Partene i SAS-streiken møtes til mekling onsdag

Partene i SAS-streiken skal møtes til mekling hos Riksmekleren 1. mai klokken 11.

Publisert:,

– Jeg kan bekrefte at partene skal ha samtaler hos Riksmekleren, sier Ruland til NTB.

Dette er første gang partene NHO Luftfart, og pilotene i Norsk Flygerforbund og Parat møtes siden meklingen endte med brudd natt til forrige fredag. Streiken er nå inne i sin sjette dag, og totalt er 3.306 avganger innstilt og 326.917 passasjerer rammet av streiken, som både gjelder piloter i Norge, Sverige og Danmark.

– Vi skal forsøke å finne en løsning på konflikten. Jeg har alltid tro på en løsning, men det er krevende, sier han.

– Nå er vi over i en konstruktiv fase, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen til VG.

Ruland sier at det er de samme temaene som ble brakt inn i meklingen sist, som skal diskuteres onsdag. Det betyr blant annet arbeidstid, turnus og lønn.

– Vi skal forsøke å finne en løsning på konflikten. Jeg har alltid tro på en løsning, men det er krevende, sier han.

Partene skal etter planen møte hos Riksmekleren klokka 11.

Les også

DNB Markets: Streiken barberer SAS-resultatet med 39 prosent

Ordknappe

På pilotenes side av bordet er det ingen som vil svare på hva som har skjedd de siste timene som nå gjør at partene er klare til å forhandle.

– Det er klart er positivt at partene finner tilbake til hverandre, men jeg kan ikke kommentere noe utover det, sier Jan Levi Skogvang i Scandinavian Norge Flygerforening, til E24 onsdag formiddag.

– Vi møtes med et mål om å finne en løsning. Utover det har vi ingen kommentar, skriver Katinka Riksfjord Sporsem, Generalsekretær i Norsk flygerforbund, i en SMS.

NHO Luftfart-direktør Torbjørn Lothe sier til VG at målsettingen er å finne en løsning og få slutt på streiken.

Turnus og lønn

SAS har tidligere opplyst at passasjerne som skal fly frem til 5. mai kan kansellere eller booke om sine reiser, dersom man ikke vil ta sjansen på at flyet går.

SAS og pilotforeningene har ført en ordkrig i mediene de siste dagene. Flyselskapet har hele veien pekt på pilotenes lønnskrav som skal være på over 10 prosent. Dette kravet har blitt omtalt som katastrofalt dersom flyselskapet skulle godtatt det.

Samtidig har pilotforeningene vært klare på at det viktigste for dem er forutsigbarhet rundt turnus. En større gruppe av pilotene har i dag ikke en fast turnus og vet først 14 dager før måneden begynner om når man jobber neste måned. Pilotforeningene vil at disse skal inn i en turnus som gjør at man jobber fem dager og har fri fire dager. Dette er også standard for de fleste flyselskaper i bransjen.

Annonsørinnhold