Forsyningskrisen rammer fyrverkerinæringen: – Vi har tømt, skrapt og feid lageret

Høye fraktkostnader og mangel på varer preger nyttårsfeiringen for fyrverkeri-importører. Samtidig øker interessen for den eksplosive underholdningen.

En fyrverkeristand på Sagene Torg mandag kveld.
Publisert:

– Vi har tømt, skrapt og feid lageret. Det er ingenting igjen å etterlevere til utsalgsstedene, sier Bjørn Tore Bergmann, daglig leder i Festival Fyrverkeri.

Ønsker man å skaffe seg fyrverkeri til årets nyttårsfeiring, så må man altså være tidlig ute.

Festival Fyrverkeri, som er en av Norges største importører av fyrverkeri, har mottatt 30 prosent færre containere enn det de ønsket.

– Det er nesten krise, men ikke helt fordi vi hadde varer på lageret fra i fjor. Alle utsalgsstedene våre har fått varer, men ordrene har blitt barbert ned, forklarer han.

Bergmann peker på den globale forsyningskrisen, som har pågått helt siden coronapandemien traff verdens havner og fabrikker.

Talsperson for Norsk Fyrverkeri Forening, Rikard Spets, bekrefter varemangelen til E24.

– Problemet startet allerede før sommeren. Da begynte vi å få meldinger fra importørene at det var vanskeligheter med frakten. De hadde et håp om at de skulle få alle varene før jul, men mye er fremdeles på havet, sier Spets.

Norsk Fyrverkeri Forening består av de fem største importørene i Norge, som til sammen har 95 prosent markedsandel. Samtlige importerer alt fra Kina.

– Importørene er avhengig av å få varene inn i god tid før nyttår. Alt må nemlig kontrolleres, både av importørene selv og av tredjeparter, sier Spets.

Containertrøbbel

Forsyningskrisen har skapt store problemer for verdensøkonomien. I Norge skapte det i år blant annet en bekymring for varemangel i julehandelen.

Bak flokene ligger en blanding av overbelastede transportnettverk, produksjonsproblemer, mangel på arbeidskraft i viktige flaskehalser samt dreiningen i etterspørsel i USA fra tjenester over mot varer på grunn av stimuluspakker under pandemien.

Les på E24+

Forsyningskrisen truer med å senke verdensøkonomien

For fyrverkeriimportørene har krisen økt fraktkostnadene betraktelig.

– I 2020 betalte vi omtrent 100.000 kroner i frakt til fabrikken i Kina. I år betaler vi nesten 350.000 kroner. Det er helt vilt, sier Bergmann.

For noen produktgrupper er fraktkostnaden høyere enn prisen på selve varen.

For å bøte med de økte kostnadene har selskapet sett seg nødt til å sette opp prisene med 10 prosent.

Coronarestriksjoner setter fyr på salget av fyrverkeri.

Økt interesse for fyrverkeri

Coronarestriksjoner setter fart på kjøpslysten til privatpersoner.

– I fjor økte fyrverkerisalget med 20 prosent sammenlignet med 2019. Totalt passerte våre medlemmer 400 millioner i brutto omsetning, sier Spets.

Den økte interessen skyldes at det er flere og mindre hjemmefester.

– Den største brukergruppen er barnefamilier, og veldig mange ferier vanligvis sammen, der en har ansvaret for å handle inn til fyrverkeri. Men på grunn av pandemien feirer familiene nå de hver for seg, forklarer han.

Les også

Smågodtmangel før halloween: Peker på forsyningskrisen

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om