Tidligere Greenpeace-skip hugget opp på strand

Rainbow Warrior II gikk sine siste år som sykehusskip i Bangladesh, og «ved en stor intern feil» klarte ikke Greenpeace å hindre at skipet til slutt ble rent opp på en strand for opphugging.

SKRAPET: Greenpeace-skipet Rainbow Warrior II, her avbildet i 2011, ble gitt til organisasjonen Friendship og brukt som sykehusskip i Bangladesh. Så fikk det en omstridt slutt på karrieren.
Publisert:

Sykehusskipet Rongdhonu, tidligere kjent som Greenpeace-skipet Rainbow Warrior II, er ved en feil sendt til opphugging på en strand i Bangladesh, skriver organisasjonen i en pressemelding.

«Opphuggingen var resultat av en stor intern feil, og betyr på ingen måte at Greenpeace anerkjenner ‘beaching’ og opphugging på slike strender som akseptabel metode for noe skip, slik skipsopphuggingsindustrien i Bangladesh nå forsøker å påstå», skriver Greenpeace i pressemeldingen.

Overfor VG/E24 utdyper Greenpeace leder i Norge saken:

– Det er ekstremt pinlig. Greenpeace hadde sikret en klausul om vetorett da Friendship fikk skipet, for å sørge for at opphuggingen skulle skje på en måte som vi kunne stå for. Det har vært en serie med feil og misforståelser, sier leder i Greenpeace Norge, Truls Gulowsen, til VG/e24.

Han sier at Greenpeace ikke fikk vite om situasjonen før i forrige uke. Da var skipet allerede på vei til stranden, og det var for sent å få det tilbake.

DN var omtalte saken om skipets skjebne først.

Les også

Hadde 18 år i tjeneste for Equinor – nå skrotes det på indisk strand

Tidligere flaggskip

Rainbow Warrior II,, byttet navn til Rongdhonu da Friendship tok over eierskapet i 2011. Da var ikke skipet lenger i stand til å seile på havet, og ble benyttet som et sykehusskip langs kyst og elver i Bangladesh. Nå har organisasjonen altså sendt skipet videre til opphugging hos en stor «beaching»-aktør i Bangladesh.

Det går ut på at kondemnerte skip hugges opp i en strandsone med tidevann. I Chittagong i Bangladesh ligger skipene langs en 13 kilometer lang strandsone, klare for opphugging. Bangladesh er ett av tre land med særlig utbredt praksis av «beaching», sammen med India og Pakistan.

Praksisen er billig, men også miljøskadelig, og det finnes heller ikke infrastruktur for å håndtere skadelig avfall eller sikre arbeidsforhold for arbeiderne.

Tusenvis av ansatte har omkommet ved beaching-anleggene i India, Pakistan og Bangladesh, ifølge en oversikt fra The Guardian.

For å unngå at Rainbow Warrior II skulle ende sine dager på stranden i Chittagong sikret Greenpeace seg muligheten til å legge ned veto mot nettopp en miljøskadelig opphugging av skipet.

– Det er hos Greenpeace feilen ligger. Greenpeace international hadde ikke tilstrekkelig oversikt, og sa ja til Friendship sitt forslag uten å undersøke hvordan skipet skulle skrapes. Feilen er at vi ikke brukte vetoretten vår, sier Gulowsen.

Les også

Norskflagget tankskip skrotet på indisk strand

Bekymret for symboleffekten

Sammenlignet med de store tank- og cargoskipene på de omfattende skipskirkegårdene er det ifølge Gulowsen ikke stor fare for at skipet alene vil føre til utstrakt forurensning. Han er imidlertid bekymret for at symboleffekten vil slå uheldig ut.

– Det er en feil fra vår side, og vi er opptatt av at det ikke brukes som bevis på at Greenpeace støtter «beaching». At det ligger et tidligere Greenpeace-skip på denne stranden nå kan brukes mot oss, men det må være klart at vi har jobbet mot denne praksisen i flere år, sier han.

Etter at skipet ble fraktet til stranden gikk en av de største lokale skipsopphuggerne, GMS, ut i en pressemelding, og påstår at Greenpeace «endelig anerkjenner at beaching-metoden kan brukes for trygg og ansvarlig resirkulering».

– Dette er bare tull og tøys. Skipet har havnet på stranden på grunn av vår feil, ikke fordi vi anerkjenner «beaching» som metode, sier Gulowsen.

Gulowsen sier at det er for sent for Greenpeace å få skipet tilbake, og at det nå tilhører men at organisasjonen likevel vil følge opp situasjonen.

– Vi skal undersøke om det er forurensende stoffer tilknyttet skipet som vi kan ta spesielt ansvar for. Så må vi sørge for at det blir minst mulig grunnlag for å benytte dette som et bevis på at vi støtter «beaching», og sikre at dette ikke skjer igjen, sier Gulowsen.

Ingvild Jenssen er leder og grunnlegger i organisasjonen NGO Shipbreaking Platform, en koalisjon av menneskerettsorganisasjoner som blant annet jobber for å hindre «beaching» og få på plass et internasjonalt regelverk på området.

Vil følge opp

– Det mangler infrastruktur for å håndtere avfallet fra skipene. De hugges opp i en strandsone der tidevannet tar med seg oljesøl, malingsrester og forurensende materialer og vasker det ut i havet, sier hun.

– Det er i tillegg en industri der det har vært mange og store ulykker, på grunn av manglende tilgang på ambulanse og brannslukking, sier Jenssen.

Fagansvarlig for skipsfart i Bellona, Sigurd Enge, håper fortsatt at Greenpeace kan få omgjort avtalen og få skipet til et verft som kan foreta opphuggingen på en forsvarlig måte.

– At Rainbow Warrior II har endt sine dager på stranden i Bangladesh er svært overraskende, trist og uakseptabelt. Det er sørgelig at Rainbow Warrior, som har seilt i miljøets tjeneste i mange tiår, skal ende opp slik, skriver han i en epost til VG/E24.

Publisert:

Her kan du lese mer om