Sevan/fotomontasje
Kommentar

Sevan-juling som fortjent

Ikke mange selskaper gjør seg mer fortjent til juling på børsen enn Sevan Marine.

Per Valebrokk
Tidligere ansvarlig redaktør og administrerende direktør i E24 Dine Penger.
Publisert:

Mandagens nyhet om at Sevan Marine

OSE

SEVAN

tar opp et

obligasjonslån på 500-700 millioner kroner til 14 prosent rente

, var den siste i en lang rekke av negative nyheter fra den tidligere børsyndlingen.

Lånet gjør det nærliggende å tro at selskapet er ute av kontroll, har akutt pengemangel eller har en ledelse med dårlig dømmekraft. Ingen av alternativene er hyggelige for Sevans aksjonærer.

Les også: - Det er katastrofalt

For de som i juni 2008 kjøpte aksjer i den overtegnede milliardemisjonen til 68 kroner stykket, har veien ned vært en sørgelig affære. De innovative, egenutviklede runde riggene som gjorde Sevan til en av favorittaksjene på børsen, har ikke levd opp til forventningene.

Derfor ligger aksjen nå på rundt 6,3 kroner - 90 prosent under toppnoteringen fra mai 2008.

For Sevan-konsernsjef Jan Erik Tveteraas har 2010 vært et trist år. Riggen "Sevan Piranema", som henter opp olje for Petrobras utenfor kysten av Brasil, har hatt store driftsproblemer.

Den nye riggen "Sevan Driller", også den leid ut til Petrobras og i drift fra 24. juni i år, var ute av drift store deler av tredje kvartal. Problemene har fortsatt i fjerde kvartal, og riggen var ute av drift hele november og en uke inn i desember. Bare på den siste driftsstansen har Sevan tapt 91 millioner kroner.

Les også: Sevan tapte 91 millioner kroner

Med et betydelig finansieringsbehov fremover, låner Sevan penger i markedet til stadig dårligere betingelser. Mandagens låneopptak er ikke første gang i år at selskapet låner hundrevis av millioner kroner til renter vi ellers forbinder med kjøpekortet til Ikea.

Finanskostnadene skyter derfor i været: 21,1 millioner dollar i første kvartal , 24,5 i andre og 29,1 i tredje kvartal.

Medregnet renteutgifter tapte Sevan Marine 12,5 millioner dollar (75 millioner kroner) pr måned i årets tre første kvartaler. Egenkapitalandelen faller raskt - fra 43,1 prosent ved nyttår til 36,2 prosent ved utgangen av september.

Konsernsjef Tveteraas nekter å gjøre det eneste fornuftig når pengenøden har en pris på 14 prosent, nemlig en aksjekapitalutvidelse. Tveteraas eier selv tre millioner Sevan-aksjer. Det er derfor nærliggende å tro at emisjonsvegringen skyldes at han jobber for sine egne verdier og ikke for aksjonærene og selskapets felles beste.

Med mindre driftsproblemene snart tar slutt (lite trolig), klarer Tveteraas neppe å holde stand mot en emisjon særlig lenge.

Følg Per Valebrokk på Twitter

Som om ikke drifts- og finansieringsproblemene var nok, må mørbankede Sevan-aksjonærer også leve med en elendig informasjonshåndtering fra selskapets side. Her er to ferske eksempler fra denne høsten:

Det tok 23 dager fra det var full stans på "Sevan Driller" 25. august til Sevan orienterte markedet. Riggen tjener 2,4 millioner kroner dagen når den er i drift. Selskapet tapte altså 55 millioner på stansen før aksjonærene ble informert.

På den seneste kvartalspresentasjonen på Shippingklubben 10. november, lovet konsernsjef Tveteraas at nye lån skulle tas opp i banken og garantert ikke over 12 prosent rente. Snaut fire uker senere låner han altså i obligasjonsmarkedet til 14 prosent.

Les også: Carnegie slakter Sevan

Sevan-riggene er kanskje ikke så driftssikre og effektive som aksjemarkedet engang trodde. Og med den informasjonshåndteringen Tveteraas har stått for til nå, hvem vet hvordan det egentlig står til i selskapet?

Uansett er det verdt å merke seg at hverken sjefen selv eller andre innsidere i selskapet har kjøpt aksjer på lenge. Det er nok en god grunn til det.

Sevan-aksjen fortjener enda mer juling i aksjemarkedet.

Her kan du lese mer om