Julebrus og -marsipan i butikkene allerede nå

– Om du spør de som er glade i julebrus, er det ikke en dag for tidlig, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

Mellom uke 40 og 42 kjøres flere av juleproduktene ut i butikkene. Her fra Narvesen i Oslo sentrum tirsdag.

Hanna Ghaderi/E24
Publisert:

Julebrusen og julemarsipanen kjøres ut i løpet av denne og neste uke. Ifølge Nidar og Ringnes har produktene blitt kjørt ut til samme tid de siste årene.

– Jeg kan forstå at for noen så oppleves det som tidlig, men om du spør de som er glade i julebrus så er det nok ikke en dag for tidlig, sier kommunikasjonssjef Nicolay Bruusgaard i Ringnes.

Ifølge Godt.no vil julebrusen være på plass de fleste steder fra kommende mandag.

Ettertraktet og etterlengtet

– Det ser vi på salgstallene, umiddelbart etter at julebrusen kommer i butikken ser vi at det tar en god bit av markedet, og er et ettertraktet og etterlengtet produkt.

Har dere fått noen negative tilbakemeldinger på at de kjøres ut så tidlig?

– Nei, det kan jeg ikke huske. Tvert imot, er folk veldig fornøyde når de kommer for salg, sier Bruusgard.

– Vi har ikke vurdert å kjøre ut julebrusen tidligere, vi tror det er tidlig nok å kjøre ut rundt uke 42 hvert år. Julebrusen er i salg rundt ti uker hvert år, og det er jo et høst- og juleprodukt. Vi ser at produktene tar et jafs av markedet, og at salgstallene stiger for hver uke frem mot jul.

– Det hadde nok ikke blitt oppstandelse om man ventet

Førstelektor Karl-Fredrik Tangen ved Høyskolen Kristiania tror ikke julevarene har inntatt butikkene noe tidligere i år, sammenlignet med de siste årene.

– I hvert fall har diskusjonen kommet omtrent samtidig hvert år, sier han til E24, og forteller at det allerede er tre uker siden han fikk den første oppringingen fra media med spørsmål om å kommentere juleproduktenes inntog.

– Selv skulle jeg ønske det var klarere overganger, men det er ikke noe umoralsk ved å selge jul i oktober. Diskusjonen om når juleting kan vises, er en måte å passe på høytida det og, sier han.

Karl-Fredrik Tangen

Kristiania.no

Selv om vi åpenbart har blitt vant til at julevarene kommer lenge før advent starter, tror ikke Tangen det hadde blitt oppstandelse om butikkene ventet med å selge julevarer til tettere inn mot jul.

–  Jeg tror folk hadde satt pris på sånn helt brå overganger. Hvis butikkene hadde skrudd på det lilla advenstlyset 1. desember, så hadde folk syntes det var stas. Men jeg kan ikke se hvilken markedslogikk som hadde gjort at det vil skje, sier han.

Tar tid å distribuere

– Norge er et langstrakt land med mange butikker og det tar tid å distribuere produktene til alle utsalgsstedene. Vi er klar over at noen reagerer negativt på julemarsipan på denne tiden av året, men det er også de som synes lanseringen av julemarsipan er et hyggelig tegn på en kommende høytid, sier kommunikasjonsdirektør Inger Marie Ingdahl i Orkla Norge.

– Det fulle sortimentet av Nidars juleprodukter kommer i november. En stor del av julemarsipan-salget skjer i oktober og november, men selvsagt er desember den måneden det selges helt klart mest.

Ingdahl forteller at det er vanlig at tre til fire juleprodukter lanseres rundt uke 40 i dagligvarebutikkene, og at det har vært sånn i årevis.

– Resten av juleproduktene kommer først i desember.

Nå inntar julebrusen butikkene, deriblant Coop Prix i Akersgata i Oslo hvor en stor pall sto torsdag formiddag.

Maria Tveiten Helgeby/VG

Markedsfører seg selv

– Det som er morsomt med julebrusen er at i motsetning til en del andre produkter hvor forbrukerne ønsker at vi endrer på smak og emballasje, vil de ikke at vi gjør noen ting med dette produktet, sier Brusgaard.

Han sier at julebrusen på mange måter markedsfører seg selv, og at det er knyttet tradisjoner til produktet.

– Hvilken julebrus man foretrekker kommer an på hva man selv har vokst opp med. Interessen for julebrus er jo stor, julebrusen har for eksempel over 60.000 fans på Facebook. Det sier litt om hvor mange som er glade i produktet.

Bruusgaard kan også fortelle at juleølen kommer i butikk senere enn julebrusen, og blir kjørt ut mellom månedsskiftet mellom oktober og november.

– Det er litt kortere sesong på juleølen, men det er absolutt stor interesse for det også.

Forsker: Kollisjonskurs

Forsker Annechen Bahr Bugge ved Forbruksforskningsinstituttet (SIFO) ved OsloMet vil ikke legge seg opp i om det er for tidlig eller sent med juleprodukter i butikkene, men viser til internasjonal forskning om helseaspektet ved det.

– Internasjonal forskning viser at det kommer stadig flere høytidsprodukter, eller merkedagsprodukter, og at slike produkter ofte kommer litt på kollisjonskurs med helsemyndighetenes anbefalinger, sier Bugge.

Hun peker på at det gjelder mer enn bare juleprodukter: Også halloween, valentinsdagen og påske fører med seg markedsføring av produkter som kan være usunne.

– De har gjerne høyt innhold av sukker, fett og salt, og de selges på stadig flere steder og over et lengre tidsrom, sier hun.

Bugge har selv referert til den internasjonale forskningen i sine egne studier. Artikkelen Forbidden fruit tastes the sweetest – a study of Norwegians consumption pattern of chocolate, sweets, salty snacks soft drinks and the like, som hun skrev sammen med forsker Randi Lavik, ble publisert i 2012, men er like aktuell i dag:

«I likhet med flere andre studier, viser vår studie også at kulturelle og strukturelle faktorer er viktige determinanter for folks spise- og drikkemønster av sjokolade, søtsaker, bakevarer, sukkerholdige drikker og så videre. Flere har beskrevet hvordan disse produktene har blitt stadig mer tilgjengelige i folks hverdagsliv (James 1993, Schlosser 2001, Winson 2004, Kessler 2009). Ifølge Winson (2004) hadde «pseudo-produkter», altså matvarer som har sukker, fett og salt som hovedingredienser, hatt en stadig mer dominerende posisjon i salgs- og spisesteder de siste tiårene. Videre er det mye som tyder på at festivalmat, altså mat og drikke som selges i forbindelse med helligdager, sesongavhengige feiringer og høytider (for eksempel jul og påske), selges i stadig lengre perioder.» (Oversatt fra engelsk, journ. anm.)