Ny æra for varehandel

Nok et Jernia-underskudd etter snuoperasjon: Coronavekst skal gi første positive resultat på mange år

Jernvarehandelen leverer fremdeles et solid underskudd i 2019, men det er det slutt på nå, ifølge Jernia-sjefen. Samtidig legges butikkene i Sverige ned.

Folk kjøper jernvareprodukter for å fikse hus og hjem under coronakrisen. Her fra Jernia på Storosenteret: Henrik Husvåg driver Jernia på Storo og hjelper kunde Bjørn-Kowalski Hanse.

Olav Olsen
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

– 2019 var siste del av snuoperasjonen vår. Vi har kvittet oss med 13 ulønnsomme butikker, sier Jernia-sjef Espen Karlsen til E24.

I tillegg har den Stein Erik Hagen-eide kjeden ryddet i sortimentet, fått god vekst i netthandelen, og lanserer nå utleie av verktøy og annet utstyr i alle butikkene.

– Nå kan du for eksempel sitte i sofaen hjemme å blande maling, det er vi først ute med, sier han.

Omsetningen for konsernet endte i fjor på 1,15 milliarder kroner, opp fra 1,12 milliarder året før.

Driftsresultatet er forbedret med ti millioner, men er fremdeles et underskudd på to millioner kroner, dratt ned av de tre butikkene man hatt i Sverige, som nå selges, ifølge Karlsen.

Det er også fremdeles underskudd på bunnlinjen, nesten 45 millioner, men det er straks slutt på, for 2020 var et eventyrlig år for alle som driver med salg av utstyr til hus og hjem.

Underskuddet mener han skyldes været, og blant annet at grillsesongen uteble våren 2018.

Jernia-sjef Espen Karlsen er godt fornøyd med det kan kaller en vellykket snuoperasjon i Jernia.

Sindre Hopland / Sindre Hopland/E24
Les også

Polet venter rekordår – rykker fra eget budsjett

Les også

Kleskjeden Polarn O. Pyret søker om konkursbeskyttelse i Norge

Coronaveksten

Coronaperioden har gitt Jernia enorm positiv effekt så langt i år med 20 prosent topplinjevekst sammenlignet med i fjor.

For hele året tror Karlsen at Jernia i hvert fall skal klare ti prosent vekst. Det tilsvarer en økning på konsernnivå på i hvert fall 115 millioner kroner.

– Betyr det at man også får et positivt resultat neste år?

– Ja, det blir et positivt resultatet i 2020. Det har også med at vi driver servicekontoret og logistikken vår langt mer effektivt, her er det mye å hente på kostnadssiden, sier Karlsen.

Det blir første overskudd siden 2013 for kjeden med 128 utsalgssteder.

Samtidig har driften også blitt positiv allerede i år for de norske selskapene, både det som inkluderer de kjedeeide butikkene og franchisene.

– Vi er kjempeglade for at driften nå er positiv i Norge, det skal jernianerne ha all æren for.

Under kan du hvordan kortbruken for kategorien «hjem», som Jernia tilhører, har utviklet seg.

Les også

Tredje forsøk etter to konkurser: Enklere Liv-butikker åpner igjen

Legger ned i Sverige

– Jeg har vært i Jernia i tre år, og har sagt at det er ingen fremtid å ha tre butikker i et annet land, slik er det bare, det koster for mye penger, sier Karlsen.

Stordriftsfordelen er borte etter at man solgte unna de fleste svenske butikkene noen år tilbake. De siste butikkene har vært gode, sier Karlsen, men ikke nok til å forsvare å fortsette i det svenske markedet.

Samtidig som exiten fra Sverige gir lavere kostnader, har Karlsen øynene tydelig festet på en annen stor kostnad her hjemme i Norge.

– Fremover blir jobben å forhandle ned leieprisene, for husleien vår er dyr mange steder. Det er jo hovedsakelig gårdeierne som har tjent penger i norsk varehandel de siste årene, så vi må ned på helt andre nivåer enn der man er nå, sier han.

Når de unge

Jernia og Karlsen selv har stått i bresjen for en mer klimavennlig varehandel, og han tror dette er noe av grunnen til at de unge nå i økende grad finner veien til butikkene deres.

– Vi har med dette også blitt mer relevante for de yngre kundene, og vi ser mest vekst i kundesegmentet mellom 20–30 år, sier Jernia-sjefen.

– Tror du dette har med klimafokuset deres å gjøre?

– Jeg tror de unge er mer opptatt av å ta klimavalg i hverdagen, men jeg tror også det har med at vi er mer til stede i de digitale kanalene, sier Karlsen som entusiastisk legger til at 32 prosent av pannesalget nå er produkter som inneholder mer enn 50 prosent resirkulerte materialer.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Ny æra for varehandel
  2. Butikker
  3. Jernia
  4. Varehandel
  5. Sverige

Flere artikler

  1. Martin Andresen måtte gi kriselån til Skeidar etter nytt tøft år

  2. – Hvis vi ikke klarer dette, kommer Amazon og tar oss

  3. Andresen-familiens sportskonsern vil åpne butikker i de store byene

  4. Annonsørinnhold

  5. Halvert resultat for Cubus – Dressmann mot strømmen

  6. Sportsbransjen har aldri gjort det bedre enn under corona