Moms på nye elbiler over 600.000 kroner
Dyrere elbiler blir momsbelagt med den nye regjeringen, viser Hurdalsplattformen.
Flere politiske partier har tatt til orde for en slik ordning, og i Hurdalsplattformem som ble lagt frem onsdag, blir det altså klart at Støre-regjeringen fjerner momsfritaket for dyrere elbiler.
Under avsnittet «en rettferdig skatte- og avgiftspolitikk» lover den kommende regjeringen at de vil «sørge for en rettferdig klimapolitikk ved at det betales merverdiavgift på beløpet over 600.000 kroner ved kjøp av nye elbiler.»
Det betyr at du som elbil-kjøper fra neste år må betale vanlig merverdiavgift på 25 prosent av den delen av kjøpsprisen som overgår 600.000 kroner. Innføringen er imidlertid ikke tidfestet i plattformen.
Også SV, som brøt ut av regjeringssonderingene, har sagt at de ønsker et slikt momspåslag, ifølge NTB.
Advarer venstresiden mot elbil-moms neste år
Elbilforeningen: – Dette går ikke, Jonas
Leder Christina Bu i Elbilforeningen har tidligere sagt til E24 at en slik moms vil gjøre at Norge risikerer ikke å nå 2025-målet. Hun er heller ikke fornøyd onsdag.
– Det er fullstendig uholdbart at regjeringen ikke klarer å forplikte seg til klimamålet som Stortinget enstemmig har vedtatt: Alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp i 2025. Regjeringserklæringen forsøker å svekke Stortingets mål. Dette går ikke, Jonas, skriver Bu i en pressemelding.
«Regjeringen glemmer varebilene, introduserer biodrivstoff i målet og skyver på tidsfristen. Dette må rettes opp umiddelbart», skriver foreningen i meldingen.
EØS-tilsynet ESA har godkjent at Norge kan holde elbiler helt momsfrie frem til slutten av 2022, dersom vi ønsker det.
Stortinget har satt en målsetting om at alt nybilsalg skal være nullutslippsbiler fra 2025. Elbilforeningen viser imidlertid til at den ferske regjeringserklæringen heller skriver:
«Gjøre det attraktivt å velge lav- og nullutslippskjøretøy med mål om at 100 prosent av nye personbiler er fossilfrie innen utgangen av 2025. Bidra til at nullutslippskjøretøy opprettholder sin konkurransefordel mot bensin- og dieselkjøretøy».
Elbilforeningen påpeker blant annet at «lavutslippsbiler» inkluderer biler på fossilt drivstoff, at målet nå er innen «utgangen» av 2025 i stedet for «i 2025», og at varebiler ikke lenger er en del av 2025-målet.
– Det er dårlig stil å svekke klimamål når tidsfristen nærmer seg. Her gjelder det å tro på verdens beste elbilsatsing i en tid da elbilene slår salgsrekorder i hele Norge, legger Bu til.
SV ikke imponert
SVs Lars Haltbrekken mener at momsinnføringen slik den ser ut i Ap og Sps plattform, svekker elbil-satsingen.
– Det hadde vært greit hvis man sa at de fossile bilene skal bli minst tilsvarende dyrere. Men jeg ser ingen slik kobling. Det betyr at man svekker satsingen på elbil. Du må kombinere disse tingene, sier Haltbrekken til E24.
– Det er veldig dyre biler, man kan jo velge en billigere?
– Problemet er at når folk står i butikken og har valgt seg en bil i en viss størrelse, og så ser de at elbilen har blitt dyrere sammenlignet med fossilbilen i samme segment. Det er det som er utfordringen. Vi er også for moms på biler over 600.000 kroner, men da må du øke avgiftene på fossilbiler like mye. Det ser jeg ikke at de gjør.