Norske reiselivsbedrifter jubler: – Ligger an til å bli tidenes beste sommer

Norske reiselivsbedrifter langs Vestlands-kysten jubler for knallsommer.

POPULÆRT: Fjord-Norge går så det griner i sommer. Her fra Geiranger, sett fra Hurtigruten.

Foto: Marit Rasmussen / NTB scanpix
  • Bendik Støren (Bergens Tidende)
Publisert:

– Det ligger an til å bli tidenes beste sommer for internasjonalt reiseliv på Vestlandet, sier administrerende direktør Kristian Jørgensen i Fjord Norge, turistrådet for Vestlandet, til E24.

Prognoser basert på tidligere tall og tilbakemeldinger fra hoteller og andre aktører viser solid vekst fra i fjor, sier han.

– Det ligger an til åtte prosent vekst fra i fjor for Fjord-Norge, og fem prosent vekst for landet som helhet, sier han.

For perioden frem til første juni har økningen vært på til sammen ni prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge SSB.

Ni av ti reiselivsbedrifter tror på en minst like god eller bedre sommer i 2015 som i 2016, ifølge NHO Reiselivs økonomibarometer.

Opp 28 prosent fra i fjor

Fjord Tours, som arrangerer turer, overnattinger og aktiviteter i fjordene på Vestlandet, har så langt i år økt omsetningen med hele 28 nye prosent, sammenlignet med samme periode i fjor, ifølge daglig leder Steinar Aase.

Også Hurtigruten kan melde om svært gode resultater i sommer. For årets juli er aktiviteten opp ti prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.

– Vi har aldri hatt så mange gjester som i fjor, og så langt i år ser det ut til at dette fortsetter. Spesielt er det hyggelig at så mange nordmenn velger å feriere med oss, sier Daniel Skjeldam, daglig leder i Hurtigruten til E24.

Førstedivisjon

Aase i Fjord Tours mener aktører som dem nå står langt sterkere enn for kun noen år siden.

Bedriften har mer enn doblet resultatet mellom 2012 og 2015, fra seks til 13 millioner kroner. Driftsinntektene økte fra 28 til 48 millioner over samme periode.

– Tre faktorer skiller seg ut som årsaker for at det har gått såpass bra de siste årene. Lavere kronekurs har vært viktig, i tillegg til vårt samarbeid om satsing på markedsføring, og det at Norge sikkerhetsmessig regnes som en trygg destinasjon å reise til, sier Steinar Aase.

Les også

Turistrekord på Cuba

Han mener dette har gjort at næringen nå kan hevde seg med andre store turistdestinasjoner som Frankrike og England.

– Vi har rykket opp i førstedivisjon. Nå må vi satse videre for å befeste plassen, sier Aase.

Vil tåle sterkere krone

Aase tror næringen nå vil kunne leve på det de har bygget opp over de siste årene, også dersom kronen skulle styrke seg igjen.

– Det kan nok fort komme en styrking i kronen, med tanke på for eksempel effektene av brexit. Men de etablerte aktørene vil klare seg, sier Aase.

Les også

Her er det nye skipet til Hurtigruten

– En økning på ti til 15 prosent i kronekursen, slik at reisene våre blir tilsvarende dyrere, vil nok stabilisere utviklingen. Med mindre vi går inn med økte midler til markedsføring for å holde på utviklingen, sier Aase.

Flere fra Norge

En undersøkelse TNS Gallup har gjennomført for NHO Reiseliv, viser at fire av fem nordmenn skal på ferie denne sommeren. Av disse skal 6 av 10 feriere i Norge.

Hurtigruten merker en økning særlig i norske turister.

– For norske reisende gjør kroneeffekten at det er blitt vesentlig dyrere å feriere i utlandet. Dermed tar gjerne flere den lenge planlagte norgesferien sin nå, sier Skjeldam til E24.

Les også

Reiselivs-Norge ruster seg for en ny rekordsommer

Hurtigruten merker også stor vekst i sine turer til Svalbard.

– Vi har to skip som seiler rundt Svalbard, som er tilnærmet fullbooket i sommer. Dette har økt kraftig de siste årene, og utgjør nå 15 prosent av aktiviteten vår, sier Skjeldam.

For utenlandske reisende har ikke kronekursen noen effekt på etterspørselen til Hurtigruten, siden selskapet priser alle sine turer i lokale valutaer.

For dårlig service

Både Skjeldam og Aase mener næringen fortsatt har litt å gå på når det kommer til service.

– Vi trenger å heve det generelle servicetilbudet. Hotellene og maten, for eksempel, kan bli bedre.

Skjeldam er enig.

– Vi har ikke forutsetninger for masseturisme og må dermed satse hardt på kvalitet, sier han.

Les også

NHO Reiseliv: – Bedrifter må kunne velge bort kontanter

Les også

Her er det nye skipet til Hurtigruten

Les også

Stad skipstunnel dyrere og dyrere

Her kan du lese mer om

  1. Reiseliv
  2. Hurtigruten
  3. Norge
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Venter beste sommer noensinne

  2. Reiselivs-Norge ruster seg for en ny rekordsommer

  3. Reiselivsaktør: – 2020 er et katastrofalt år

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Reiselivet er i full gang med å finne ut hva norske turister vil ha i sommer. Dette er trekkplastrene.

  6. Går trolig mot rekordsommer for norsk turistnæring