To toppledere slutter, Schibsted omorganiserer

Selskapet ønsker å bevege seg raskere i sine 20 ulike markeder, og mener en omorganisering må til.

SLUTTER: Konsernsjef i Schibsted ASA Didrik Munch slutter i sin stilling i en alder av 62 år. Munch har vært i Schibsted i en årrekke.

Foto: Audun Braastad NTB scanpix
  • Sindre Hopland
Publisert:,

Schibsted har besluttet å dele opp selskapet i to ulike divisjoner kalt «Media» og «Markedsplasser».

Selskapet forklarer i en børsmelding at organisasjonsstrukturen ikke endrer selskapets overordnede strategi, men at dette vil gjøre dette lettere for de ulike enhetene å jobbe raskere, mer effektivt og målrettet.

Skal bli enklere

Media-divisjonen vil inkludere mediehus som VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen, og i Sverige også Aftonbladet, Svenska Dagbladet og nyhetstjenesten Omni.

Sveriges Schibsted-sjef Raoul Grünthal vil ta styringen på media-divisjonen, ifølge selskapet.

Marked-divisjonen vil hovedsakelig inneholde rubrikktjenester som Finn, Blocket og en rekke andre internasjonale aktører.

Årsaken til endringen er å gjøre det enklere for de ulike mediehusene og produktene å utvikle seg selvstendig, og i sin egen takt.

– En mer enkel struktur i organisasjon vil gjøre det mulig for oss å bevege oss hurtigere i markedet, og gjøre oss mer konkurransedyktige, skriver direktør i Schibsted Rolv Erik Ryssdal i en børsmelding.

Det vil ikke bli store endringer for ansatte i selskapet, bortsett fra enkelte rokeringer og utskiftninger i Schibsteds toppledelse.

Les også

Kraftig Schibsted-fall på Oslo Børs

Mister toppledere

Fra børsmeldingen går det også frem at konsernsjef Didrik Munch slutter i sin stilling i februar 2018.

Med ham ut døren går også Schibsted-veteran og produktsjef Terje Seljeseth.

– Didrik og Terje har vært en stor del av Schibsteds utvikling i mange år, og har gjort en fantastisk jobb. Jeg er utrolig takknemlig for deres bidrag og ønsker dem alt godt fremover, sier direktør Ryssdal.

Munch har vært i selskapet i over 20 år, og har arbeidet med en rekke ulike produkter. Seljeseth har vært i selskapet i 33 år, og var sentral i utviklingen av Finn, et av konsernets mest lønnsomme produkter.

Seljeseth starter som ny analyseansvarlig i Stiftelsen Tinius fra 1. oktober, melder stiftelsen.

E24 er et heleid datterselskap av VG, som igjen er eid av Schibsted. Enkelte ansatte i E24 har aksjer i Schibsted.

Les også

Mediereklamekronene går til Facebook og Google

Les også

Eiendomsmeglere vil utfordre Finn

Les også

Vi legger ut varer for 7,8 milliarder på Finn-torget

Her kan du lese mer om

  1. Schibsted

Flere artikler

  1. Medietopp blir ny toppsjef i Sats

  2. Schibsted splittes i to

  3. – Dette skaper potensielle oppkjøpskandidater

  4. Annonsørinnhold

  5. Schibsted slår forventningene: – Planlegger ny børsnotering i april

  6. E24 og Schibsted varsler storsatsing: 30 nye årsverk for å ta nummer 1-posisjon på næringsliv