Gransker mulig kartellvirksomhet i norske banker: – Kostnaden veltes over på forbrukerne

Eftas overvåkningsorgan frykter forbrukerne må lide for at store aktører i banknæringen skal ha hindret konkurrenten Trustly i å slippe til på det norske markedet.

UNDER ETTERFORSKNING: Flere sentrale norske bankaktører har havnet i ESAs søkelys etter at det svenske selskapet Trustly klaget dem inn for kartell-virksomhet.

Foto: Terje Pedersen NTB scanpix
Publisert:

Onsdag åpnet EFTAs overvåkingsorgan en formell sak mot en rekke sentrale aktører i den norske banknæringen: DNB, Nordea, Finans Norge, Bank-ID og Bits (eid av Finans Norge.

– Vi mistenker at disse aktørene i den norske banknæringen har stengt ute en konkurrent i strid med konkurransereglene i EØS-avtalen, sier konkurransedirektør Gjermund Mathisen i ESA til E24.

Det var det svenske selskapet Trustly som i 2015 klaget inn de norske bankaktørene til ESA. Selskapet hevdet at norsk banknæring hindret selskapet i å etablere sin nettbaserte betalingsløsning i Norge.

Bakgrunn: ESA åpner konkurransesak mot norske banker

ESA-DIREKTØR: Gjermund Mathisen leder konkurranseavdelingen i Eftas overvåkingsorgan.

Foto: ESA

ESA mener nye og innovative tjenester er viktig for å styrke konkurransen innen betalingskort som Visa og MasterCard og andre nettløsninger som PayPal, og mener at Trustly kan være en slik tjeneste.

– I Norge i dag må du nesten alltid betale med betalingskort når du handler i nettbutikker. Forbrukeren merker ikke at det koster, men transaksjonskostnadene gjør dette dyrt for nettbutikkene. I neste omgang veltes kostnaden over på deg som forbruker. Vi gjør ikke dette for Trustly sin skyld, men for konkurransen sin skyld, sier Mathisen.

Videre mener ESA det er i seg selv er et poeng at også norske forbrukere skal få mulighet til å velge selv hvordan de vil gjøre opp for seg i nettbutikken.

– Slik det er i dag, får ikke forbrukere i Norge velge om de liker den ene eller den andre brukeropplevelsen bedre, i motsetning til i nesten hele resten av Europa, sier Mathiesen.

DNB: Sperret av sikkerhetsgrunner

Ifølge Trustly selv er betalingstjenesten tilgjengelig i alle de 28 EU-landene, og så langt støtter den betalinger fra mer enn 100 banker.

Les også

ESA åpner sak mot Norge om pendlerregler

– Vi taler om en seriøs aktør, den nest største i Europa. Et svensk selskap som er underlagt tilsyn av det svenske finanstilsynet og det svenske datatilsynet. De har prosessert mange millioner overføringer for milliarder av kroner i store deler av Europa. Vi har vanskelig for å se at det som er uproblematisk i et EU-land som Sverige, med strengt tilsyn på alle måter, skal være umulig i Norge, sier Mathisen.

Ifølge ESA er det rettslige grunnlaget for å tillate slike løsninger det samme i Norge som i resten av Europa.

På dette tidspunktet ser vi ingen åpenbare forskjeller i regelverket i Norge og resten av Europa, sier Mathiesen.

Ifølge DNB var det sikkerhetsmessige grunner som gjorde at de og flere andre banker sperret tilgangen til Trustlys løsning, som de mener ville vært i strid med regelverket for BankID.

– BankID er det viktigste sikkerhetselementet for norske bankkunder, uavhengig av hvilken bank kundene bruker. BankID brukes også til andre samfunnsviktige tjenester og for behandling av sensitiv informasjon. Vi ser frem til å belyse denne saken og våre vurderinger i dialog med ESA. Vi skal selvsagt bistå ESA med all dokumentasjon de trenger fra vår side, sier konserndirektør Thomas Midteide i DNBs pressemelding.

Kan ta år

Gjermund Mathisen bekrefter at ESA allerede har vært i kontakt med aktørene og at de har bidratt med informasjon.

–Kunne aktørene ha forhindret at dette ble en formell sak dersom de hadde kommet dere i møte?

– Jeg vil ikke kommentere denne saken konkret, men på generelt grunnlag kan jeg si at det skjer at konkurransesaker løses før man kommer til dette stadiet, ved at partene kommer Konkurransetilsynet i møte. Det er ikke uvanlig.

Les også

Norge knytter seg til EUs finanstilsyn

ESA har ingen lovfestet tidsfrist for når granskningen skal være ferdig.

– Hvor lang tid det tar er avhenging av hva aktørene nå gjør. Om de kommer oss i møte kan nok dette løses relativt raskt. Om de ikke gjør det kan det ta flere år.

Hvis reglene er brutt, kan ESA i ytterste konsekvens ilegge bøter på inntil 10 prosent av den globale omsetningen til selskapene som har brutt konkurransereglene. I andre saker de siste årene har ESA ilagt bøter på mange titalls millioner kroner.

– Eventuelle bøter vil være avhengig blant annet av hvilken omsetning de aktuelle aktørene har på slike tjenester.

Les også

ESA åpner konkurransesak mot norske banker

Les også

Melder om voldsom vekst i forbrukslånsbank

Les også

Marine Harvest hardt ut mot lovfestet avgift: –Må fjernes

Les også

Nok en DAB-klage på ESAs bord

Les også

Alt dette skjer denne uken

Les også

Transportklagenemnda: – Flypassasjeravgiften kan kreves etterbetalt

Les også

Norge knytter seg til EUs finanstilsyn

Les også

Norwegian avventer avgift-trekk fra kunders konto

Les også

ESA mistenker lovbrudd

Her kan du lese mer om