Rema har tapt titalls millioner etter øloffensiv

Dagligvarekjeden ville satse på egenkontrollerte ølmerker, det har så langt gitt millionunderskudd.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
  • André Haugen
Publisert:

Etter at Rema 1000 lanserte den såkalte bestevennstrategien i 2017, forsvant mange av de lokalt tilknyttede ølmerkene ut av hyllene på landsbasis, inkludert Hansa og Mack.

Dagligvarekjedens plan var da å bygge opp egenkontrollerte ølmerker i flere regioner. Det har gitt dårlig avkastning for Rema, som nå har tapt flere titalls millioner kroner på øloffensiven, ifølge Dagens Næringsliv.

Paraplyen i Remas ølplan, selskapet Norske Bryggerier, har i løpet av tre år hatt samlede underskudd før skatt på 23 millioner kroner.

Dette selskapet står bak bryggeriene OF Hald i Bergen og Rygr på Jæren, og eier samtidig 43 prosent av aksjene i Sagene bryggeri.

Les på E24+

Fra fattig student til Instagram-suksess

OF Hald avviklet nylig produksjonen, bare ett år etter oppstarten.

Alle de tre bryggeriene endte med et underskudd på over to millioner kroner i fjor, ifølge DN.

Amund Fjørtoft, administrerende direktør i Rema Industrier, sier til avisen at det tar tid å bygge volum i ølbransjen og at konkurransen er knallsterk.

Bestevenner

Remas bestevenn-strategi går ut på å slanke antallet merkevarer i sortimentet, og inngå langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører.

Fordelene forbundet med å være bestevenn skal være skal være å få flere varer med bedre synlighet i Rema-butikkene.

Les også

Mack tapte nesten 9 millioner i fjor

Ett av selskapene som ikke ble en «bestevenn» var bryggeriet Mack.

Nord-Norges aller største bryggeri i Nordkjosbotn utenfor Tromsø har eksistert siden det ble grunnlagt i 1877 av Ludwig Markus Mack i Tromsø.

Macks Ølbryggeri økte omsetningen fra 288 millioner kroner i 2017 til 311 millioner kroner i fjor. Likevel ble ikke bunnlinjen løftet tilsvarende, og resultatet endte med et underskudd på 8,9 millioner kroner.

I sin årsberetning skriver Mack at Remas nye strategi har «gitt et stort inntektsbortfall».

«Mack har de siste to årene intensivert arbeidet med nye vekstrategier for å kompensere Rema-bortfallet. Økt innovasjon, distribusjon og systematisk salgs- og markedsarbeid nasjonalt har gitt betydelig volumvekst og skapt et godt grunnlag for videre vekst i årene fremover både innen dagligvare og uteliv», heter det i årsberetningen.

Les også

Rema går på kyllingsmell – må fjerne Hubbard-navnet

Les også

Rema 1000 taper terreng til konkurrentene

Les også

Rema med nytt solanlegg: Gjør Norges største enkeltkjøp av solceller

Her kan du lese mer om

  1. Rema 1000
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Mack tapte nesten 9 millioner i fjor

  2. Knallår for industribryggeriene - mikrobryggeriene bremser opp

  3. Kolonial.no vokser, men tjener fortsatt ikke penger

  4. Annonsørinnhold

  5. Foodora taper mer i Norge

  6. Gruveselskap skal utvinne kull i 20 nye år på Svalbard