Oslo Taxi tilbakebetaler 8,6 millioner kroner

Selskapets biler kjørte med for høye taksameterpriser i fem måneder.

14 KRONER: Kundene til Oslo Taxi betalte i snitt 14 kroner for mye per tur.
  • Vilde Elgaaen
Publisert:

Oslo Taxi hadde vedtatt en takstjustering før coronakrisen. Da det ble innført en reduksjon merverdiavgift for transporttjenester den 1. april som et coronatiltak, besluttet Oslo Taxi å utsette takstendringen sin.

Men den endringen ble ikke ble registrert i systemet til Oslo Taxi, og resulterte i at taksametrene regnet ut feil sluttsum.

Daglig leder Gunnar Frogner Dahl forteller at denne feilen har kostet de fleste kundene 14 kroner i snitt for mye per tur.

Totalsummen blir på hele 8,6 millioner, fordelt på rundt 616.000 turer, ifølge selskapet. Turene ble kjørt i tidsrommet fra 1. april 2020 til 13. august 2020.

– En uheldig glipp

– Det er en uheldig glipp. For oss har det vært kjempeviktig å jobbe for å tilbakebetale til kundene. De skal kunne stole på at de alltid betaler riktig pris når de kjører med oss, og vi skal rette opp våre feil, sier Frogner Dahl til VG.

I en pressemelding skriver selskapet at det ikke gjelder turer betalt med TT-kort i Oslo, turer på fastpris, slik som til Gardermoen, eller minstepristurer.

– Dere har visst om dette siden august, hvorfor har dere ikke sagt noe?

– Det har vært en omfattende teknisk jobb å tilrettelegge for tilbakebetalingen. Det har blant annet involvert en betydelig tilrettelegging hos Nets for å få det til, sier Frogner Dahl.

For de som betalte kontant kan det ha gått for lang tid. De må fremvise enten en kvittering eller en bestillingsreferanse for å få pengene refundert.

Det er kun noen av disse kundene Oslo Taxi trolig ikke vil få refundert. Det som ikke betales tilbake til kundene skal gå til barneavdelingene ved Oslo Universitetssykehus, forsikrer den daglige lederen.

– Vi har besluttet at vi ikke skal tjene på feilen vi har gjort, så det overskytende vi har igjen skal doneres til dem. Dette tapet dekkes av Oslo Taxi AS, så sjåførene og drosjeeierne får ikke noen ekstraregning på grunn av dette, og våre gode kunder skal få tilbake pengene sine, sier han.

Mars var kritisk også for taxinæringen. Se et tilbakeblikk her:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Oslo
  2. Coronaviruset
  3. Taxibransjen

Flere artikler

  1. Taxisjåfører kjører Uber på si: – Det bør ikke være lov, det er urettferdig

  2. Eksplosiv vekst i nye taxiløyver i Oslo: – Det er helt katastrofe

  3. 34.000 Norwegian-kunder venter på billett-refusjon

  4. Vedum reagerer på eksplosjon i antall taxiløyver: – Ødelagt hverdagen til tusenvis av sjåfører

  5. Betalt innhold

    SAS får bot for treg refusjon til kundene. Norwegian har ikke lov til å betale ut refusjon.