Havila venter på UD-avklaring: 232 passasjerer på ufrivillig påskestopp i Bergen

Onsdag formiddag er det ingen avklaring rundt passasjerskipet MS «Havila Capella» sitt ufrivillige stopp i Bergen.

MS «Havila Capella» venter på klarsignal fra UD, men ligger foreløpig fast i Bergen.
  • Arne Edvardsen (Bergens Tidende)
  • Eivind Bøe
Publisert:

232 passasjerer venter på at skipet skal ta dem på påsketur langs norskekysten.

– Vi har dialog med Samferdselsdepartement og Utenriksdepartement. Sistnevnte for å avklare hvordan sanksjonsforskriften skal tolkes opp mot forsikringene det gjelder, sier kommunikasjonsansvarlig i Havila, Lasse A. Vangstein.

Hurtigruten til samme kai

Årsaken til at skipet ikke får seile er sanksjoner mot skipets russiske långiver GTLK. MS «Havila Capella» skulle ha seilt fra Bergen tirsdag kveld.

Onsdag formiddag ligger skipet ved Jekteviksterminalen i Bergen der Hurtigruten etter planen skal komme til kai senere på dagen.

– Dersom vi ikke får godkjennelse til å seile, vil vi enten flytte skipet til annen kai i Bergen, eventuelt at Hurtigruten går til annen lokasjon i havnen, sier Vangstein.

Hurtigruten har tilbudt seg å gi reise til strandede lokalpassasjerer uten å fakturere Havila Kystruten for dette.

– Forferdelig kjedelig

Passasjerene om bord vet foreløpig ikke om de kommer seg på påsketur eller om de må tilbringe dager i Bergen.

– Det er forferdelig kjedelig. Vi kan ikke gjøre annet enn å beklage. Vi setter opp noen busser slik at passasjerene kan se seg litt om mens vi venter på klarsignal til å gå, sier Vangstein.

Det er ansvarsforsikringen i selskapet Gard som ikke er godkjent. Norwegian Hull har kaskoforsikringen på skipet. Den er, ifølge Vangstein, i orden.

Seniorrådgiver Svein Buvik i forsikringsselskapet Gard sier de ikke kommenterer pågående saker eller individuelle kundeforhold.

– Vår rolle som forsikringsselskap er å sikre mennesker, miljø og eiendeler, mens vi hele tiden overholder gjeldende regelverk og sanksjoner, sier Buvik.

Buvik sier de «beklager på det sterkeste» ulempene situasjonen medfører for ansatte og passasjerer.

Venter på UD-avklaring

Havila har onsdag morgen sendt henvendelse til UD for å få tolket og avklart problemstillingene rundt sanksjoner knyttet til det russiske leasingselskapet GTLK som har finansiert Havila

På grunn av sanksjonene går eventuelle utbetalinger til GTLK til en sperret bankkonto.

– Har dere en alternativ plan hvis saken ikke lar seg løse på kort sikt?

– Nei, vi venter på tilbakemelding fra myndighetene, og håper at vi kommer oss av gårde i løpet av dagen, sier Vangstein.

Han har tidligere gjort det klart at Havila støtter sanksjoner mot russiske selskaper, og at man jobber med å få til en refinansiering der den russiske forbindelsen tas bort.

– De tre andre skipene Havila har bestilt ligger ved tyrkiske verft og er foreløpig i tyrkisk eie, sier Vangstein.

Sanksjoner

EU har begrunnet sanksjonene mot GTLK med at selskapet «støtter finansielt og drar nytte av Russlands regjering, som er ansvarlig for annekteringen av Krim og destabiliseringen av Ukraina».

«Havila Capella» dro fra Ålesund mandag kveld og ankom Bergen i 13-tiden tirsdag, og skulle egentlig seilt videre i 20.30-tiden tirsdag kveld.

Les også

Sanksjonstrøbbel hindrer Havila Kystrutens avgang fra Bergen

Les også

Krever 15 mill. av Havila Kystruten: – Har aldri opplevd noe lignende

Les også

Havila Kystruten rammet av Russland-sanksjoner

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Havila Kystrutens forsikringsselskap endrer ikke mening av grønt lys fra UD

  2. Havila Kystruten får sanksjonsunntak – forsikring ikke avklart

  3. Kan fortsatt seile om de får raskt svar: – Det er en fare for at skipet ikke går

  4. Havila Kystruten kansellerer rundtur etter Russland-sanksjoner

  5. Havila Kystrutens forsikringsselskap: Foreslår at staten går inn som garantist