Foodora tapte mer enn 50 millioner i fjor

Matleveringsselskapet fortsetter veksten, men tjener fortsatt ikke penger på norske restaurantkunder. Foodora sier underskuddet er en del av strategien.

De rose syklistene er nå å se i alle de største norske byene. Omsetningen øker, men veksten koster selskapet dyrt.

Javad Parsa
  • Sindre Hopland
Publisert: Publisert:

De rosa sykkelbudene dro inn 145,7 millioner kroner i fjor, ifølge en fersk melding fra Foodora. Det tilsvarer en økning på 35,5 prosent fra 2018.

Samtidig økte underskuddet kraftig, og endte på 53,6 millioner kroner, fra et underskudd på 11,2 millioner året før.

– Vi etablerte oss i Norge i 2015. Det er ikke gjort over natten å etablere en ny tjeneste og nye forbruksmønster, men vi ser på veksten vår og omsetningsveksten til restaurantene vi jobber med at det lykkes, sier daglig leder i Foodora, Elisabeth Myhre i en melding fra selskapet.

Mange nye byer

Det ble et år med utvidelser for Foodora, som ekspanderte til seks nye norske byer. Dermed fikk Kristiansand, Tromsø, Lillestrøm, Drammen og Fredrikstad muligheten til å bestille mat på døren.

Foodora er eid av den tyske giganten Delivery Hero, og sier at selv om man gikk på tap i fjor, vil eierne fortsette å finansiere den norske virksomheten.

– Årsresultatet er som forventet, og vi har en tydelig strategi frem mot lønnsomhet. Vi er heldige som har langsiktige eiere som har satset, og satser, helhjertet videre på Norge, sier Myhre.

I 2020 har Foodora planer om å utvide fra å levere mat, til også å levere varer fra andre butikker.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Foodora
  2. Delivery Hero
  3. Restaurant

Flere artikler

  1. Wolt tredoblet omsetningen – fremdeles langt bak Foodora

  2. Wolt mener Foodoras eksklusive avtaler ødelegger konkurransen

  3. Joker inngår Wolt-samarbeid etter uenighet med Foodora

  4. Voldsom vekst for Foodora-eier i andre kvartal: Fikk nesten dobbelt så mange matbestillinger

  5. Joker bryter samarbeidet med Foodora etter dagligvaresatsing