Blir ikke skremt av Starbucks planer for Norge

Men konkurrentene tror bare du vil drikke enda mer kaffe.

STØRRE ETTERSPØRSEL: Konkurrentene til Starbucks frykter ikke færre kunder når kaffegiganten vil etablerer seg i hele Norge.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert:

Investor Jens Ulltveit-Moe har sikret seg rettighetene til å drive kaffekjeden Starbucks i Skandinavia, og forteller at målet er å bli markedsledende innen tre år.

Konkurrentene ser imidlertid ingen dramatikk i at enda en aktør etablerer seg i Norge:

- Jeg regner med at Starbucks kommer til å investere stort, og da er det naturlig at en såpass stor aktør setter seg et slikt mål. Noe annet ville vært rart, sier daglig leder og deleier i Waynes Coffee, Sverre Orm Øverland.

Les også: Starbucks rykker inn i Norge

Mulig synergieffekt

Han tror ikke Starbuck-filialer på det norske markedet vil ha en stor effekt på konkurransesituasjonen.

- Jeg kan ikke spå, men min erfaring fra andre markeder er at dess flere aktører på markedet som kommer og satser på kvalitet, jo bedre effekt har det på ekspansjonen av det totale kaffemarkedet. Jeg tror det er stort rom for mange gode kaffebarer i Norge, sier han til E24.

- Waynes Coffee er en svensk kjede som er vant til stor konkurranse, og vi kjenner markedet i Skandinavia godt. I Sverige har vi over 12.000 kjedefilialer å konkurrere med, og like mange uavhengige, sier han til E24.

Vinner på moderat prising

Gründer i Kaffebrenneriet, Steinar Paulsrud, er ydmyk overfor at så mange ønsker å skjenke kaffe til det norske folk. Han frykter ikke tøff konkurranse fra Starbucks.

- Norge er et lite land der kjapp fortjeneste med høye priser ikke er med på å utvikle markedet, sier han til E24.

- Vi merker oss tendensen til at den økte konkurransen ikke nødvendigvis betyr bedre priser for kundene. Det er oftere ineffektiv drift og ikke prisen på kaffebønnene som fører til høye priser på kaffekoppen, forteller kaffe-gründeren.

Sjekk ut Starbucks konkurrenter på E24 Bedrift

Endrer ikke markedsstrategi

Kaffeaktørene har ikke endret strategien for videre ekspansjon i Norge sett i lys av den nye konkurransesituasjonen som har oppstått.

Waynes Coffee har 16 kaffebarer i Norge, men utvider til 23 innen årsskiftet. I løpet av 2013 har kaffeaktøren planlagt å åpne 10-15 kaffebarer i Norge.

- Vi fortsetter å satse på fantastiske kaffebarer. Man må huske at Starbucks er en av mange aktører blant fryktelig mange kaffeaktører. I tillegg så har våre kjære og kjente bakerier startet å ta kaffen på alvor, sier han til E24.

Kaffebrenneri-gründer Steinar Paulsrud

Kaffebrenneriet er markedsledende aktør og har åpnet fire forretninger de siste 12 månedene. Paulsrud tror det norske kaffemiljøet er godt rustet med potensial for å vokse.

Kaffebrenneriet byr blant annet på lokale tradisjoner for å tiltrekke seg kaffetørste nordmenn.

- I tillegg til kaffe serverer vi lokal mat med eksempelvis Stølsost fra Beito og Torshovskinke, sier Paulsrud til E24.

Men Starbucks vil også satse på lokale tradisjoner når de oppretter nye filialer i Norge. Blant annet vil de fornorske interiøret og tilpasse kaffesmaken norske tunger.

Kaffetørste nordmenn

Nordmenn har et enormt forbruk av kaffe, og hele 80 prosent av den voksne befolkningen drikker kaffe daglig. Nest etter vann, er det kaffe som det drikkes mest av i Norge, ifølge Norsk Kaffeinformasjon.

- Med fokus på smak og utvikling har kaffemiljøet også blitt anerkjent internasjonalt, forteller Paulsrud.

New York Times kaffeblogger, Oliver Strand, utropte Oslo til en av verdens ypperste kaffebyer.

På begynnelsen av 90-tallet var det kun en håndfull kaffebarer i Oslo, mens det idag er flere hundre kaffebarer som bevis på et marked i eventyrlig vekst.

- Konkurranse er godt for alle. Nye aktører skaper ny etterspørsel. Totalmarkedet vil øke, sier Ulltveit-Moe til Dagens Næringsliv.

Det har ikke lyktes E24 å komme kontakt med Stockfleths og Espresso House.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kaffebrenneriet vilbli landsdekkende

  2. Satser millioner på å vinne de norske kaffekundene

  3. Betalt innhold

    Selger kaffe for millioner av kroner

  4. Kaffebrenneriet tjener godt på kaffetørste nordmenn

  5. Kaffebrenneriet satte salgsrekord – solgte for over 260 millioner kroner