Norsk reiselivsnæring er i vekst: – Håper det ikke bare er en valutaeffekt, men en trend

Både tilstrømmingen av utenlandske turister og antallet nordmenn som vil feriere i Norge øker.

FLERE FERIERER I NORGE: Spesielt for 2016 var at hele landet dro turister, ikke bare storbyene, ifølge NHO Reiseliv. Her fra fjellplatået Preikestolen ved Lysefjorden i Forsand kommune i Rogaland.

Foto: Paul Kleiven NTB scanpix
Publisert:

Norsk økonomi har gått tregt i 2016. Det er økonomisk vekst, men ikke veldig sterk, og veksten har vært svakere enn ventet. Det er imidlertid lyspunkter, og en av dem er reiselivsnæringen. Så langt i år har norsk reiseliv sett en vekst på ni prosent i utenlandske gjester. De siste tre årene har tallet ligget rundt 10.

Samtidig ser næringen en vekst på tre til fire prosent i norske turister i år.

– Det handler om at produktet er blitt veldig bra, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold til E24.

– Vi står ikke tilbake for noe land i verden når det gjelder kvalitet. Vi har trygghet, vi er velordnet, og så er det naturen. Ta Oslo, for eksempel. Det er ikke en storby, det er en naturperle, sier hun.

Vel så viktig som at tilstrømmingen av utenlandske turister øker, er økningen i antallet norske turister, mener Krohn Devold.

– Vi hadde ikke hatt suksess i reiselivet hvis nordmenn bare reiste ut. Nordmenn utgjør en veldig viktig kundegruppe. Nordmenn er kresne, så der vi liker oss er det god sjanse for at utlendinger vil like seg også.

Trekker unge folk

Reiselivsnæringen står for en årlig verdiskaping på over 70 milliarder kroner, ifølge NHO Reiseliv.

I november meldte SSB at reiselivsnæringen er blant de næringene i Norge hvor det skapes flest jobber nå. Sammenlignet med samme tid i fjor, var det i tredje kvartal en vekst på 4,2 prosent i antallet arbeidsplasser. Per i dag er det 157.000 årsverk knyttet til reiseliv, inkludert transport.

– Vi har hatt vekst i sysselsettingen i en tid hvor nesten alle private bedrifter sier opp folk. I vår bransje skapes det nye arbeidsplasser hver eneste uke, sier Krohn Devold.

SER VEKST: Direktør i NHO Reiseliv Kristin Krohn Devold.

Foto: Krister Sørbø VG

Hun påpeker tre spesielle trekk for reiselivsnæringen: Det er 50/50 kvinner og menn blant de ansatte, en av tre er under 24 år, og en av tre har utenlandsk bakgrunn.

– Vi tar imot folk veldig tidlig. I vår bransje er det veldig vanlig at man først jobber, så tar utdanning, og så kommer tilbake i jobb. Vi har dobbelt så høy ungdomssysselsetting som andre bransjer, og også dobbelt så høy integrering, sier Krohn Devold.

En av de tingene ved bransjen som nettopp tiltrekker unge mennesker, er at de har kommet langt innen digitalisering, mener hun.

– Vi ser at den unge mannen eller kvinnen ute på bygda blir igjen på hotellet, og en av de fremste grunnene til det er at de får frie tøyler, også på det som går på webutvikling og sosiale medier. Reiselivsbransjen er en spennende og teknisk kreativ bransje.

I tillegg er det de internasjonale mulighetene som ligger i bransjen, mener Krohn Devold.

– Det å ha mulighet til å reise ut er veldig attraktivt for unge mennesker med ambisjoner. Disse mulighetene har vår bransje.

Utfordring i lovverk og tilsyn

En undersøkelse NHO Reiseliv har gjort blant medlemmene viser at bransjen har behov for at flere velger denne næringen som karrierevei. 33 prosent av reiselivsbedriftene sier at manglende tilgang på kvalifisert arbeidskraft er en stor utfordring for ekspansjon og nye investeringer i bedriften.

Krohn Devold mener likevel ikke rekruttering er den største utfordringen for bransjen.

– For noen år siden så var kanskje det tilfelle. Vår største utfordring nå, sett i mine øyne, er den manglende toleransen for at vi er en 24 timer i døgnet-næring, sier hun, og utdyper:

– Vi kan ikke puttes i en åtte-til-fire-bås. Blir lovverk, tilsyn og reguleringer for rigide, låses man fast, i stedet for å få konsentrere seg om det som er jobben. Jeg tror vi har 18 tilsyn å forholde oss til. Det er ingen annen bransje som har like mange. Når vi er i vekst blir det enda verre, for vi burde få hjelp og forståelse og ikke bli motarbeidet.

