SAS oppgraderer for fullt: Her er «nyoppussede» Erik Viking

Når SAS pusser opp langdistanseflyene sine, øker de kapasiteten kraftig på Plus-klassen, mellom økonomi og business. Det er der de store pengene ligger, sier SAS-direktør. Se video nederst i saken!

  • Marius Lorentzen
Publisert:

KASTRUP/KØBENHAVN (E24): - Her kan jeg bli sittende.

Ordene kommer fra en tydelig stolt konserndirektør i SAS, Eivind Roald, i det han setter seg ned i den splitter nye Plus-kabinen (økonomi ekstra) i det totalrenoverte langdistanseflyet Erik Viking. A330-maskinen er den første som har vært gjennom oppussingen i Sveits som alle langdistanseflyene til SAS nå skal gjennom.

Mandag hadde SAS invitert pressen og et knippe spesielt inviterte gjester til én av hangarene til flyselskapet på Kastrup i København. SAS-sjef Rickard Gustafson trykket selv på knappen som senket forhenget og viste frem flymaskinen til offentligheten.

– Dere har ingen anelse om hvor mye jeg har gledet meg til dette, sa SAS-sjefen fra et podie ved siden av flyet.

Han fortalte om at man nå snart har jobbet i to år med å realisere drømmen om den nye langdistanseopplevelsen på SAS. Satsingen er den siste i en rekke av tiltak for å tiltrekke seg målgruppen av mennesker i Norden som reiser mye og er villig til å betale det lille ekstra for en enkel og bekvem reise:

– Vi skulle ha det beste innen interkontinentale reiser fra Europa, og nå står vi her, sa Gustafson med et bredt smil.

(Artikkelen fortsetter under bildet...)

HAR TRE FINALISTER: Konserndirektør og kommersiell dirkektør i SAS, Eivind Roald, øyner mulighetene for en ny rute fra Oslo til USA nå som flåten ekspanderes.

Marius Lorentzen

Oppgraderingen vil koste «i underkant av 500 millioner», ifølge Roald. De ansatte som jobber på flyene har lenge etterspurt denne oppgraderingen, og kan nå endelig se frem til å begynne å jobbe i de nye kabinene.

Hver måned fremover skal enda et fly i langdistanseflåten til SAS ta turen til en hangar i Zürich, der hele flyet strippes og bygges opp igjen. Bare skallet står igjen før det nye interiøret settes inn. Allerede til sommeren skal de fleste flyene være ferdig, mens et par stykker må tas til høsten.

I tillegg til å oppgradere de eksisterende flyene, mottar SAS også snart sitt første splitter nye langdistansefly. Det gjør at selskapet får økt kapasitet og nå vurderer en ny USA-rute fra Oslo, etter Hongkong-ruten (se faktaboks).

Det lille ekstra

I det nye kabinoppsettet til SAS har man fortsatt tre klasser: Go, Plus og Business. Nå har imidlertid Plus-delen vokst med 21 seter, en økning fra 35 til 56 seter. Business har krympet noe fra 34 til 32 seter.

I tillegg til mørke farger, preges Plus- delen av flyet av paneler i ask på veggen, større HDTV-skjermer enn på økonomi og bedre plass i både bredden og lengden enn før.

– Vi har fortsatt noen store bedriftskunder som har en reisepolicy om at de aksepterer Plus, men ikke Business, selv på langdistanse til USA. Det er én av grunnene til at vi har utvidet Plus-avdelingen, forteller Eivind Roald.

– Det er her de største pengene ligger for oss, legger han til om billettene som ligger midt på treet prismessig på flyet.

– Er denne etterspørselen her i dag, eller har dere økt kapasiteten fordi dere ser en trend?

– Vi har 23 prosent vekst på Plus det siste året totalt. På langdistanse er denne avdelingen i dag nesten alltid fullt, så vi tror ikke det blir noe problem å fylle.

Konserndirektøren forteller også at det til høsten skal bli lettere å få sikret seg billetter på Plus-avdelingen med bonuspoeng. Frem til nå har denne avdelingen vært for full til at SAS har villet sette av spesielt mange seter til bonuspoeng.

Vurderer dyrere business-billetter

Når vi går lenger frem i kabinen, kommer vi frem til selve juvelen for SAS-ledelsen. På business-avdelingen har SAS samarbeidet med den svenske luksussengeprodusenten Hästens, som leverer sengetøy og annet til flyene.

Her er deler av sete og konstruksjonen trukket diskret i skinn, mens frontveggen i kabinen er dekket av et materiale som brukes i astronautdrakter. Hele kabinen skal bære preg av et hotellrom på et luksushotell med et innslag av skandinavisk design, forteller én av SAS’ interiøransvarlige.

Eivind Roald peker og viser begeistret frem nye stoler og detaljer:

– Forskjellen kundene vil merke er en splitter ny kabin, stoler som virker, et nytt og avansert underholdningssystem, og ikke minst en helt ny belysning, forteller Eivind Roald til E24, og legger til at flyselskapet også har rullet ut et helt nytt matkonsept på langdistansenettet.

SAS profilerer seg som utfordreren med sin nye langdistansesatsing

Marius Lorentzen

Han er så fornøyd med det nye tilbudet på business at han mener SAS selger billettene for billig. I dag koster det rundt 18.000 til 20.000 kroner tur/retur per person for å fly til New York.

– Har man sett First Class til Lufthansa er dette tett på, men her får man det til business pris. Jeg har ikke gjort noe med prisene våre ennå, men jeg vil vurdere å øke business-prisene når hele flåten er oppgradert. Jeg har aldri hørt at en ny iPhone blir billigere, sier Roald.

Han vil ikke sammenligne tilbudet sitt med flyselskapene fra Midtøsten, som Qatar og Emirates, som flyr til Skandinavia.

– Vi skal sammenligne oss med Lufthansa, KLM og British Airways. Der mener jeg definitivt at vi har et vel så bra produkt, og kanskje bedre på enkelte områder, sier Roald og kommer med en innrømmelse:

– Akkurat Swiss må jeg innrømme har et veldig bra produkt på business.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Scandinavian Airlines (SAS)

Flere artikler