Rema har tapt titalls millioner etter øloffensiv
Dagligvarekjeden ville satse på egenkontrollerte ølmerker, det har så langt gitt millionunderskudd.
Etter at Rema 1000 lanserte den såkalte bestevennstrategien i 2017, forsvant mange av de lokalt tilknyttede ølmerkene ut av hyllene på landsbasis, inkludert Hansa og Mack.
Dagligvarekjedens plan var da å bygge opp egenkontrollerte ølmerker i flere regioner. Det har gitt dårlig avkastning for Rema, som nå har tapt flere titalls millioner kroner på øloffensiven, ifølge Dagens Næringsliv.
Paraplyen i Remas ølplan, selskapet Norske Bryggerier, har i løpet av tre år hatt samlede underskudd før skatt på 23 millioner kroner.
Dette selskapet står bak bryggeriene OF Hald i Bergen og Rygr på Jæren, og eier samtidig 43 prosent av aksjene i Sagene bryggeri.
Fra fattig student til Instagram-suksess
OF Hald avviklet nylig produksjonen, bare ett år etter oppstarten.
Alle de tre bryggeriene endte med et underskudd på over to millioner kroner i fjor, ifølge DN.
Amund Fjørtoft, administrerende direktør i Rema Industrier, sier til avisen at det tar tid å bygge volum i ølbransjen og at konkurransen er knallsterk.
Bestevenner
Remas bestevenn-strategi går ut på å slanke antallet merkevarer i sortimentet, og inngå langsiktige og eksklusive avtaler med færre leverandører.
Fordelene forbundet med å være bestevenn skal være skal være å få flere varer med bedre synlighet i Rema-butikkene.
Mack tapte nesten 9 millioner i fjor
Ett av selskapene som ikke ble en «bestevenn» var bryggeriet Mack.
Nord-Norges aller største bryggeri i Nordkjosbotn utenfor Tromsø har eksistert siden det ble grunnlagt i 1877 av Ludwig Markus Mack i Tromsø.
Macks Ølbryggeri økte omsetningen fra 288 millioner kroner i 2017 til 311 millioner kroner i fjor. Likevel ble ikke bunnlinjen løftet tilsvarende, og resultatet endte med et underskudd på 8,9 millioner kroner.
I sin årsberetning skriver Mack at Remas nye strategi har «gitt et stort inntektsbortfall».
«Mack har de siste to årene intensivert arbeidet med nye vekstrategier for å kompensere Rema-bortfallet. Økt innovasjon, distribusjon og systematisk salgs- og markedsarbeid nasjonalt har gitt betydelig volumvekst og skapt et godt grunnlag for videre vekst i årene fremover både innen dagligvare og uteliv», heter det i årsberetningen.