ESA «klare til å reagere raskt» for å hjelpe norske flyselskaper

Luftfartsindustrien roper etter strakstiltak fra regjeringen. De sterkeste verktøyene vil kreve EØS-tilsynet ESAs godkjenning. – Vi må forhåndsgodkjenne det, men vi er klare til å gjøre det meget raskt, sier konkurransedirektøren i ESA til E24.

ESA sier de er klare til å reagere raskt om norske myndigheter ber om hjelp
  • Pål A. Solheimsnes
Publisert:

– I den situasjonen vi er i nå, med en erklært pandemi, er det jo helt klart at vi snakker om en eksepsjonell hendelse. I slike tilfeller er det et godt og fleksibelt grunnlag for å gi støtte under EØS-avtalen, dersom norske myndigheter måtte mene det er riktig, sier Gjermund Mathisen, konkurransedirektør i ESA.

Dersom norske flyselskaper trenger nødlån fra den norske staten for å holde seg flytende, må dette i mange tilfeller godkjennes av EFTAs overvåkningsorgan ESA. Flere, blant annet Parat og NHO har tatt til orde for at regjeringen må være klare til å tilføre flyselskapene likviditet i coronakrisen.

– Tiltaket må forhåndsgodkjennes av ESA dersom kredittfasiliteten ikke er på markedsvilkår, men gunstigere, sier Mathisen.

– Men vi er klare til å gjøre det meget raskt slik at vi ikke skal forsinke dette på noen måte som skaper uheldige konsekvenser.

– Har dere vært i kontakt med norske myndigheter for å diskutere en løsning for luftfarten i Norge?

– Så konkret kan jeg ikke være. Vi har tett og pågående dialog med norske myndigheter nå om hvilke typer støttetiltak man kan gi under regelverket. Så er det opp til Norge hva de vil gjøre. Vi forsøker å bidra på dette stadiet til å klargjøre hva som er mulig.

Les på E24+

Norwegian-sjefens bønn til myndighetene understreker alvoret

Krever avgiftslette og nødlån

På tirsdag ba Norwegians konserndirektør Jacob Schram norske myndigheter om å gripe inn for å hjelpe flyselskaper som har blitt hardt rammet av coronaviruset.

– Vi oppfordrer myndighetene til å umiddelbart innføre tiltak for å redusere den finansielle byrden på flyselskaper for å beskytte viktig infrastruktur og arbeidsplasser, sa han i en børsmelding.

NHO Luftfart har sagt til regjeringen at de vil ha midlertidige kutt av CO₂-avgiften, lufthavnsavgiftene, arbeidsgiveravgiften og flypassasjeravgiften.

– Det mest akutte akkurat nå er at man har en så dramatisk omsetningssvikt, som har kommet veldig plutselig og nok vil vedvare i en lang periode. Det betyr at bransjen må kunne håndtere en likviditetsutfordring, sier administrerende direktør Torbjørn Lothe i NHO Luftfart.

– Det er mange kostnader man ikke kan kompensere. Da må regjeringen etablere en form for kredittfasilitet for å håndtere det mest akutte.

På fredag skal regjeringen presentere konkrete tiltak for å hjelpe norske økonomi og næringsliv.

En slik kredittfasilitet, eller lån, vil som regel kreve ESAs godkjenning.

Jacob Schram, Norwegians nye konsernsjef, ba tirsdag myndighetene om hjelp for flyselskaper til å overleve coronakrisen.

Luftfarten spesielt hardt rammet

– Jeg tenker det er viktig for norske myndigheter med en tydelig dialog med ESA, der man unngår en situasjon der man gir ulovlig støtte, som kan gjøre vondt verre da man senere må kreve støtten tilbake, sier jusprofessor Erling Hjelmeng ved Norges Handelshøyskole.

– Men regelverket er tilpasningsdyktig. Særlig for luftfarten, som på en måte representerer et frontfag i denne krisen, da de rammes raskt og umiddelbart.

EØS-regler forbyr i utgangspunktet offentlig støtte til næringslivet. Det er for å sørge for at slik støtte ikke skal virke konkurransevridende til fordel for et enkeltselskap eller en hel bransje.

– Ser man på finanskrisen ser man likevel at disse tilsynsorganene opptrådte veldig fort og effektivt for at medlemsstatene skulle kunne implementere ulike krisepakker for industrien – både for bankene og bilindustrien for eksempel, sier Hjelmeng.

– Finanskrisen viste at myndighetene på EU/EØS-nivå viste vilje til å la medlemsstatene implementere krisepakker uten at reglene sto i veien. Har man et foretak i genuin krise har man unntaksmuligheter.

Etter hvert som krisen har tiltatt, har reiselivsnæringen og mange flyselskaper fått store problemer. Selskapene sier at permitteringer, lønnskutt og kansellerte fly er noen av konsekvensene av virusutbruddet.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Flyselskaper
  2. ESA

Flere artikler

  1. Norwegian ber om samme støtte som SAS får

  2. SAS-sjefen lovpriser redningspakke – men vet ikke om det er nok

  3. Nå handler det om hvorvidt vi skal ha ett eller to store flyselskaper i Norge

  4. Norwegian kansellerer 3.000 avganger og varsler permitteringer som følge av coronaviruset

  5. Norwegian må skaffe mer penger i høst: Skal i nytt møte med to statsråder