Banker anker Google-strid til Høyesterett

Konkurrentene tar søksmålet mot Bank Norwegian videre. Lagmannsretten mener banken «snylter» på andre, men dømte den ikke for lovbrudd. – Motvirker sunn konkurranse og koster samfunnet, mener Komplett Bank.

OMSTRIDT: Tidligere administrerende direktør i flyselskapet Norwegian, Bjørn Kjos, med bankkortet til Bank Norwegian i 2007. Siden har mye skjedd med begge selskapene, også i rettsapparatet.

Knut Falch / SCANPIX
  • Fabian Skalleberg Nilsen
  • Infront TDN Direkt
Publisert: Publisert:

Forbruksbankene Komplett Bank, Brabank og Ikano Bank anker Bank Norwegian inn for Høyesterett for brudd på markedsføringslovens paragraf 25, ifølge en pressemelding.

Paragrafen lyder: «I næringsvirksomhet må det ikke foretas handling som strider mot god forretningsskikk næringsdrivende imellom».

«Snylting»

Saken som nå skal inn til Høyesterett handler om markedsledende Bank Norwegians praksis med å kjøpe retten til å bli det første synlige søkeresultatet på Google når en person søker på en av konkurrentenes varemerker, for eksempel «Ikano Bank» eller «ikanobank».

– Bank Norwegians kjøp av topplassering hos Google når potensielle kunder søker på konkurrentenes navn, må være brudd på god forretningsskikk, skriver Komplett Bank i en pressemelding.

De beskriver praksisen til Bank Norwegian som «snylting på andres markedsføringsinnsats som må være brudd på god forretningsskikk næringsdrivende imellom».

Dette synet stiller også Næringslivets Konkurranseutvalg seg bak.

– Lagmannsretten er også enig i at «snylting» er en treffende karakteristikk for det som skjer, men mener samtidig at elementet av snylting ikke er så sterkt at annonsepraksisen etter sin art alltid vil være i strid med «god forretningsskikk», heter det i dommen.

Les også

Forbrukslånsbankene anker Google-dommen

Krever avklaring

Advokater og eksperter på markedsføring/konkurranseforhold har ifølge meldingen gitt uttrykk for at de er overrasket over dommen i lagmannsretten.

De deler oppfatningen om at utfallet er av prinsipiell interesse for allmennheten.

– Det kan hevdes at dommen, dersom den blir stående, vil motvirke sunn konkurranse og føre til høye samfunnsøkonomiske kostnader når næringsdrivende blir tvunget til å bruke større summer på kjøp av sitt eget varemerke i en svært viktig markedsføringskanal. Praksisen tjener bare den som allerede har de største finansielle ressursene tilgjengelig, fremholder de ankende partene.

– På denne bakgrunn er det viktig å få en endelig avklaring på om bruk av andres varemerker på den aktuelle måten er lovlig etter markedsføringsloven eller ikke, heter det i meldingen.

Les også

Konkurrenter går til søksmål mot Bank Norwegian: – Prinsipiell sak

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Bank Norwegian
  2. Komplett Bank
  3. Ikano Bank Partner
  4. Brabank
  5. Google
  6. Høyesterett
  7. Bank

Flere artikler

  1. Bank Norwegians Google-strid går til Høyesterett

  2. Olav Thon gir seg ikke: Har anket navnekrangel til Høyesterett

  3. Tvisten mellom Olav Thon og Hamar-restaurant ender i Høyesterett

  4. Google spytter milliarder inn i enormt byggeprosjekt

  5. Striden om hyttene i Sverige kan ende i Høyesterett