Endrer 350-kronersgrensen – godterigigant går over på datovarer

Selskapet som har tjent millioner på godterisalg fra Sverige må nå endre forretningsmodell etter at regjeringen fjerner 350-kronersgrensen på netthandel fra nyttår.

Maxgodis-sjef Morten Hansson selger momsfritt godteri til nordmenn fra Sverige, men nå er det slutt på denne forretningsmodellen.

Dan P. Neegaard
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Maxgodis har de siste årene slått seg opp på billig godteri fra Sverige kjøpt på nett.

Selskapet har takket momsfritaket på netthandel under 350 kroner for veksten, noe en rekke andre svenske og tyske har benyttet seg av.

Regjeringen har bestemt seg for å gå tilbake på momsfritaket, og fra 1. januar blir det moms fra første krone på næringsmidler, noe som betyr at fordelen Maxgodis og en rekke andre utenlandske nettbutikker har brukt, blir borte.

Maxgodis sier til E24 onsdag at det ikke lenger vil lønne seg for dem å selge godteri fra Sverige.

– Nå blir det altfor dyrt, sier Maxgodis-topp Morten Hansson.

Tidligere har man importert norsk godteri til Sverige, for å selge det momsfritt tilbake, men det blir det altså nå slutt på.

Satser på utgåtte varer

Nå skal Maxgodis i stedet selge datovarer, altså matvarer som går ut på dato om 100 dager eller kortere. Slike varer vil ikke dagligvarekjedene ta inn i butikken.

– Men kan dere tjene like mye på utgåtte varer som godteri?

– Det er et godt spørsmål, det tør jeg ikke svare på, sier Hansson.

Han referer til den norske kjeden Holdbart som har slått seg opp på slike varer og solgte for over 145 millioner kroner i fjor.

Hansson sier de har inngått avtaler med både Freia, Orkla og Brynhild om levering av utgåtte varer.

– Men er det mange nok varer til å fortsette å vokse slik dere har gjort?

– Vi tror det er flere varer tilgjengelig enn vi kan selge, sier Hansson som forklarer at det ikke lenger bare blir godteri, men at det nå blir mange forskjellige varekategorier, ettersom man forholder seg til de varene leverandørene har til overs, og som man ikke får solgt i butikkene.

Omsetningen stuper

Men det er ikke bare den norske regjeringen som stikker kjepper i hjulene for Maxgodis og morselskapet Net Trading Group som er børsnotert i Sverige.

Det er også andre årsaker til at topplinjen for det svenske selskapet har sluttet å stige skarpt, men i stedet har svekket seg fra 64,5 millioner svenske kroner i årets ni første måneder i fjor, til 51 millioner så langt i år.

Fallet i tredje kvartal isolert viser en omsetning som fikk fra 21,2 til 12,1 millioner svenske kroner år over år.

Selskapet mistet tidligere i år en avtale med Letsdeal, noe som i fjor sto for 25 millioner av omsetningen, samt en beslutning om å legge ned virksomheten i Finland, som sto for rundt 20 millioner av omsetningen på årsbasis, ifølge Hansson.

Fikk snuskritikk

Net Trading Group har også satset hardt på snus på nett.

Selskapet bruker trafikken fra Maxgodis sin nettbutikk til å selge snus i søsterselskapets norske nettbutikk.

Det førte til at Helsedirektoratet åpnet sak mot selskapet, og konkluderte med at markedsføringen var ulovlig, og instruerte Maxgodis om endre på markedsføringen.

Her kan du lese mer om

  1. Maxgodis
  2. Freia
  3. Orkla
  4. Netthandel

Flere artikler

  1. Godtegiganten på nett, MaxGodis, legger ned

  2. Kutter 350-kronersgrensen for utenlandsk netthandel

  3. Betalt innhold

    Jannes nettbutikk gikk konkurs etter 8 år med millionomsetning: Aldri før har så mange norske nettbutikker gått konkurs

  4. Annonsørinnhold

  5. Bransjeaktører ikke overrasket over Maxgodis-nedleggelsen

  6. Boozt håper å endelig gå i pluss i Norge med nye tollregler