Les også: Helene (31) er hotellsjef for Radissons flaggskip i København

Hun påpeker at de som jobber i reiselivsnæringen ofte jobber når andre har fri og ferie.

– Vi har vår hovedsesong etter klokken fire og i helger og ferier. Det er den manglende forståelsen fra myndighetenes side for at vi må være fleksible på arbeidstid som er vår hovedutfordring, og som kommer til å begrense veksten.

– 2017 blir et viktig år

I tillegg trekker Krohn Devold frem at det er to skatter som rammer den norske reiselivsnæringen hardt.

– Formuesskatten og eiendomsskatten er passive skatter som kommer hvert år og som suger fra vedlikeholdsbudsjettet til hotellene og bedriftene. Dette er skatter som treffer våre bedrifter mye hardere enn i andre næringer, for du kan ikke drive hotell uten bygning. Det føler vi at forståelsen kunne vært høyere for.

Til våren kommer det en reiselivsmelding, forteller Krohn Devold.

– Det er første gang på 15 år at Stortinget diskuterer reiseliv. 2017 blir et viktig år for vår næring, både med rammebetingelsesdiskusjonene i stortingsmeldingen, og for å se om vi klarer å holde trenden nå når kronekursen stiger, sier hun.

Håper det er en trend

ETTERLYSER KONGRESSENTER: Administrerende direktør Tarje Hellebust ved Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo.

Foto: Jon Olav Nesvold NTB scanpix

Styreleder i Visit Oslo og administrerende direktør ved Radisson Blu Plaza Hotel, Tarje Hellebust, mener det gjøres mye riktig i norsk reiseliv nå.

– Det er en kombinasjon av en bedring av produktene, kulturdriverne, det kulinariske, og valutaen, sier Hellebust.

Siden sommeren 2014, da oljeprisen begynte å falle for fullt, har kronekursen vært sterkt knyttet til oljeprisen. Når oljeprisen har falt, har kronen svekket seg.

– Oslo har virkelig merket effekten av en svakere krone. Tidligere har Oslo nær sagt vært en sovende by om somrene, men ikke de siste to årene. Vi håper to år ikke bare er en valutaeffekt, men en trend, sier han.

Hellebust mener Munch-museet og Operaen er svært viktige turistmagneter for Oslo. Han etterlyser imidlertid et stort kongressenter.

– Det er det Oslo mangler. Det vi har i dag er for lite, vi trenger noe på linje med hva de har i København og Stockholm, sier han.

– Hvis vi skal nevne én sak som er viktig for reiselivsnæringen nå, så er det dette, tilføyer Krohn Devold.

– Kommer turistene til Oslo, så skal vi få dem ut til resten av landet.

– Kan ta oss bedre betalt

NHO Reiseliv-sjefen mener et kongressenter vil bidra til å fylle sengene ved hoteller i hele landet i perioder det er lavt belegg.

– Essensen av suksess er å få belegget opp. Hotellene kan øke salget inn mot store konferanser, og med markedsføring i digitale medier er det mye enklere å treffe kunden direkte på de sesongene en vil selge. Det er de siste sengene en tjener penger på, så dette vil gjøre noe dramatisk med lønnsomheten for hotellene, sier hun.

Les også

Prisene på norske hotellrom står stille

Bare halvparten av norske hoteller i dag er lønnsomme.

Hellebust mener hotellene kunne tatt seg bedre betalt fra gjestene og vært enda bedre på produkt og serviceinnovasjon.

– Jeg mener vi kan ta oss bedre betalt, og fortsatt ha like mange overnattinger. Vi er faktisk meget rimelige sammenlignet med andre europeiske land og vi jobber aktivt med å gi gjestene våre enda bedre hotellopplevelser blant annet gjennom renoveringer av våre hoteller og et ytterligere forbedret servicenivå, sier han.

– Men vi må se til at vi har de betingelsene som gjør at vi kan ta oss bedre betalt.

Krohn Devold påpeker at dersom belegget heves fra 80 til 100 prosent, trenger likevel ikke hotellene å heve prisene.

– Det å fylle de siste sengene er nå hovedoppdraget til de ulike visitselskapene rundt omkring, sier hun.

Les også

Helene (31) er hotellsjef for Radissons flaggskip i København

Les også

Slik unngår du å bli svindlet på Airbnb

Les også

Prisene på norske hotellrom står stille

Her kan du lese mer om