeid med storbank

Solide bedrifter som havnet i baret på grunn av manglende oversikt ble til unnfangelsen av Axeptia. Knappe to år etter inngår fintech-gründerne samarbeid med Danske Bank. 

UT I VERDEN: Axeptia-gründer Per Nestor Warp og Chief Digital Officer i Danske Bank, Johanna Herbst, tror Axeptia gjennom Danske Banks nye plattform allmenngjør en viktig tjeneste til norske bedrifter.

Foto: Fredrik Kampevoll, E24
Publisert:

Lønnsomme bedrifter som gikk konkurs på grunn av manglende kontroll på pengestrømmene fikk i gang tankekvernen hos Per Nestor Warp og Stian Bølskog Davidsen.

Hva kunne gjøres for å hjelpe disse bedriftene?

I 2017 tok de ideen videre og stiftet Axeptia, med en løsning som skal hjelpe bedrifter fra veltes av manglende oversikt over likviditet og kreditt.

– Ti års erfaring fra kreditt- og inkassobransjen viste oss at det var et udekket behov og et ønske fra kundene, forteller daglig leder og medgründer i Axeptia, Per Nestor Warp.

Bedrifter skylder ofte penger til flere ulike aktører, som gjør det vanskelig å holde oversikt over bedriftens økonomi, slik at de lettere kan styre likviditeten og gjøre gode risikovurderer, forklarer gründeren.

Les også

Avliver myter om oppstartsbedrifter: – Vi lever i Norge, så hva er det verste som kan skje?

– Mange selskaper som har eksistert i 20 år har litt eldre systemer og informasjon som er på ulike steder. For å få sydd dette sammen til en flate, trenger man en spesialist. Å tilby et produkt som normalt sett ville krevd dyre konsulenter og tatt en bedrift seks måneder å sette opp, kan ta to uker med Axeptias løsning.

Samarbeid gir flere kunder

Etter oppstarten i oktober 2017, startet Axeptia å få inn de første kundene etter årsskiftet. Selv om bedriften ikke har begynt å levere overskudd ennå, så føler Nestor Warp at de er over kneika for å bli levedyktige.

– Vi er her neste år også. Målet i år er topplinjevekst, så får vi se om bunnlinje blir et mål neste år. Kundebasen har vokst med iallfall en kunde i uken, men det går litt sakte. Spørsmålet er hvilken spiller vi skal være, og da trenger vi et distribusjonsplattformer, forteller han.

Les på E24+ (for abonnenter)

Israelsk cybertopp advarer Norge: – Dere kan ikke lenger stole på naboene deres

For å nå bredere skal derfor Axeptias løsning nå bygges inn Danske Banks nye plattform, slik at bankens kunder kan bruke Axeptia for å vurdere egen kredittsituasjon. For Danske Bank beskrives samarbeidet som en «no-brainer».

– Vi ønsker å se på hvordan vi kan ta dette ut til en mye større kundebase i Norden. Her kan vi kombinere vår kompetanse og med løsninger, forteller Johanna Herbst, som er Chief Digital Officer i Danske Bank.

Hun sier at bankkundene har ønsket en tjeneste som gir bedre oversikt over kredittsituasjonen, men at bankene ikke har denne informasjonen samlet.

– Bankene har ikke gjort dette fordi ingen bank har en plattform på plass som åpner for andre, slik vi nå gjør med Axeptia, sier hun.

FORNØYD: Per Nestor Warp sier at Axeptia nå tar steget videre gjennom samarbeidet med Johanna Herbst og Danske Bank.

Foto: Fredrik Kampevoll, E24

Løfter frem familien

Selv om bedriften har landet samarbeidet ned Danske Bank, så skal de ikke hvile på laurbærene. I dag har Axeptia fem ansatte, inkludert de to som startet bedriften for 18 måneder siden.

– Vi ønsker jo ikke å være fem personer for alltid, men veksten går i takt med inntekter og finansiering. Nå jobber vi med en konsulentselskap som har veldig god domenekunnskap fra kredittopplysningsbransjen fra før, så det går fort å omsette kroner og øre til faktisk verdi. Det gjør at vi kan skalere, sier han.

En fersk undersøkelse viser at ansatte i oppstartsbedrifter i snitt jobber mer enn arbeidstagere i etablerte bedrifter, men at arbeidsmengden ikke er ekstrem. For Nestor Warp var det viktig å ha familien i ryggen.

Les på E24+ (for abonnenter)

De har nese for teknologisk suksess, og satser der andre ikke våger. Det kan lønne seg

– Hadde jeg sluppet den bomben at jeg hadde startet eget selskap, som gjør at det blir veldig lite timer hjemme, høy risiko og det ikke blir noen penger av det på kort sikt, det hadde ikke gått. Det er helt essensielt å gjøre det i samspill med familien. Ikke bare kjernefamilien, men også de oppover i slektstreet med tanke på barnepass og hjelp når du trenger det.

Her kan du lese mer om