Kosmetikkjeder konkurs – 1.300 ansatte berøres

– Hele organisasjonen har jobbet intensivt for å snu utviklingen, men nå må vi dessverre konstatere at vi ikke fikk det til i tide, sier administrerende direktør Kristina Johansson.

Gorm Kallestad / NTB scanpix
Publisert:,

– Varehandelen i Norge er i rask endring, og kosmetikkjedene Vita og Loco har opplevd svakere vekst og fallende lønnsomhet. Cosmetic Group har jobbet iherdig for å snu trenden og øke konkurransekraften.

Det skriver Cosmetic Group i en melding. Selskapet eier og driver kosmetikkjedene Vita og Loco.

Nå har selskapet levert konkursbegjæring til Oslo byfogdembete.

– Vi arbeider med å få oversikt, og er i forhandlinger med konkrete interessenter, sier bostyrer Tom Hugo Ottesen i Kvale Advokatfirma i en melding.

– Teamet vårt jobber på spreng for å forsøke å få en løsning med en kjøper i løpet av dagen. Butikkene holder åpne mens forhandlingene pågår, sier bostyreren.

230 butikker rammet

Til sammen berøres rundt 1.300 ansatte. 300 av disse er ansatte ved hovedkontoret i Oslo og logistikkvirksomheten i Mjøndalen, samt i 23 egeneide Loco-butikker.

Les også: Loco setter butikkveksten på pause

I tillegg rammes driften i 207 franchisedrevne Vita-butikker i hele Norge, med totalt 1.000 ansatte.

I 2018 hadde selskapet 1,35 milliarder i omsetning, et driftsresultat på 28,4 millioner kroner og et underskudd etter skatt på 4,3 millioner kroner.

– Detaljhandelen og kosmetikkbransjen er påvirket av endrede kundebehov og økt konkurranse fra e-handel og lavpriskjeder. Det siste året har vi reposisjonert Vita, etablert lavpriskonseptet Loco, samt intensivert satsingen på netthandel og digitalisering. Hele organisasjonen har jobbet intensivt for å snu utviklingen, men nå må vi dessverre konstatere at vi ikke fikk det til i tide, sier administrerende direktør Kristina Johansson i meldingen.

Har tilført kapital

– Store omstillingsprosesser er kapital– og tidkrevende. Når markedskreftene i tillegg jobber imot oss, blir det vanskelig å lykkes, sier Johansson, som overtok som toppsjef i fjor høst.

Les også: Tok over som Vita-sjef i fjor: – Tydelig at vi trengte å reposisjonere

Cosmetic Group forteller at de i løpet av året har sett likviditeten bli strammere, og at det har blitt tilført kapital underveis av både eiere og långivere. Ledelsen, styret, eiere og långivere har jobbet med ulike alternativer i et forsøk på å redde selskapet.

Ingen av disse forsøkene har ført frem.

Patrice Jabet i FSN Capital Partners, som er investeringsrådgiver til hovedaksjonær FSN Capital IV, forteller at både ansatte og butikkmedarbeidere har jobbet hardt for å gjenvinne lønnsomhet.

Håper på videre drift

– Det er mange som blir berørt av denne vanskelige situasjonen, og det beklager vi, sier Jabet.

Oppkjøpsfondet FSN eier 60 prosent av Cosmetic Group, mens Norgesgruppen eier 40 prosent.

Styret skriver at de håper det kan være grunnlag og interesse for at hele eller deler av virksomheten kan drives videre etter konkursen.

Les på E24+ (for abonnenter)

Butikkdøden brer seg over landet, men noen butikker er i kraftig vekst. Slik får de det til

Her kan du lese mer om