Raymond Johansen om prislappen: – Jeg utelukker ikke at det blir dyrere

Byrådsleder Raymond Johansen garanterer at banen skal bygges – men utelukker ikke flere kostnadssprekker.

  • Line Fausko (VG)
  • Yasmin Alida Sfrintzeris (VG)
Publisert:

Beregningene for hvor dyr Fornebubanen kan bli, ligger på 26,4 milliarder kroner. Men det er i 2021-kroner, som vil si at det ikke tar hensyn til prisvekst.

– Jeg utelukker ikke at det blir dyrere. Det er så mange utforutsette ting i spill, så jeg ser ikke bort fra det, sier byrådsleder Raymond Johansen (Ap) til VG.

Mandag kveld kom det frem at grunneiere, blant annet OBOS, bidrar med 2,1 milliarder ekstra kroner, noe som sikrer fremdriften til banen.

Byrådslederen startet pressekonferansen med å understreke at økte byggekostnader er en klar utfordring i årene fremover. Bakteppet er blant annet Ukraina-krigen og den generelle prisøkningen både i Norge og utlandet.

GARANTERER: byrådsleder Raymond Johansen (Ap).

– Kan du garantere at banen blir bygget?

– Ja det kan jeg garantere, men jeg kan ikke garantere at nivået ligger på det du stiller spørsmål om.

Fornebubanen ser nå ut til å være reddet etter at de friske pengene ble lovet inn. For to uker siden sa Oslo Ap sa de ville skrote prosjektet hvis ikke Viken bidrar med mer penger.

Den kostnadsfordelingen er nå endret, etter at Fornebuetaten har gjort nye beregninger som viser at Viken skal ta 57 prosent av kostnadene og Oslo 43. Tidligere var fordelingen henholdsvis 47 og 53 prosent.

Alle kostnadene som er i Bærum, vil Viken betale, og det samme for Oslo. Grunnen til at prosentandelene har endret seg er ifølge Johansen at Fornebubasen (der endestasjonen ligger) har blitt såpass mye dyrere.

Vil at staten betaler mer - regjeringen sier nei

– Jeg hadde håpet på en håndsrekning fra staten, sa Johansen på pressekonferansen.

Til VG utdyper han: Han mener at staten bør ta en 70 prosent andel på arbeidet som trengs på Majorstuen T-banestasjon:

– Da måtte de gitt 500 millioner, da hadde de begynt å nærme seg 70 prosent på Majorstua stasjon.

Det avviser samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til Dagbladet.

Gruppene til Ap, MDG og SV har sittet i møter mandag ettermiddag.

– Selv om Fornebubanen er under bygging og har vært under planlegging i mange år, og er et viktig samferdselsprosjekt for Oslo, måtte vi stoppe opp, sier Johansen på pressekonferansen.

Han understreker at han er glad for den vurderingen, men:

– Fornebubanen skal bygges, slår Johansen fast.

Mandag ettermiddag meldte NRK at grunneiere er villige til å betale over 2 milliarder ekstra for å få bygget banen.

Fra før skal grunneierne bidra med 2,1 milliarder, som vil si at totalsummen fra grunneierne blir på i overkant av 4 milliarder.

Grunneierne vil bli nødt til å betale en betydelig andel av regningen, opplyser Johansen på pressekonferansen.

Se hvordan arkitekten tenker seg Fornebubanen i billedgalleriet under:

Mindre regning til Oslo

Fornebubanen er et spleiselag mellom staten, Oslo og Viken gjennom bompenger, samt grunneiere.

Ifølge Johansen viser nye beregninger at Oslos andel av regningen vil bli 2,5 milliarder kroner lavere enn først anslått. Men han understreker at tallene er foreløpige.

– Vi har ikke landet en ny avtale med Viken ennå, sier Johansen.

Han forventer likevel et godt samarbeid.

Johansen sier også at han ventet at staten ville gå inn med større summer til Fornebubanen.

– Hvis noen mener regningen på Fornebubanen blir høy, kan dere jo bare å vente og se på hva sluttsummen på E18 blir. En vei vi i Oslo ikke ønsket oss, sier han.

Fornebubanen er en T-banelinjen som er planlagt og startet på mellom Fornebu-området i Bærum og Majorstuen T-banestasjon i Oslo.

Prisen på drøyt åtte kilometer T-bane mellom Majorstua og Fornebu er oppe i 26,4 milliarder kroner. 3 milliarder av dem er allerede brukt.

– Problemet med situasjonen nå handler om at vi blir bedt om å bruke svært mye av pengene fellesskapet har tilgjengelig på kun ett prosjekt. Det er krevende for Ap, sa byrådsleder Raymond Johansen på pressekonferansen 30. mai.

Dette er Aps krav til Viken:

  • Viken må ta en klart større eierandel av Fornebubanen. I dag står Oslo ansvarlig for 53 prosent. Oslo Ap krever at deres andel reduseres.
  • Utbyggerne må bidra mer. Ap mener at grunneierbidraget må justeres opp.
  • Fordelingen av inntektene fra grunneierbidraget må komme begge fylker til gode.
  • Viken må ta et klart større ansvar for fremtidige kostnadsøkninger som kommer i tillegg til den kjente prisen i dag. Oslo Ap mener at risikoen for prisøkninger ikke kan legges på Oslo øst og sør.
  • Oslo og Bærum må organisere byutviklingen på en måte som sørger for at grunneierbidraget kommer inn, og at passasjergrunnlaget blir tilstrekkelig. Partiet mener også at Bærum må vise at de vil regulere på en måte som bidrar til mer boligutbygging.
  • Økt kapasitet på Grorudbanen ved at ombyggingen av T-banestasjonen på Majorstuen gjennomføres innenfor Oslopakke 3-budsjettet.
Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Raymond Johansen
  2. Oslo-samferdsel
  3. Fornebubanen
  4. Samferdsel
  5. T-banen
  6. Fornebu
  7. Oslo

Flere artikler

  1. Utbygger om Fornebubanen: – Kan ikke skjønne at det er mulig å stoppe nå

  2. Oslo Ap vil droppe Fornebubanen om ikke krav innfris

  3. Oslo Ap vil droppe Fornebubanen med mindre en rekke krav innfris

  4. Betalt innhold

    Kampen om Fornebu

  5. Støre: Danmark og Tyskland snur om CO2-fangst