Ruller ut ny burgerkjede – ser muligheter for 40 restauranter i Norge

Oppkjøpsfondet Equip bruker lærdommen fra Espresso House når de nå starter utrullingen av det de mener skal bli en ny landsdekkende burgerkjede.

BURGER-DUO: Andreas Lysdahl og Sverre Flåskjer i Equip Capital har kjøpt majoriteten av Bastard Burgers som denne uken lanserer i Norge. De neste årene skal kjeden etablere seg i en rekke norske byer.
  • Sindre Hopland
Publisert:

– I motsetning til mange andre burgersteder, gjøres alt fra bunnen. Man kommer med store kjøttstykker på morgenen og kverner alt ferskt, sier Sverre Flåskjer, partner i Equip Capital om restaurantkonseptet Bastard Burgers.

Oppkjøpsfondet kjøpte 60 prosent av den svenske burgerkjeden tilbake i 2019 og skulle egentlig ha etablert seg i Norge for lengst, men pandemien satte en stopper for lanseringen.

Flåskjer sier de hadde råd til å vente med å åpne. Men at det skulle ta mer enn ett år før det ble lansering, var det få som hadde sett for seg.

Andreas Lysdahl er Equips andre mann med ansvar for burgerkjeden.

– Vi var tydelige på at vi ikke åpner dørene før folk kunne komme inn. Denne restauranten var helt ferdig i februar, men man får bare ett skudd i kammeret på å skape et førsteinntrykk.

Les også

Ulltveit-Moe selger restaurantimperiet til Scandza

NYKVERNET: Bastard Burgers mener noe av hemmeligheten til konseptet er at kjøttet blir kvernet hver morgen.

Vil gjenta suksesshistorie

Både Lysdahl og Flåskjer jobbet opprinnelig sammen i det norske oppkjøpsfondet Herkules, men hoppet i 2018 av for å starte for seg selv.

I Herkules hadde blant annet Flåskjer ansvar for oppkjøpet av kaffekjeden Espresso House og oppbyggingen i selskapet, som gjorde at man i 2015 kunne selge kafékjeden videre til kaffegiganten Jab Holding med svært god gevinst.

Og det var nettopp Espresso House-historien som gjorde at Bastard Burgers kom i samtale med Equip.

De svenske gründerne ville gjøre det samme med deres konsept som ble starte med et hull i veggen for fem år siden, men som nå teller 49 restauranter.

– Men hvor overførbart er konseptet?

– Det du gjør for å skalere opp, er ganske likt. Altså hvordan man bygger en organisasjon og klarer å beholde kjernen selv om man vokser raskt. De riktige lokasjonene er også essensielle, så her er det også mye overførbart fra Espresso House, sier Flåskjer og legger til:

– Det er med andre ord ikke så forskjellig som man skulle tro, det meste er likt under panseret.

Les også

Halverte burger-salget i koronaåret

SOLLI-BURGER: I over ett år har Bastard Burgers ventet med åpne i Norge på grunn av pandemiens herjinger med restaurantbransjen. Nå åpner de dørene.

Oppkjøpsfond som Equip tar selskaper med vekstpotensial og bruker 3–7 år på å bygge opp virksomheten for å selge det videre, ofte finansiert med gjeld, noe Lysdahl påpeker ikke er risikofritt.

– Men vi er jo trygge innledningsvis på at konseptene er sterke, og vi bruker vårt eget KPI-sett (nøkkeltallsindikatorer, journ.anm) når vi følger restaurantene videre, og handler med en gang om noe ikke skulle stemme.

Mellom McDonald’s og tradisjonell restaurant

Selv om det bare er planlagt to konkrete etableringer i Norge så langt i år, kan det blir flere utover høsten.

Flåskjer forklarer at de har en liste med nesten 40 lokasjoner hvor man ønsker å etablere seg i Norge.

Totalt skal Bastard Burgers etablere mer enn 20 nye restauranter fordelt på hele Norden i 2021.

Selskapet har også etablert én restaurant i New York.

– Hvis det går ordentlig ordentlig bra så må vi jo etablere flere, men dette er først og fremst et lodd vi prøver oss på.

Bastard Burgers tilhører det man kaller fast «fast casual dining», som kan plasseres et sted mellom fastfood og den tradisjonelle restauranten. Store aktører i kategorien er amerikanske Chipotle og Shake Shack.

Ifølge analyseselskapet Allied Market Research er markedet for «fast casual dining» ventet å vokse 10,6 prosent årlig de neste seks årene til en samlet markedsverdi på 209,1 milliarder

I 2020 endte Bastard Burgers omsetning på 410 millioner kroner i fjor med et driftsresultat (ebitda) på 65 millioner kroner.

BESTILLING: Restaurantsjef Ole Simensen tar i mot bestillinger ved restauranten på Solli i Oslo.

En halv milliard til gode

Equip har siden oppstarten investert i ni selskaper, deriblant Rush Trampolinepark, netthandelselskapet Makeup Mekka og sparkesykkeltjenesten Ryde.

Per nå har selskapet rett over 500 millioner kroner igjen av de 1,9 milliardene fondet hentet i fjor.

Det er Flåskjer som er største eier i Equip med 46,5 prosent av aksjene.

Fondet har ikke umiddelbare planer om å hente kapital til et nytt fond.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Restaurant
  2. Espresso House
  3. Equip
  4. Mat og drikke
  5. casual
  6. Shake Shack
  7. Restauranter

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Kahoot-aksjen er halvert siden toppen. På tide å kjøpe?

  2. Aktive eierfond satset på teknologi i fjor: Tror 2021 blir et godt «exit-år»

  3. Betalt innhold

    Utenlandske storselskaper har kjøpt opp en rekke av Oslos mest kjente utesteder

  4. Elon Musk har søkt om varemerke til restaurantkonsept

  5. Gjenåpningen av Oslo ga uforutsette rekorder