Max-flyene fører til fulle parkeringsplasser

Produksjonen av Boeings 737 Max-fly fortsetter på tross av at flymodellen er satt på bakken. Det fører til parkeringsproblemer for flyprodusenten.

PARKERING: Fly står parkert på plasser ment for biler i Seattle.

Foto: Stephen Brashear AFP
Publisert:,

Utfordringene står i kø for Boeing etter at flyprodusenten i mars måtte sette alle 737 Max-flyene på bakken. Nye problemer, forsinkede forbedringer og stadige skandaler har gjort det siste halvåret til et mareritt for verdens største flyprodusent.

Nå har selskapet også sett seg nødt til å benytte seg av ordinære parkeringsplasser til å parkere de ferdigproduserte flyene sine ved fabrikken i Seattle.

Årsaken til det noe utradisjonelle parkeringsvalget er rett og slett at flyprodusenten fortsetter å produsere fly, men som følge av flyforbudet får selskapet ikke levert flyene.

Det har gjort at arbeidere på Boeings fabrikker nå får fly tilnærmet rett inn i frontruten når de parkerer for å dra på jobb.

Foto: Stephen Brashear AFP

I april varslet Boeing at produksjonen skulle trappes ned fra 52 til 42 i måneden innen midten av april.

Tidligere var planen å øke til 57 fly per måned.

Les også

Ny sikkerhetsrisiko på Boeing 737 MAX avdekket

Med en lengde på 39,5 meter og et vingespenn på 35,9 meter betyr en produksjon på 42 fly at Boeing trenger 59.546 kvadratmeter med parkeringsareal hver måned – før man regner med plass mellom hvert fly. Regnestykket tar ikke med det faktum at enkelte fly er flettet inn mot hverandre for å spare plass.

Til sammenligning er messearealet til Norges Varemesse på Lillestrøm snaut 40.000 kvadratmeter.

Foto: Stephen Brashear AFP
Les på E24+ (for abonnenter)

Bloomberg: Engstelige passasjerer skyr Boeing 737 Max

Tar man høyde for at flyene nå har stått på bakken i drøyt tre og en halv måned har Boeing nå et behov på rundt 200.000 kvadratmeter med parkeringsareal for å få parkert flyene.

Terminalbygningen på Oslo Lufthavn Gardermoen er samtidig på rundt 265.000 kvadratmeter. Teoretisk sett kunne Boeing altså fylt på med fly i terminalbygningen i rundt en måned til før flyplassen hadde vært full.

Foto: Stephen Brashear AFP

Her kan du lese mer om