Espen (22) hoppet av prestisjeskole for å starte brillebutikk

Espen W. Kopperud trengte briller, men fikk hakeslepp av prisene som møtte ham i brillebutikken. Nå har han fått hjelp av investorer til å starte sin egen brillebutikk.

VIL BLI STØRST: Espen W. Kopperud har satt seg som mål å bli største brilleselger i Skandinavia i løpet av fem år. Foto: Tor Orset

  • Mathias Klingenberg
Publisert:,

På tredje forsøk kom Espen W. Kopperud endelig inn på Bocconi-universitetet i Milano, et av de ti beste studieprogrammene i økonomi i Europa, ifølge Financial Times. Men da han satt på forelesningene, merket han at synet hadde blitt dårligere.

- Da jeg kom hjem til jul det året, trengte jeg briller. Men da jeg kom til brillebutikken, oppdaget jeg at den billigste brillen kostet 5.000 kroner. Det tok jeg meg ikke råd til, sier 22-åringen til E24.

Kopperud begynte å undersøke hvorfor briller koster så mye. Han fant fram til et selskap ved navn Luxottica, som lager og distribuerer briller for blant andre Gucci, Ray-Ban, Oakley og Giorgio Armani.

- De har nærmest monopol, sier Kopperud.

Vekket investorenes nysgjerrighet

Kopperud øynet stort potensiale i å bygge opp et eget designermerke, og selge briller av god kvalitet til en rimeligere pris enn de vanlige brillebutikkene.

Han startet med å lage en forretningside, og sendte dette til faren til en medstudent fra Østerrike som var investor. Kopperud håpet å få tilbake konstruktiv kritikk om hva han burde gjøre videre.

- Jeg fikk raskt tilbakemelding om at han ville investere en halv million i selskapet mitt. Flere andre meldte også sin interesse, sier den unge mannen fra Oslo.

Han bestemte seg for å slutte på skolen, og fikk også flere hundre tusen kroner av norske investorer som likte ideen hans.

- Jeg har hørt at Mark Zuckerberg fikk investorhjelp da han var 21 år. Jeg fikk det allerede som 20-åring. Det er ganske kult, sier han.

- Mamma og pappa likte det ikke

Det var imidlertid ikke alle steder planene hans falt i god jord.

- Mamma og pappa likte overhodet ikke at jeg skulle slutte på skolen. Pappa er lærer og mamma er bibliotekar; dette er ikke noe de er vant med. Men etter hvert som investorene meldte seg, ble de mer positive, sier Kopperud.

For drøye to uker siden åpnet han sin egen nettbaserte brillebutikk, med egendesignede briller. Brillene produseres i Kina, mens glassene slipes i Trondheim. Forretningsideen er å selge designbriller av god kvalitet så billig at briller at man skal kunne ha like mange briller som man har klær og sko.

- Jeg er veldig opptatt av perfeksjon. Jeg fikk blant annet tilsendt 15-16 forskjellige brilleetuier før jeg fant den riktige boksen, sier han.

Slik ser en av brillene til Kopperud ut.

Tor Orset

- I forrige uke omsatte jeg for 10.000 kroner på én dag. Og man skulle ikke tro at marginene er gode, siden en ferdig optisk brille hos meg koster fra 950 kroner, men folk kjøper ofte flere på en gang. Da tjener jeg gode penger, sier Kopperud.

Bruker blogger og sosiale medier

Den ferske nettbutikken har allerede over 1.000 følgere på Facebook, og Kopperud bruker også Instagram og Pinterest til å kommunisere med potensielle kunder.

- I hvert brilleetui har jeg lagt ved en lapp med en oppfordring om å dele bilder av seg selv mens man har på sine nye briller, og tagge innlegget med «Frank Walton», som er navnet på butikken min. Da kommer også innleggene opp på nettsiden min, sier Kopperud.

Samtidig har han utnyttet påvirkningskraften bloggere har på sine lesere.

- De mindre bloggerne skriver gjerne om deg i bytte mot produkter, mens de største bloggerne vil ha mellom 10.000 og 25.000 kroner for å gjøre det, sier han.

Kopperud fremholder at kvaliteten på brillene han selger ikke står noe tilbake for det de mer etablerte konkurrentene tilbyr.

- Velkommen etter

Arild Kjærnli, informasjonssjef i brillebutikken Specsavers, synes det er tøft at Kopperud har guts og pågangsmot til å starte brillebutikk i en alder av 22 år.

Arild Kjærnli i Specsavers.

Specsavers

- Vi vil ønske ham velkommen til brillebransjen, men vi vil også ønske ham velkommen etter. Vi har solgt billige designbriller til det norske folk siden 2005, sier han.

Kjærnli poengterer at kvaliteten på brillene er viktig, ikke bare prisen. I tillegg formaner han folket om å sjekke synet sitt regelmessig for å ta vare på øynene.

- I Norge er det lov å mislykkes

Kopperud ønsker nå å inspirere andre unge, håpefulle gründere til å tørre å satse, selv om de ikke har høyere utdanning.

- Jeg ble inspirert av folk som Steve Jobs og Richard Branson, og fant ut at utdanning ikke er nødvendig for å starte business, sier Kopperud til E24.

Målet til Kopperud er å bli største brilleselger i Skandinavia i løpet av fem år.

Selv om han enda er fersk i virksomheten, frykter han ikke for fremtiden.

- Det som er deilig med å bo i Norge, er at man kan mislykkes, og likevel tar folk seg av deg. Og man er jo uansett ikke garantert jobb dersom man har utdanning, sier Kopperud.

Les også:

Nå vil Google putte kamera på øyet dittDette sjekker arbeidsgiveren før du får jobben- Dette ser vi etter hos nyutdannede

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – Må ærlig innrømme at jeg var kjempenervøs

  2. Har kraftig dysleksi - fikk toppkarakterer på bachelorgraden

  3. Betalt innhold

    Nå er avlusingsfergen til Sindre (21) i full sving

  4. Annonsørinnhold

  5. Helen (68): - Jeg vet ikke hva jeg skal kalle det produktet, men det stod purre på forpakningen

  6. Høyfjellshotell la ut Facebook-konkurranse – må gi ut premier for over 1,5 millioner kroner