Betalte for skap samme dag som selskapet gikk konkurs: – Anser pengene som tapt

Garderobemannen ble slått konkurs på mandag. For under to uker siden purret de på betalinger fra kunder.

  • Svein Olav Sæter
Publisert: Publisert:

Tommy Wilson bestilte skap fra Garderobemannen samme dag som de gikk konkurs.

– Jeg betalte 2.500 kroner på mandag. Så leste jeg på tirsdag at de hadde gått konkurs, forteller Wilson.

Selgeren Wilson var i kontakt med fortalte aldri noe om den økonomiske situasjonen, eller noe som kunne gi innsikt om en nært forestående konkurs.

– Hadde selgeren signalisert noe som helst hadde jeg ikke godkjent noe. Det er derfor jeg blir sur og irritert nå, sier han til E24.

Tommy Wilson betalte 2500 kroner til selskapet som på det tidspunktet allerede var konkurs.

E24 har sett kommunikasjonen mellom Wilson og selgeren. Der kommer det frem at siste kontakt mellom de var kl 14.44 på mandag, mens selskapet ble slått konkurs kl. 13.50.

Selskapet fortalte altså Wilson at han skulle få skapet levert etter at de faktisk var konkurs.

– Siden har jeg prøvd å få tak i selgeren, men jeg får ikke noe svar, sier Wilson.

Anser pengene som tapt

– Jeg anser pengene som tapt, sier Sølvi Jacobsen.

Hun bestilte en garderobe fra Garderobemannen 19. mai, under to uker før selskapet ble slått konkurs.

Sølvi Jacobsen betalte 9.000 på forskudd, som hun nå anser som tapt.

– Jeg betalte et forskudd på 9.000 kroner. Nå er jeg redd for at jeg ikke får noen garderobe, forteller Jacobsen.

Hun drev og planla hus og innflytting, så bakgrunnssjekken glapp.

– Jeg søkte ikke opp selskapet på forhånd, og det skulle jeg gjort.

Da kunne hun sett at selskapet gikk konkurs for to år siden.

Også da var det kunder som forhåndsbetalte beløp de aldri så igjen få dager før konkurs.

Purret rett før konkurs

– Jeg føler meg skikkelig lurt, sier Kari Mette Vik.

Hun bestilte skapdører fra Garderobemannen 12. mai.

– Jeg glemte å betale på grunn av fulltidsjobb og eksamener på studiet. Da ringte selgeren den 18. mai og sa at det hastet å betale, forteller Vik.

Hun stusset litt over situasjonen der og da, men ante fred og ingen fare da hun betalte samme dag.

Nå er firmaet ute av drift.

På nettsidene til Garderobemannen er det nå fine bilder av potensielle garderober, men ingen informasjon om konkursen.

Bostyreren sier det er dårlig sjanse for å få utbetalt noe fra konkursboet. Selskapet har over 11 millioner kroner i ubetalt skatt, som betyr at disse må betales før noe går til kunder og andre kreditorer.

– Har du noen forhåpning om å få varene du bestilte?

– Nei. Nei, nei, nei. Nå har jeg lest saken om at Garderobemannen også gikk konkurs for to år siden, sier Vik.

– Måtte ha visst at det nærmet seg konkurs

Forrige gang selskapet gikk konkurs, i april 2020, kjøpte innehaver Erik Bøckmann opp boet og startet bedriften opp igjen under samme navn.

Styreleder Fredrick Bøckmann har nå sendt ut e-post til kunder om at de ønsker å starte opp for tredje gang.

– Dette er skikkelig svindel, mener Vik.

Hun sier at selgeren har tatt kontakt etter konkursen. Ifølge Vik skal selgeren ha sagt at de hadde holdt igjen ordren for at den skulle gå til det nye selskapet.

– Da måtte hun ha visst den 18. mai at firmaet nærmet seg konkurs. Jeg reagerer på framgangsmåten og har aldri vært utsatt for slikt tidligere, sier Vik.

Ifølge e-posten selskapet skal ha sendt til kunder kan de få fullføre ordrene sine med det nye selskapet.

– Problemet er at jeg har betalt til det gamle. Skal jeg da få varene gratis? Selgeren sa at nei, det var ikke slik det fungerte, forteller Vik.

– Kan umulig være svindel

Erik Bøckmann, innehaveren av Garderobemannen, har blitt presentert for uttalelsene om at kunder anser pengene som tapt, at de føler seg lurt og svindlet, og at selgerne til selskapet solgte varer etter at selskapet faktisk var konkurs.

– Unntatt noen få i ledelsen, så visste ingen ansatte om konkursen før noen timer etter at den var bekreftet i retten, så de hadde ingen forutsetninger for å «lure» noen, sier Bøckmann.

Han sier at han kommer til å levere alle varer som bestilt, dersom kunder ønsker.

– De som bestilte de siste ukene vil mest sannsynlig få varene raskere enn allerede bekreftet. Det kan umulig være svindel, sier Bøckmann i en epost til E24 onsdag kveld.

Nettsiden er oppe og går, men har ingen informasjon om konkursen.

– Kunder som bestiller i dag, bestiller i det nye selskapet, og vil få leveransene som normalt, sier Bøckmann.

Han viser videre til uttalelser han kom med til E24 tirsdag, da konkursen ble kjent i media:

– Garderobmannen sitt nye driftsselskap er i dialog med boet, og håper å komme til enighet i løpet av rimelig tid. Vi har i dag fått bekreftet at de fleste ansatt er med oss videre, og foreløpige tilbakemeldinger fra våre kunder, viser at 99 prosent ønsker at vi leverer deres varer gjennom det nye firmaet, skrev han da.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Garderobemannen
  2. Konkurs
  3. Svindel

Flere artikler

  1. Starter opp igjen etter to konkurser på to år – kunde mener de lyver

  2. Garderobemannen konkurs for andre gang

  3. Økokrim sikret 40 millioner etter Garderobemannen-konkurs

  4. Byggefirma i Stavanger konkurs - har 54 ansatte

  5. Betalt innhold

    Fra inntekter på 100 mill. til krasjlanding i Emiratene