Rema har tapt titalls millioner etter øloffensiv

Dagligvarekjeden ville satse på egenkontrollerte ølmerker, det har så langt gitt millionunderskudd.

bilde

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
Publisert:

Etter at Rema 1000 lanserte den såkalte bestevennstrategien i 2017, forsvant mange av de lokalt tilknyttede ølmerkene ut av hyllene på landsbasis, inkludert Hansa og Mack.

Dagligvarekjedens plan var da å bygge opp egenkontrollerte ølmerker i flere regioner. Det har gitt dårlig avkastning for Rema, som nå har tapt flere titalls millioner kroner på øloffensiven, ifølge Dagens Næringsliv.

Paraplyen i Remas ølplan, selskapet Norske Bryggerier, har i løpet av tre år hatt samlede underskudd før skatt på 23 millioner kroner.

Dette selskapet står bak bryggeriene OF Hald i Bergen og Rygr på Jæren, og eier samtidig 43 prosent av aksjene i Sagene bryggeri.

Les på E24+ (for abonnenter)

Fra fattig student til Instagram-suksess

OF Hald avviklet nylig produksjonen, bare ett år etter oppstarten.

Alle de tre bryggeriene endte med et underskudd på over to millioner kroner i fjor, ifølge DN.

Amund Fjørtoft, administrerende direktør i Rema Industrier, sier til avisen at det tar tid å bygge volum i ølbransjen og at konkurransen er knallsterk.

Bestevenner

Remas bestevenn-strategi går ut på å slanke antallet merkevarer i sortimentet, og inngå langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører.

Annonsørinnhold

Fordelene forbundet med å være bestevenn skal være skal være å få flere varer med bedre synlighet i Rema-butikkene.

Les også

Mack tapte nesten 9 millioner i fjor

Ett av selskapene som ikke ble en «bestevenn» var bryggeriet Mack.

Nord-Norges aller største bryggeri i Nordkjosbotn utenfor Tromsø har eksistert siden det ble grunnlagt i 1877 av Ludwig Markus Mack i Tromsø.

Macks Ølbryggeri økte omsetningen fra 288 millioner kroner i 2017 til 311 millioner kroner i fjor. Likevel ble ikke bunnlinjen løftet tilsvarende, og resultatet endte med et underskudd på 8,9 millioner kroner.

I sin årsberetning skriver Mack at Remas nye strategi har «gitt et stort inntektsbortfall».

«Mack har de siste to årene intensivert arbeidet med nye vekstrategier for å kompensere Rema-bortfallet. Økt innovasjon, distribusjon og systematisk salgs- og markedsarbeid nasjonalt har gitt betydelig volumvekst og skapt et godt grunnlag for videre vekst i årene fremover både innen dagligvare og uteliv», heter det i årsberetningen.

Les også

Rema går på kyllingsmell – må fjerne Hubbard-navnet

Les også

Rema 1000 taper terreng til konkurrentene

Les også

Rema med nytt solanlegg: Gjør Norges største enkeltkjøp av solceller

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold