Klarna: 30 prosent høyere omsetning i Black Week
Netthandelstatistikken fra Klarna tyder på at salgsuken har fått en sterkere start enn i fjor. Virke tror det blir nok en Black Friday-rekord.
Klarnas salgsstatistikk viser at omsetningen i netthandelen de tre første dagene av Black Friday-uken har økt med 30 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
Klarna håndterer opp mot halvparten av alle betalingstransaksjoner i det nordiske netthandelsmarkedet. I Norge bruker 5.000 nettbutikker deres løsning.
– Mye av veksten skyldes nok at Black Week i år er en uke nærmere jul, og smelter sammen med julehandelen, sier markedsdirektør Thomas Elvestad i Klarna.
Derfor våger ikke butikkene å stå over Black Friday
Nærmere jul
I 2018 falt salgsdagen på 23. november, og i år er det den 29. november.
Ifølge statistikken er det elektronikk, mote og skjønnhet som er kategoriene som øker mest i år.
I fjor handlet nordmenn for 3,7 milliarder på Black Friday. I 2017 og 2016 var omsetningen henholdsvis 3,6 milliarder og 3,3 milliarder. Virke har tidligere fortalt at de tror at det blir nok en salgsrekord på fredag, med 3,8 milliarder i dagsomsetning.
Halvparten tror konkurrentene jukser med Black Friday-prisene
– Ødelegger julehandelen
Black Friday har de siste årene tatt over som årets store salgsperiode. Tidligere var det januarsalget som var størst i varehandelen.
NHO anslår at november vil stå for 48 prosent av varehandelen i årets to siste måneder, og på netthandel har det gått enda lenger, hvor seks av ti kroner anslås brukt i november.
– Jeg synes Black Friday ødelegger julehandelen, men det er her for å bli, og vi mobiliserer slik at Thon-sentrene blir vinnerne, sa Thomas Rønning som er direktør for kjøpesenter og utviklingsavdelingen i Thon Eiendom, som er landet største kjøpesentergruppering, til E24 i forrige uke.