Vy tapte flybuss-anbud i Trøndelag

Etter nesten 70 år kan det være slutt for selskapet som har kjørt passasjerer til og fra Trondheim og flyplassen.

SAMMEN: Vy er det nye felles navnet for NSB og Nettbuss.

Foto: Berit Roald NTB scanpix
  • E24
Publisert:

Vy Flybuss, tidligere Nettbuss Flybussen, tapte anbudet om eneretten på å leie oppstillingsplassen nærmest terminalbygningen ved Trondheim lufthavn Værnes. Det skriver Adresseavisen.

Det er Unibuss, som også har hatt et flybuss-tilbud i Trøndelag, som har vunnet anbudet for fem år, og blir dermed i realiteten eneste selskap som får tilby busstransport til og fra flyplassen.

Les også

Millionlønninger til jernbanetopper: Vy-sjefen fikk utbetalt 6,2 millioner kroner i fjor

– Anbud kan være brutalt og oppleves urettferdig. Hos oss rammes 140 ansatte og tilkallingssjåfører av dette. I verste fall må vi avvikle hele virksomheten i Vy Flybussen, sier Bjørn Myhre, direktør for tur- og flybuss i Vy Buss, til avisen.

Vy kan klage på tildelingen innen 28. juni.

Nyheten kommer samme uke som Jernbanedirektoratet fortalte at Vy har tapt enda en stor tog-avtale. Det var svenske SJ som vant anbudet om trafikkpakken for jernbanen i nord.

Tidligere har Go-Ahead vunnet kampen om å kjøre tog på Sørlandsbanen foran Vy.

Det var i mars det ble kjent at NSB og Nettbuss ble samlet under det nye navnet Vy, og dermed byttet også Nettbuss Flybussen navn til Vy Flybussen.

Les også

Stor undersøkelse: Vy har mer fornøyde kunder enn SJ

Les også

Vy leide togsett for 1,2 milliarder kroner i 2018

Les også

Tidligere NSB-sjef: Politikere lider av konkurransehysteri

Her kan du lese mer om

  1. Trondheim
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Avinor kjemper om å få ta over flytårnene på flere spanske flyplasser

  2. Vy stuper på omdømmekåring

  3. Kommunikasjonsbyrået Vy saksøker Vy

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Dette er Widerøes utfordrere i det norske kortbanenettet

  6. Sykkelveteran blør til sportskjedene – satser på sykkel-leasing