Nordmenn selger vann i ørkenen – har slått seg opp i Midtøsten med kuwaitisk kapital

I Norge har få hørt om vannmerket Isbre, men takket være en kuwaitisk investor eksporterer selskapet en halv million flasker vann til hele verden hver måned – de aller fleste til Midtøsten.

VANN PÅ BÅND: Det går en stri strøm med kildevann på båndet til Isbre Water i Hardanger. Her følger fabrikkarbeider Arne Johannes Håheim med på det fullautomatiserte anlegget.

Rolf Tepstad
Publisert:,

Daglig leder og medeier Jarand Rønjom mener han har bygget en av landets mest effektive produksjonslinjer innerst i Hardangerfjorden.

Hver måned sender han ut rundt 500.000 flasker til 26 forskjellige land.

– Vi har hatt god tilgang på midler og har fått på plass en produksjonslinje som er ekstremt effektiv. Vi trenger bare fire mann for å operere hele fabrikken, sier Rønjom som har jobbet med produksjonslinjer for flere av landets største bryggerier.

Sammen med onkelen og Isbre-gründer Bjørn Gunnar Rønjom og en pengesterk kuwaitisk investor eier de tre Isbre, og har sett vann-bestillingene sakte, men sikkert stige, mye takket være linken til Midtøsten.

Døråpner i Midtøsten

Det er forretningsmannen Yaseen Altabtabaei fra Kuwait som er nøkkelen til salget i Midtøsten. Han eier 66 prosent av selskapet og kom inn på eiersiden for noen år siden via en dansk salgsagent i Midtøsten.

– Yaseen har åpnet store markeder for oss, og Midtøsten er vårt desidert viktigste marked, samt at Asia med Kina nå også kommer opp for fullt. Vi merker også økt etterspørsel i Tyskland, sier Rønjom.

Den daglige lederen forklarer at om man vil lykkes i Midtøsten må man kjenne de riktige folkene.

– Det er folk i politiske posisjoner som styrer alt, og vannmarkedet styres av en rekke mektige familier.

Det siste markedet Altabtabaei har åpnet er Saudi-Arabia, et svært viktig marked med pengesterke forbrukere.

Til tross for at etterspørselen øker i utlandet, er det er ingen butikker i Norge som selger vannet – og det er det heller ingen planer om.

– Det er ikke lett å selge vann i Norge, man må brukte utrolig mye penger på markedsføring selv om man har bedre kvalitet enn konkurrentene. Det koster for mye å få god hylleplass i butikken, sier Rønjom.

INVESTOR: Yaseen Altabtabaei har vært nøkkelen til både kapital og nye markeder for Isbre-vannet. Han er også største eier med 66 prosent av aksjene.

Privat

Likviditetsgap

Til tross for økende interesse, er Isbre Water fremdeles en svært liten aktør sammenlignet med andre i markedet. Selskapet omsetter for 18 millioner kroner i år.

Til neste år ser de for seg å øke omsetningen til rundt 23 millioner kroner. Selskapet er lønnsomt, men trenger større volum for å se de store inntektene.

En av utfordringene for de fleste retail-leverandører er å få betalt for hele varen på forhånd. Isbre får bare 40 prosent av inntektene når de sender vannet ut i verden, og resten 2–3 måneder senere når vannet når destinasjonen. Dermed oppstår det et likviditetsgap som selskapet nå vil dekke for å kunne investere i å få opp volumet.

Rønjom anslår at de har brukt mellom 55–60 millioner kroner på å få selskapet dit de er i dag, hvor Altabtabaei har stått for 60 prosent av den summen. Selskapet kunne hentet mer penger fra Altabtabaei, men de norske deleierne ønsker ikke å miste eierskapet.

– Vi kunne jo hentet mer penger fra Yaseen, men vi andre har ikke lyst til å bli vannet ut, dette er jo babyen vår.

Det var også utfordrende å låne penger i banken.

– Vi slet med å få lån i banken selv med en høy grad av sikkerhet, vi var rett og slett for små for de store bankene og for stor og komplisert for de små lokalbankene. Vi falt ned mellom to stoler og sto uten noen bank som ville følge oss, derfor falt vi på folkefinansiering gjennom Fundingpartner, sier Rønjom.

Selskapet henter åtte millioner kroner som skal gå til å få fart på salget. Produksjonslinjen skal kunne mangedoble produksjonen uten noen særlig større utgifter, mener Rønjom.

Isbre Water AS ble opprettet i 2018, men drev tidlig på 2000-tallet med amerikanske eiere. Under finanskrisen slet eierne med å holde vannselskapet flytende, og ble til slutt tatt over av banken, som gjorde at selskapet til slutt fikk norske eiere.

Les også

Tibber: Økte omsetningen med 382 prosent

Helse- og nerdevann

Måten Isbre markedsfører seg er ved at vannet har en veldig såkalt TDS (total oppløste faste stoffer), som er en måleenhet som blant annet viser saltinnhold i vannet.

Isbre-vannet har en TDS på 4,0, som selskapet mener er det reneste på markedet. En gjennomgang gjort at Groundwater Analytical og Eurofins Norge viser til sammenligning at kjente vannmerker som Evian har en TDS på 310 og Fiji på 230. Selskapet mener Isbre-vannet er så rent at det kan brukes i batterier.

– Isbre har blitt et nerdevann for dem som virkelig bryr seg om helse. I Sør-Korea selger en av de største apotekkjedene vannet vårt som helsevann, sier Rønjom.

Han sier at den Sørkoreanske apotekkjeden ikke trodde på hvor rent vannet var, og reise til Norge for selv å ta prøver.

Les også

Norsk gründer frykter hard brexit: – Aktuelt å legge ned London-virksomheten