Norsk «femtech» ut i verden: – Vi har ingen konkurrenter

P-stav blir stadig mer populært som prevensjonsmiddel blant kvinner verden over. Men det finnes i dag ingen enkel måte å fjerne disse små implantatene. Dette mener det lille norske selskapet Removaid å ha funnet en løsning på.

Gründer Marte Bratlie (til venstre) og daglig leder Kristin Sandereid i Removaid demonstrere hvordan produktet deres kan brukes til å fjerne en P-stav i overarmen.
  • Ina Vedde-Fjærestad
Publisert: Publisert:

P-stav er et stadig mer populært prevensjonsmiddel blant kvinner, ifølge tall fra Reseptregisteret, men fjerningen av disse implantatene er en utfordring verden over.

– Det finnes skrekkeksempler på kvinner som i desperasjon har forsøkt å fjerne disse implantatene fra under huden selv.

Det sier Kristin Sandereid, daglig leder i selskapet Removaid, som akkurat har fått positiv tilbakemelding på søknad om å kunne markedsføre og selge produktet sitt. Produktet skal brukes til å fjerne P-stavene som i dag settes inn i kvinners overarmer hvor de fungerer som prevensjonsmiddel i tre år.

70 prosent av brukerne er kvinner mellom 15 og 24 år.

Daglig leder Kristin Sandereid i Removaid.

«Mismatch»

– Det er i dag en «mismatch» mellom det å sette inn og ta ut medisinske implantater. Innsettingen er enkel og relativt smertefritt, men fjerningen krever kirurgisk kompetanse, tilgang til sterilt utstyr og erfaring, sier Sandereid.

– Fordi Removaid er enkel å bruke, kan man flytte oppgaver fra en type helsepersonell, til en annen. Vi gjør det enklere å ta ut implantatene for helsepersonell hvor dette ikke i dag er en kjerneoppgave.

– Vi har ingen konkurrenter i dag. P-staver fjernes i dag ved hjelp av kirurgi, som krever trening og erfaring.

Les også

Likestilling er viktig for innovasjon i næringslivet

Gates har bidratt med kapital

Removaid ble etablert i 2012 av lege Marte Bratlie. Selskapet har frem til nå vært finansiert av blant andre Gates Foundation, Innovasjon Norge, Forskningsrådet og Regionale forskningsfond.

Gates Foundation er en del av initiativet «Implant Access Program» (IAP) som ble etablert i 2013, som jobber med å bedre kvinners tilgang på prevensjon verden over.

Som en del av dette arbeidet er P-stav blitt gjort rimeligere og lettere tilgjengelig blant annet i flere fattige land sør for Sahara.

– Det er team som reiser rundt i den tredje verden og årlig setter mellom åtte og ti millioner implantater i kvinner i disse landene sør for Sahara, sier Sandereid.

Utfordringen skjer imidlertid etter tre år, når implantatet skal fjernes, og man ikke har erfaren ekspertise tilgjengelig som kirurgisk kan fjerne implantatet.

Skrekkeksemplet nevnt innledningsvis er fra et land i den tredje verden.

– Vår «device» er enkel å bruke, det er enkelt å lære opp helsepersonell og det er derfor skalerbart inn mot et slikt marked. I tillegg har det store fordeler ved at den reduserer risiko for stikkskader og overføring av smitte fra pasient til operatør, sier gründer Marte Bratlie i en melding.

Gründer Marte Bratlie.

18 prosent vil ikke velge P-stav igjen

I tillegg til bruk i land i den tredje verden, er produktet også rettet mot høykostnadsmarkeder som Europa og USA.

– Vi har også avdekket store utfordringer rundt fjerninger i vestlige markeder, sier Sandereid som peker på en undersøkelse de selv har gjort blant 1.250 jenter om hvordan de opplevde å fjerde sin P-stav, hvor 18 prosent sier de ikke vil velge den prevensjonsformen igjen på grunn av fjerningen, og 44 prosent svarte at de var redde i forkant.

Henter penger

I første omgang skal produktet selges i de nordiske landene fra neste år, før resten av Europa står for tur året etter.

Kjøperne av Removaid er helsestasjoner for ungdom, fastleger og spesialklinikker som jobber med sex og samfunn, og prisen vil ligge på rundt 140 kroner. Produktet skal bare brukes én gang.

For å realisere dette første steget ut i markedet, er selskapet i disse dager i markedet for å hente inn 40 millioner kroner. Av de skal 20–25 millioner kommer fra nye investorer.

– Vi håper å få inn noen i prosessen som kan ta en ledende rolle, en styrerolle og tydelig lederskap blant aksjonærbasen.

– Når regner dere med å tjene penger?

– Den planen vi har tilsier en positiv kontantstrøm i Europa i 2025. Og da tror jeg at vi egentlig kunne vært mer ambisiøse, sier Sandereid, som mener også produsentene av P-staver har gode incentiver for å støtte opp under Removaid.

– De har helt klart en utfordring når 18 prosent av p-stavbrukerne sier at de ikke vil velge den formen for prevensjon igjen, og ytterligere ti prosent sier de er usikre.

Les på E24+

Denne trioen har gått fra 0 til 350 millioner på halvannet år

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Implantater
  2. Gründer
  3. Gründere
  4. Innovasjon Norge

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    Anne Emilie (30) oppdaget et behov. Nå bruker strikkere over hele verden hennes tjeneste

  2. Betalt innhold

    Vilde (27) slet med ekstra vekt som barn. Nå vil hun gjøre salat til den nye hurtigmaten.

  3. Vinneren av «årets bærekraft» i Ledertalentene: – Se deg selv i speilet - og ikke tenk på penger!

  4. Betalt innhold

    Fargegründeren

  5. Betalt innhold

    – Jeg er bare et menneske. Det var naturlig å bli blendet