Ketil Solvik-Olsen inn i selskap som skal løfte transportgründere

Tidligere samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen går inn i det rådgivende styret til MobilityLab, som skal løfte oppstartsselskap i transportsektoren.

RÅDGIVER: Ketil Solvik-Olsen, som er tidligere samferdselsminister for Frp, får en rådgivende rolle for MobilityLab.

Foto: Thomas Nilsson VG
Publisert:,

– Jeg er veldig glad for at jeg spurt ble spurt om å være med i deres «advisory board», sier Ketil Solvik-Olsen, som flyttet til USA etter at han ga seg som samferdselsminister ved utgangen av august 2018.

Den tidligere samferdselsminister fra Frp får med det en rådgivende rolle i MobilityLab, en organisasjon arbeider for å hjelpe norske teknologiselskaper innen mobilitet og transport, som er i startgropen. MobilityLab er en del av StartupLab, som koordinerer initiativet.

Det inkluderer alt fra biler, tog og elsykler til selvkjørende biler.

– Vi skal sørge for at gode ideer som dukker opp, får gode jordsmonn å dyrke sine frø i. Det betyr at noen kan vokse seg store, men at andre ikke vil ha livets rett, sier han.

Nettverket til MobilityLab har vokst til et uformelt nettverk av mer enn 100 norske oppstartsbedrifter.

Hovedspørsmålet styret Solvik-Olsen sitter i skal jobbe med er «Hvordan kan det etablerte næringslivet hjelpe norske oppstartsbedrifter til å lykkes innenfor mobilitet og transport».

– Vi håper at vi kan bli et kraftsentrum på dette området. Etter jeg overværet åpningen som statsråd, så har de gått fra å krabbe til å nå skulle gå. Man ser at det bobler av nyskapende ideer. sier Solvik-Olsen om deres mål.

MobilityLab sier at de er utrolig glade for å få Solvik-Olsens kompetanse inn i selskapet.

Les også: Solvik-Olsen skal starte flyskole i USA

Les også

Gründer-boom i første kvartal: Det ble startet 19.000 nye bedrifter

– Godt utgangspunkt for å dyrke frem gode ideer

Den tidligere samferdselsministeren, som for tiden bor i USA, sier at Norge har alle forutsetninger for å lykkes med innovasjon innenfor transportsektoren.

– MobilityLab skal oppmuntre alle gode ideer man kan. Sjansen for å lykkes i Norge er ganske stor, og mitt bidrag inn i MobilityLab er å løse utfordringer og skape arbeidsplasser, sier rogalendingen.

MobilityLab trekker selv frem Norges høye andel av elbiler gjør at vi er i en sterk posisjon for videreutvikling av sektoren i en klimavennlig retning.

– Norge er et land med mye oppegående folk, og med kort vei fra gründere til akademia og til finans og politikk. Det gir et godt utgangspunkt for å dyrke frem gode ideer, sier han.

Skal støtte gründerne

Gjennom MobilityLab får gründere anledning til å møte hverandre, og finne et sted hvor de for en relativt liten penge kan leie pult og få tilgang til generelle ressurser, fra regnskap til juridisk kompetanse.

– Det gjør at de kan konsentrerte utvikle en god idé i stedet for å gjøre administrative oppgaver. Av de jeg har snakket med, så er det en ekstremt stor verdi for en gründer, sier Solvik-Olsen.

MobilityLab ble startet av StartupLab, sammen med Møller Mobility Group, Posten, Vy (NSB), Circle K, Transportøkonomisk Institutt (TØI), Telenor, IF Forsikring og Oslo kommune.

Siden da har også Hafslund E-co og Nye Veier blitt med som partnere. Selv opplever MobilityLab interessen for dem som stor.

– Vi ser en oppblomstring blant norske gründere som jobber med mobilitet og transport – innenfor lading, mobiltjenester, logistikk, selvkjøring og mye mer, sier Henrik Hatlebrekke, som er leder for MobilityLab.

– Så vi tror norske bedrifter kan være med å utvikle ny teknologi i verdensklasse innenfor denne spennende sektoren, sier han.

Les også

Innovasjon Norge mente produktet ikke ville fungere i Kina – har signert kontrakter verdt 400 mill.

Ser ingen habilitetsproblemer

Solvik-Olsen får nå en rolle i et selskap han selv var med på åpningen av i juni 2017. Han mener det ikke er noen interessekonflikter med hans tidligere rolle som statsråd, og at styrerollen er avklart med karantenenemnda.

– Det er fullt lov til å bruke kunnskapene om temaområde, men jeg vil ikke bruke nettverkene mine til å lobbe inn mot myndighetene for å dra fordeler. Jeg skal ikke skrive søknader om penger for dem, men bruke entusiasmen og kunnskapene mine om teknologi, transport og næringsliv, sier han, og understreker at han ikke får betalt for vervet.

I dag finnes det fra før en rekke tilbud for gründere og oppstartsbedrifter. Solvik-Olsen sier at behovet for MobilityLab absolutt er der.

– Det finnes både offentlige og private tilbud som hjelper start-up-selskaper, og jeg er glad for at det finnes et mangfold. Jeg mener MobilityLab er et supplement, ikke en konkurrent til de andre.

Her kan du lese mer om