bilde

Foto: Pau Barrena AFP

Bank Norwegian: «Uredelig om annonsering på Google»

«Det er temmelig spesielt hvor mye negativ oppmerksomhet E24 i denne saken gir en aktør for noe de ikke gjør», skriver Bank Norwegian.

Publisert:

Kai-Morten Terning er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i Bank Norwegian.

Den 7. juli hadde E24 en sak som også kom i VG sin papirutgave 9. juli om markedsføring av ordet «gjeldsregister» på Google.

Saken synes å bygge på følgende premiss: Det er umoralsk å oppfordre kunder som har sjekket eller vil sjekke sin gjeld og sine rentebetingelser, til å se om de kan få bedre betingelser et annet sted.

Kommunikasjonsdirektøren i Norges suverent største utesteder av kredittkort, DNBs Even Westerveld kommenterer saken ved å si at det er «Det er stygt og ugreit å pushe kredittkort på folk som søker etter informasjon om gjelden sin».

Les også

Nordmenns voksende gjeldsberg: Regjeringen varsler lovendringer

Merkelig uttalelse, siden ingen av annonsene E24 viser til markedsfører kredittkort.

Det bør i utgangspunktet være greit å bruke ordet «gjeldsregisteret» i markedsføringen, men Bank Norwegian har likevel valgt å ikke gjør det.

Vi mener gjeldsregistrene må få virke en periode.

Annonsørinnhold

Det er et offentlig tiltak for å forhindre at kunder får uoverkommelige gjeldsproblemer. Private aktører bør være varsomme med å bruke registeret kommersielt, også i markedsføringen sin.

Både Bank Norwegian og Google har bekreftet til E24 at vi ikke betaler for å være synlig når noen søker på «Gjeldsregister» eller tilsvarende ord.

E24 feilstavet «Gjeldsregister» (skjermbildet i artikkelen viser søk etter «gjeldsregisterr») for å få et treff med annonse fra Bank Norwegian.

Vi kan ikke reservere oss mot å bli vist på alle mulige feilstavelser.

Les også

Regjeringen krever gjeldsregister-effekt: – Hvis ikke må vi finne frem pisken

Ansvarlig redaktør i E24 twitret: «Hvis Axofinans, Bank Norwegian og Lendo kjøper ordet «gjeldsregister», er det temmelig spesielt», til tross for han bør være klar over at Bank Norwegian ikke gjør det.

En aktør som derimot gjør det aktivt, er låneformidleren Lendo, som i likhet med E24 og VG er eid av mediekonsernet Schibsted. Lendo, som er Norges største låneformidler, har annonser der de aktivt bruker gjeldsregisteret som en del av markedsføringen, blant annet på E24.no og VG.no.

Søker man på «gjeldsregister» i Google, vil man også få opp Lendo sine annonser med spesialtilpassede landingssider på Lendo sine hjemmesider.

Det som er temmelig spesielt er hvor mye negativ oppmerksomhet E24 i denne saken gir en aktør for noe de ikke gjør. Samtidig forbigås det rimelig diskret kampanjen som utføres av et svært lønnsomt firma i eget konsern.

Jeg mistenker ikke redaksjonen i E24 for å bevisst nedtone kritikk av et søsterselskap , men de burde ha en større bevissthet om hvordan de vinkler saker som omhandler andre datterselskap av Schibsted.

Vedlagt illustrasjonsfoto: Skjermbilde fra VG torsdag 11. juli og E24.no onsdag 10. juli

Foto: Faksimile

Foto: Faksimile
Les også

Norwegian åpner for å selge Bank Norwegian-aksjene

Les også

– Må erkjenne at vi må bli bedre

Les også

Venter flere sammenslåinger

Her kan du lese mer om

Annonsørinnhold