Norge trenger et fremtidsrettet taximarked

Et gjennomregulert taximarked uten konkurranse blir konsekvensen dersom venstresidens reverseringsentusiasme vinner frem. Det vil være utelukkende negativt for oss forbrukere, både når det gjelder pris og valgfrihet. Nå er det på tide å si ja til den nye reformen, ikke reverser.

  • Mathilde Tybring-Gjedde
    Mathilde Tybring-Gjedde
    Stortingsrepresentant for Høyre
Publisert: Publisert:
Dette er en kronikk
Kronikken gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til E24 her.

Næringen er for lite tilpasset dagens marked og etterspørsel. Vi kan ikke fortsette å ha et system hvor politikere bestemmer hvor mange aktører som skal operere på markedet. Det hadde ingen andre næringer akseptert, og land vi liker å sammenligne oss med har allerede tatt innover seg den digitale hverdagen

I dag står taxiene i gjennomsnitt stille hele 65 prosent av tiden, det er ingen sammenheng mellom tilbud og etterspørsel. Det kan på en tirsdag være fullt av ledige drosjer, mens en lørdag kan køene være lange. Den nye reformen vil kunne møte markedets etterspørsel på en mye bedre måte enn i dag.

Cecilie Myrseth i Arbeiderpartiet sier at dette er et «Høyre-eksperiment som ble innført fordi partiet synes det er morsomt og behagelig å ha muligheten til å sette seg i hvilken som helst bil». Jeg vet ikke om dette er ment som en spøk eller om Myrseth prøver å være morsom, men ideen er jo at ulike næringer følger de samme regler og at vi som alle andre land tar teknologiske løsninger i bruk. Abelia, Forbrukerrådet, Konkurransetilsynet og Delingsøkonomiutvalget sier reformen er nødvendig, fordi forbrukerne trenger et bedre tilbud. En privat næring eksisterer ikke for sin egen glede, men fordi de har en tjeneste å tilby.

Drosjene i Oslo står stille halvparten av tiden, og taper omsetning hvert år, og rundt i distriktene er det vanskelig å få tak i drosje når du trenger det. Dette er ikke velfungerende. Norge hadde vært et mye mindre velutviklet land om næringene våre hadde stått helt stille uten noe reform eller teknologiske innovasjoner.

Arbeiderpartiet er jo også partiet som var imot å oppheve NRK-monopolet og imot at butikker skulle være åpne lenger enn til klokken 17. Onde tunger vil ha det til at også flere i Arbeiderpartiet var imot farge-TV. En del historiske debatter blir ofte mindre klok i ettertid, og jeg er ganske sikker på at endringene i taximarkedet vil være en av dem. Det betyr ikke at de ikke er vanskelige, men vi kan ikke bare lukke øynene og ignorere alle faglige råd og ikke minst forbrukernes behov og ønsker.

Les også

Vedum reagerer på eksplosjon i antall taxiløyver: – Ødelagt hverdagen til tusenvis av sjåfører

Les også

Tidligere taxisjåfør reagerer på rødgrønn kritikk av ny reform: Mener Vedum støtter etablerte privilegerte drosjeeiere

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Taxibransjen

Flere artikler

  1. Vedum reagerer på eksplosjon i antall taxiløyver: – Ødelagt hverdagen til tusenvis av sjåfører

  2. Tidligere taxisjåfør reagerer på rødgrønn kritikk av ny reform: Mener Vedum støtter etablerte privilegerte drosjeeiere

  3. ESA sier de vil reagere på reversering av taxireformen

  4. Venstre advarer mot rødgrønn næringspolitikk: – Vil kvele det grønne skiftet

  5. Betalt innhold

    Fnyser av SVs påvirkning på oljepolitikken: – Forventer utvinning fremover