Reiseliv-veteran forstår ikke den såkalte krisehjelpen: En utsettelse av problemet

Hun har tilbakebetalt pakkereiser til flere hundre kunder, men får selv kun tilgodelapper fra flyselskaper og rederier. Regjeringens seneste hjelpeordning viser at de ikke har forstått problemstillingen, sier Tove Voss (77).

SKUFFET: Reiseliv-veteran Tove Voss hadde forventet mer fra regjeringen.

Ingar Sorensen
  • Hans Jordheim
Publisert:,

– Jeg har vært i bransjen i over 50 år. I løpet av den tiden har jeg vært med på veldig mye, men aldri før har vi fått ansvar for våre gjesters reiser til hele verden, sier Tove Voss, direktør i reisearrangørselskapet Vista Travel.

Etter en lang karriere, med erfaring fra blant annet Startour, Globetrotter og Kuoni, omtales hun gjerne som «The Grand Old Lady» i norsk reiseliv.

Den siste tiden har arbeidet utelukkende dreid seg om kansellerte reiser. Blant selskapets ti ansatte er Voss den eneste som nå jobber fulltid.

Som resten av bransjen så 77-åringen med forventning til tirsdag, da regjeringen skulle presentere en redningspakke for pakkereiseoperatører. Den foreslåtte ordningen ble imidlertid tatt imot med stor skuffelse.

– Det kan virke som de kun har tenkt på å sørge for at forbrukerne får penger tilbake. Men konkursspøkelset henger fremdeles over veldig mange selskaper i bransjen. Det virker ikke som regjeringen har forstått problemstillingen vi står oppi, sier hun.

Får kun tilgodelapper

Problemet er egentlig veldig enkelt, ifølge Voss.

– Si at vi selger en reise for 10.000 kroner. Da vil noe av dette gå til å dekke faste utgifter, som leie og lønninger, og så vil resten av pengene, si 80–85 prosent, gå til å betale for det kunden har kjøpt. Altså til flyselskaper, rederier og busselskaper, for eksempel. Dette kan samlet sett dreie seg om millioner av kroner.

Men disse selskapene er i minst like store økonomiske problemer som alle andre i reiselivsbransjen, så når Vista Travel ber om pengene tilbake for kansellerte reiser er svaret i mange tilfeller nei. De får beskjed om at det ikke finnes penger, og at de ikke kan vil bli kompensert på noe annet vis enn gjennom tilgodelapper (voucher).

– Dette gjelder for operatører i Frankrike, Portugal og Russland, blant annet. Men en voucher for neste år hjelper ikke meg, for vi er lovpålagt å betale tilbake 100 prosent til våre norske kunder. Så da er vi i en situasjon der størstedelen av pengene er brukt samtidig som vi må refundere kundene våre.

Les på E24+ (for abonnenter)

Tidligere skipsreder selger luksusvilla til 59 millioner

– Ikke tilpasset oss

Voss mener at regjeringens foreslåtte løsning, en statlig låneordning for refusjon av pakkereiser, bare er en utsettelse av problemet.

– Vi får ikke mer penger selv om vi får et lån. Jeg forstår kundene som ønsker pengene sine tilbake, men det jeg ikke forstår er denne såkalte hjelpen. Den er liksom ikke tilpasset oss.

Voss forteller at de selv har kansellert reiser for rundt 40 grupper og at flere andre, med bestillinger til i høst, har avbestilt selv.

– Er dere i stand til å betale ut alle kanselleringer nå?

– Vi har allerede refundert flere millioner kroner og vil fortsette med det i neste måned. Så kommer det an på hvor fort dette tar seg opp. Hvis vi får gjester av gårde i september vil det hjelpe mye, men om hele 2020 er ødelagt, er det en annen sak, sier Tove Voss, som forteller at selskapet ikke har diskutert om de kommer til å benytte seg av låneordningen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Et kriserevidert budsjett som ikke tåler fremtiden

Skuffet bransje

Større bransjeaktører har allerede uttrykt sin skuffelse over pakken overfor E24.

– Reiselivet har stoppet helt opp, og det er uforståelig hvordan regjeringen kan stå på talerstolen og si at denne bransjen har blitt truffet hardest, og samtidig ikke gi noen form for kompensasjon, sa leder for Virke Reiseliv, Astrid Bergmål.

Ving-sjef Christian Fredrik Grønli kalte det et slag under beltestedet, mens administrerende direktør i Berg Hansen, Per Arne Villadsen, sier det fremstår som lite aktuelt for dem å benytte seg av ordningen.

Næringsminister Iselin Nybø forstår kritikken og frustrasjonen fra pakkereiseselskapene, men mener det ikke var mulig å gi dem ren kontantstøtte, slik de kunne ønsker seg.

– Jeg skjønner det godt, det er forståelig at pakkereiseselskapene, og mange andre bransjer, ønsker å få dekket utgiftene sine. Men dette er det beste lånet det er mulig å gi, sier næringsministeren til E24.

Næriningsminiter Iselin Nybø og finansminister Jan Tore Sanner.

Siri Øverland Eriksen

Her kan du lese mer om

  1. Coronaviruset
  2. Reiseliv
  3. Virke
  4. Revidert nasjonalbudsjett

Flere artikler

  1. Kriselån til pakkereiseselskapene slaktes av næringen

  2. Forbrukerrådet frykter reisende ikke får tilbake pengene sine

  3. Nybø svarer på kritikken: – Utfordrende å gi kompensasjon til én bransje

  4. Annonsørinnhold

  5. Arbeiderpartiet vil endre i støttepakken til reiseliv: – Det er en katastrofe det som skjer

  6. Misnøye med regjeringens redningsplan: – Utsetter bare konkursene