Ledertalentene 2019

«Årets innovatør» lei av buzzord fra gründere

På litt over to år har Martin Schütt og Askeladden & Co vært med på å utvikle nyvinninger som Dr. Dropin og Cutters, men er kritisk til hysteri og «hype» i gründerverden.

– Vi må klare å se hva som skaper verdi, og slutte bry oss om alle disse buzzordene og hypen, sier «Årets innovatør».

THOMAS ECKHOFF
  • Leila Feratovic
Publisert:,

– Det finnes ingen reelle hindre for å starte et selskap i Norge. Rammene ligger definitivt til rette for det. Det tar fem dager å registrere et selskap på Altinn, sier Martin Schütt som er medgründer og daglig leder for gründerfabrikken Askeladden & Co.

Selskapet han var med på å starte, fokuserer ikke på å finne opp nye ting eller tjenester, men heller å forbedre og effektivisere det som allerede eksisterer. Enten frisørbransjen eller massasje. Buzzord og hysteri rundt tech er han derimot skeptisk til.

– Jeg tenker at det er viktig at vi puster litt med magen, og husker hva som egentlig betyr noe. Vi må skape verdier, arbeidsplasser og overskudd. Da må gründere lage selskaper som folk faktisk vil ha og som tjener penger.

Schütt forteller at staten og politikerne gjerne må prate om ordninger for gründervirksomhet, men at det til syvende og sist handler om ideen.

– Halvparten av dem som mislykkes, gjør det fordi de lager noe folk ikke vil ha.

Lærdom av Wework

Weworks børsfiasko skapte overskrifter da de tidligere i høst ikke klarte å komme seg på børs, etter en halvering i markedsverdien og avgangen til flere av de sentrale spillerne.

– Vi bruker Wework som eksempel når vi er ute og holder foredrag om Askeladden, sier Schütt.

For Schütt er Wework et eksempel på grådighet, og hvordan noen investorer overvurderer visse type selskaper.

– Jeg er litt spørrende til hvordan en del slike greier skal ende. Det er mange likheter mellom i dag og dot.com-bølgen. Prisingen er like høy på børsen, det er like mye penger tilgjengelig, og andelen børsnoterte selskaper som tapte penger da de gikk på børs er like høy nå som i 1999.

– De siste årene har det blitt veldig hipt å være gründer, og det i seg selv er litt farlig. Da blir folk gründere av feil årsaker – lager ting ingen vil ha, henter inn penger fra investorer og ender opp som Adam Neuman i Wework, sier Schütt.

Mener bransjekritikken har vært super

– At bransjene hyler og skriker er helt supert, for da får vi masse oppmerksomhet. Vi er bare opptatt av å ta kundene i forsvar. Kundene må få lov til å velge selv, sier Schütt.

Det har ikke vært mangel på kritikk av oppstartsbedriftene som Cutters, Dr. Dropin og Verd begravelsesbyrå. Fra frisørene som var bekymret for mangel på hårvask hos Cutters til de tradisjonelle begravelsesbyråene som mente at Verd solgte begravelser uten verdighet. For Schütt har ikke dette endt i hodepine. Ifølge ham har til og med noen frisørkonkurrenter prøvd å etterligne.

– Rundt prisingen er det mange som prøver å gjøre noe med. Vi ser at noen konkurrenter har prøvd å komme med en fastpris, sier han.

Dersom du har vandret nedover en sentrumsgate i en av Norges største byer, har du garantert gått forbi en Cutters-salong. Suksessoppskriften er ikke vanskelig, ifølge Schütt.

- Det er sikkert mange ting som er viktig for å lykkes som gründer, men den klart viktigste årsaken er å finne, tiltrekke seg, jobbe med og dyrke utviklingen til de riktige menneskene. Det har vi lyktes med i Askeladden, så denne prisen deler jeg med de over 40 andre dyktige innovatørene i systemet vårt.

– Vi prøver å lage ting som er folkelig og som er lett å forstå, og som passer for alle, sier Schütt som også opplyser om at Stjørdal i Trøndelag er det minste stedet i Norge med en Cutters-salong.

– Går an å ta ting i egne hender

Ifølge Schütt selv, har han alltid skapt noe. Enten å selge ansiktsmasker da folk var redde for å bli smittet av svineinfluensa eller vuvuzela-horn under VM og starte opp Bergen Challenge – Norges største sportsfestival for studenter.

Han har en siviløkonomigrad fra NHH og tre år som konsulent i McKinsey & Company. Selv mener han at utdanningsinstitusjonene kan være flinkere til å bygge en kultur der folk tør å satse på egen hånd.

– På NHH og BI kan det virke som om du har et forklaringsproblem overfor vennene dine dersom du ikke ender opp i en av de store (PwC, Deloitte, KPMG og EY jour.anm), eller i McKinsey og BCG. Det viktigste er å forsøke å lære folk at det går an å ta ting i egne hender.

Les på E24+

Her velges det neste Cutters: – Vi skal være djevelens advokat

Her kan du lese mer om

  1. Ledertalentene 2019
  2. Cutters
  3. Ledertalentene
  4. Dr. Dropin
  5. Oppstartsbedrift
  6. Innovasjon
  7. Ledertalentene 2019
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Her jobber de med å finne årets ledertalent i 2019

  2. Martin «Askeladd»

  3. Setter fem nye gründerselskaper på vent på grunn av coronaviruset

  4. Annonsørinnhold

  5. «Årets rådgiver» drives av å løse problemer

  6. – Samfunnsansvar er ikke lenger et sideprosjekt for bedrifter