Norsk helseteknologi i Kina: – Potensialet er enormt

Frykt for korrupsjon og informasjonstyveri er bare noen av utfordringene norske selskaper møter på vei mot Kina. Men for dem som lykkes er det store penger å hente i verdens største befolkning som stadig blir eldre.

SKALERING I KINA: Dignio er ett av de norske selskapene som ser store muligheter i Kina. Bildet er fra fjorårets avtalesignering med Dignio-sjef Lars Christian Dahle (foran t.h.) og administrerende direktør for St. Mount Hospital i Shanghai, Jiawu Zong. FOTO: Marius Lorentzen, E24

SKALERING I KINA: Dignio er ett av de norske selskapene som ser store muligheter i Kina. Bildet er fra fjorårets avtalesignering med Dignio-sjef Lars Christian Dahle (foran t.h.) og administrerende direktør for St. Mount Hospital i Shanghai, Jiawu Zong. FOTO: Marius Lorentzen, E24

Publisert:

Jan Ingvar Olsen, professor ved BI.

Foto: Torbjørn Brovold, BI

Med et kolossalt udekket behov på helsefronten allerede før eldrebølgen slår inn, er Kina et fristende marked både for global og norsk helseindustri.

– Kina har enorme utfordringer med å modernisere helsevesenet og håndtere eldrebølgen som kommer, sier BI-professor Per Ingvar Olsen til E24.

Fordi det kinesiske helsesystemet er overbelastet, er det nå i større grad åpnet for private aktører og omfattende reformer.

– For å få på plass et primærhelsesystem ønsker de å utvikle fjernbehandling, eller behandling hjemme, så de som driver med teknologi knyttet til det er veldig ettertraktet, sier professoren.

Norske Dignio optimist i Kina

Fjerndiagnostisering og -behandling er nettopp det Fredrikstad-baserte Dignio driver med, og i fjor fikk de en avtale i Kina verdt 400 millioner kroner.

– Det tar litt tid å bearbeide det kinesiske markedet, det handler i stor grad om å skaffe nettverk og finne et forretningsmodell som fungerer. Men når du først gjør det, så skalerer det så helt sinnssykt mye mer enn i Norge, sier Dignio-sjef Lars Christian Dahle til E24.

Annonsørinnhold

Etter seks år hvor kinesiske myndigheter kuttet all kontakt i kjølvannet av fredsprisutdelingen til Liu Xiaobo, ble forholdet normalisert i 2016.

Normaliseringen ble fulgt av intenst politisk arbeid med å bedre norske bedrifters tilgang til det enorme kinesiske markedet.

– Vi merker stor forskjell etter normaliseringen. Det er betydelig enklere å få møter med offentlig helsevesen og det er nødvendig for å kunne rulle ut i stort volum, sier Dignio-sjefen, som betegner seg selv om en evig optimist.

Det private helsetilbudet i Kina utgjør fortsatt bare fem prosent av totalen, men til gjengjeld er det betydelig større betalingsvilje der.

Les også

Etterlyser satsing på helseteknologi før nettgiganter tar over

DNB satser på helse

DNB har de siste årene styrket helsesatsingen, og har nylig inkludert legen Christian Lütken for å øke ekspertisen i storkundedivisjonen.

Han tror mange selskaper nå vil forsøke seg i Kina for å kunne vokse fremover, etter at markedet i vesten har stagnert litt.

– Selv om USA fortsatt er det største markedet for helseindustri globalt sett, er nok Kina det som vokser raskest som et mer «greenfield market» (upløyd mark, jour.anm.) for mange helseindustriselskaper, sier han til E24.

Åpen for norske selskaper

Norway Health Tech (NHT) fokuserer på helseinnovasjon, og bistår med forretningsutvikling og internasjonal skalering.

Trine Radmann i Norway Health Tech.

Foto: Norway Health Tech

Leder for internasjonal virksomhet i NHT, Trine Radmann, mener Kina er åpen for norske selskaper, men at konkurransen er stor, noe norske selskaper er vant til.

– Det er gode muligheter og enormt potensial, men utfordrende marked, sier hun til E24.

Både språk, kultur og geografi og ikke minst regulatoriske prosesser er vanlige hindringer.

Mange er også redd for å bli lurt, men Radmann mener mye kan gjøres for å motvirke dette, blant annet å passe på at man ikke deler mer informasjon enn absolutt nødvendig.

– Det er et vanskelig førstemarked, men for selskapene som har erfaring fra andre marked først er det lettere å benytte denne erfaringen til å lykkes bedre i Kina, sier hun videre.

Frykt for korrupsjon og industrispionasje

Det er en del skepsis knyttet til etablering i Kina, særlig med den siste tidens fokus på handelskrig og IT-sikkerhet.

– Mange er usikre på markedet nettopp fordi det er lite transparent, de har egne lover og regler, og det er stor grad av korrupsjon også, sier Lütken i DNB.

– Men markedet er jo stort der for healthcare og det raskest voksende markedet. Så jeg tror nok flere av oppstartsselskapene fokuserer på å kunne entre det markedet, legger han til.

Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg-kommentar: Hvordan investere og tjene penger gjennom den neste resesjonen

Kraftig vekst i helsemarkedet i Kina

Konsulentselskapet McKinsey spår vedvarende sterk vekst i helsesektoren i Kina og venter at helseutgiftene øker til tusen milliarder dollar i Kina i 2020, med en tosifret vekstrate også etter det, ifølge en analyse.

«Et resultat av det er at mange kinesiske helseselskap får høye aksjemarkedsverdier og ser aktivt på internasjonale oppkjøp som de raskt kan skalere i Kina», skriver McKinsey.

På global basis er helseutgiftene ventet å øke med 5,4 prosent årlig i 2018-2022, ifølge Deloitte, opp fra 2,9 prosent i 2013–2017, blant annet som følge av aldring.

Regjeringen vil gjøre det lettere å lykkes ute

Norge har de siste par årene inngått stadig tettere forsknings og utviklingssamarbeid med Kina.

I årets helsemelding understreker regjeringen at bedrifter som leverer varer og tjenester til helsetjenesten kan nå et stort marked, men at mange bedrifter i helsenæringen trenger tilgang på utenlandske markeder for å vokse videre.

– Mange land står overfor de samme krevende utfordringene i sine helsetjenester som vi gjør. Mange av bedriftene ser dette, og orienterer seg mot internasjonale markeder fra dag én. Vi må legge til rette for at bedriftene når ut, sa næringsminister Torbjørn Røe Isaksen i forbindelse med fremleggelsen av meldingen.

Les også

Dr.Dropin skal doble antall klinikker i 2019 – satser på bedriftsmarkedet

Les også

Forlater omstridt kinesisk selskap: – Uten disse lederne står Huawei svakere

Annonsørinnhold