TURBULENT: Facebook-gründer Mark Zuckerberg har hatt mye å stri med i det siste.

Foto: Marcio Jose Sanchez AP
Kommentar

«Frykt og grådighet ligger bak Facebooks nye fremtid»

Frykten for regulering og en utømmelig ambisjon gjør Facebook tilsynelatende uovervinnelig

Salvador Baille
Daglig leder i Intelis, et rådgivningsfirma innen innovasjon, teknologiledelse og forretningsutvikling
Publisert:

Tirsdag 30. april åpnet Mark Zuckerberg det siste F8-eventet, Facebooks utviklerkonferanse. Under slagordet «Fremtiden er privat» presenterte han en lang rekke med store endringer i Facebooks økosystem.

Den mest uventede endringen som ble presentert var kanskje at nyhetsstrømmen på Facebook skal få en mye mindre rolle i fremtiden. Trenden har vært antydet en stund, men nå er den bitt offisiell:

Det sosiale nettverket vil prioritere arrangementer og grupper basert på interesser fremfor innlegg fra mer eller mindre kjente «venner».

Messenger, WhatsApp og Instagram får også flere oppgraderinger hver for seg – som gjør deres grunnleggende funksjoner stadig mer like.

Dessuten er nå alle tre meldingstjenestene kryptert og Messenger-brukere kan kommunisere med brukere av både WhatsApp og Instagram. Fusjonen av de underliggende plattformene til disse tre tjenestene ble kunngjort for en tid tilbake. Det virker som den er godt underveis.

Produktstrategien til Facebook-imperiet blir dermed stadig klarere. På den ene siden blir den opprinnelige Facebook et mer åpent sted å gå til for innhold i form av hjelp, tjenester og stadig mer profesjonell underholdning.

Zuckerberg kaller det «torget». Facebook Watch, med profesjonelle videoer og eget innhold, datingtjenesten, eller rubrikktjenesten Marketplace, er eksempler på det.

På den andre siden forblir Messenger og WhatsApp meldingstjenestene som lar brukeren kommunisere med dem som man stort sett selv velger, med noen tjenester på toppen.

Instagram ligger fortsatt mellom disse to vinklingene, men målet virker klart. Facebook-filosofien går fra å være basert på rimelig kaotisk brukergenerert innhold til kryptert gruppedialog, tjenester og profesjonelt innhold.

Det er likevel legitimt å spørre seg hvorfor Mark Zuckerberg gjør alle disse endringene, og hvorfor det virker som han har så dårlig tid. Facebook-imperiet vokser jo med stadig flere brukere og omsetningen vokser dobbelt så fort som Google sin, alle skandalene rundt personvern til tross.

Svaret er en blanding av frykt og grådighet.

På den ene siden er Mark Zuckerberg mest sannsynligvis livredd for at Facebook-konsernet blir strengere regulert eller til og med splittet. Dette virker som et stadig mer sannsynlig scenario.

Både i USA og i Europa har myndighetene blitt strengere når det kommer til hvordan internettaktører skal ta ansvar for brukernes data eller brukergenerert innhold, med store bøter som ris bak speilet.

Dette er alvorlig for Facebook fordi det er akkurat disse to elementene som selskapet bruker for å kunne plassere reklame i nyhetsstrømmen på en effektiv måte. I USA har presidentkandidat Elisabeth Warren foreslått å splitte opp de største internettgigantene med konkrete tiltak.

Den nye produktstrategien prøver å gi et første svar på begge truslene. Å organisere brukere i grupper på Facebook kan i prinsipp gjøre det enklere å kontrollere hvem som er hvem, og dermed unngå at data sprer seg uten styring eller at tredjeparter prøver å påvirke valgresultater. Ende til ende kryptering på meldingstjenestene betyr i tillegg bedre beskyttelse mot hacking.

Den tettere tekniske integrasjonen mellom Messenger, WhatsApp og Instagram som ble presentert under F8 konferansen gir også mening i denne sammenhengen. Det enkleste og sikreste virkemiddelet mot splitting av et selskap er nemlig en tett integrering av alle elementene i det.

Målet er å gjøre det fysisk umulig å bryte opp selskapet uten at alle deler kollapser. Zuckerberg vet dette. Vi vil derfor antageligvis se en enda tettere teknisk integrasjon mellom alle elementene i økosystemet. Det er et kappløp mot tiden.

Samtidig kan denne nye produktstrategien bety å utvikle helt nye måter å vokse på. Å gjøre økosystemet om til en plattform for innhold og tjenester åpner nemlig for nye inntektsmodeller basert på kjøp, betaling og abonnement.

Dette er viktig fordi den samlede veksten på digital reklame – Facebooks eneste relevante inntektskilde frem til nå – har begynt å avta.

Nettopp betaling tok en vesentlig del av Zuckerbergs presentasjon på F8-konferansen, med flere eksempler, som å kjøpe klær fra influensere direkte fra Instagram. Det sies at Facebook vurderer å lansere egen kryptovaluta. Det er ikke usannsynlig at selskapet til og med ender opp med å lansere sin egen appstore.

Facebook har vært lenge i en tornado av skandaler knyttet til en forretningsmodell basert på å utnytte brukerdata for å generere omsetning på reklame.

Kanskje er nettopp disse utfordringene som vil sende Facebook inn i en ny æra av dominans blant internettgigantene.