Rammes av forsyningskrise og råvaresjokk: – Vi får ukentlig nye prisjusteringer

Mangel på databrikker og prishopp på innsatsvarer får konsekvenser for Molde-bedriften Bussbygg. Ifølge NHO-sjefen gjør pandemien og nå Russlands krig at mange bedrifter tar grep for å sikre produksjonen.

MERKER KRISE-EFFEKTER: Daglig leder Martin Henøen i Molde-bedriften Bussbygg.
  • Asgeir Aga Nilsen
Publisert: Publisert:

– Prisbildet har endret seg betydelig. Vi får ukentlig nye prisjusteringer fra leverandører, sier Martin Henøen.

Han er daglig leder i Molde-bedriften Bussbygg som blant annet produserer kjøle- og fryseskap, som plasseres på kundenes lastebiler og tilhengere.

På vei ut av pandemien har fraktproblemer, prisøkninger og flaskehalser lagt press på flyten av varer verden rundt.

Russlands invasjon av Ukraina har ført til enda høyere priser på mange råvarer som olje, gass og metaller.

– Usikkerhet har blitt en del av hverdagen

– Det er en annen verden nå enn det var for ti år siden, sier NHO-sjef Ole Erik Almlid.

Torsdag er det klart for NHOs årskonferanse. Den går av stabelen samtidig som Europa står midt i et energisjokk, kort tid etter coronakrisen.

Les også

Aker BP-sjefen om russisk gassnekt: – En varslet krise

NHO har i forkant av konferansen spurt medlemsbedriftene om de har vurdert å ta grep i kjølvannet av mer usikkerhet og kriser de siste to årene. Svarene viser at:

  • Blant bedriftene er det 27 prosent som svarer at de vurderer større varelager, en andel som er 39 prosent blant de største bedriftene.
  • Samtidig vurderer 26 prosent å sikre prisene på innsatsfaktorer til produksjonen. Her er andelen 49 prosent blant de største selskapene.
  • 30 prosent av de spurte bedriftene vurderer å skaffe seg flere underleverandører, mens 51 prosent av de største bedriftene svarer at de vurderer dette.

Det er første gang NHO spør bedriftene om de vurderer tiltak som større varelager prissikring og flere underleverandører. Tidligere, under pandemien, har NHO gjort målinger av usikkerhet av og uro i næringslivet.

– Disse tallene er helt grunnleggende mye større enn det vi har sett tidligere. Da gikk det mer på om man fikk betalt eller ikke, sier Almlid.

– Det viser at man iverksetter tiltak for å kunne håndtere usikkerheten, og tilpasse seg en ny morgendag. Vi vet at mange bedrifter allerede har gjort det, og flere planlegger å gjøre det. Usikkerhet har blitt en del av hverdagen til mange bedrifter, sier han.

– Inflasjonsfare

NHO-sjefen peker på at problemer med tilgang på varer har bygget seg opp over tid.

– Så har det blitt forsterket med corona. Nå forsterkes det med krigen. Du får ikke tak i varene dine. Det blir usikkerhet om det. Det kan redusere aktiviteten. Prisene går opp fordi tilbudet ikke matcher etterspørselen.

Almlid sier at mange norske bedrifter kjøper inn varer til produksjonen, før de sender de ferdige produktene ut igjen. Problemer forplanter seg dermed videre.

– Det er varer som flyter over grenser eller som er oversjøisk. Du ser det i alt fra at du kan få problemer med å få tak i sko til at du har problem med å få tak i stål og treverk til stolen du produserer på Vestlandet.

Økt varelager, leverandørskifte og handel med markeder som ligger nærmere, er noen av grepene bedriftene kan ta for å møte problemer med varestrømmene i kjølvannet av pandemien, og nå Russlands krig mot Ukraina, ifølge NHO-sjef Ole Erik Almlid.

NHO-sjefen sier at mange bedrifter har tatt grep som å øke varelagrene og skifte til leverandører som er nærmere.

– Så er vi spent på hvordan dette blir de neste månedene. Internasjonalt er det inflasjonsfare. Norge har håndtert dette ganske godt, men vi er en del av et internasjonalt marked.

Les også

Inflasjonsfrykten: Dette betyr prisveksten for deg nå

Her hjemme har et selskap som XXL meldt om usikkerhet om tilgangen på løpesko, mens Europris har tatt grep for å håndtere skyhøye fraktpriser og Orkla har kalt råvaresituasjonen for en «unntakstilstand» og varslet høyere priser.

Norges Banks siste undersøkelser i mars viser at bedriftene sliter med tilgangen på både varer og folk. Andelen som opplever slik begrensninger har ikke vært høyere siden før finanskrisen.

Årsaken er blant annet produksjonsproblemer hos leverandører av komponenter, transportutfordringer og mangel på norsk og internasjonal arbeidskraft, ifølge sentralbanken.

– Har måttet permittere

Henøen i Bussbygg forteller at bedriften siden pandemien har hatt problemer med mangel på chassis, altså selve lastebilen uten skap.

– Ordrereserven vår økte betydelig i løpet av fjoråret og vi skulle egentlig ha økt produksjonen for å komme etterspørselen i møte.

– Men slik det har blitt har vi måttet permittere noen av de ansatte i en periode der vi har rekordhøy ordrereserve, sier han.

Bussbygg har 120 ansatte.

Les også

Norges Bank-undersøkelse: Bedriftene melder om høyeste prisvekst siden 2008

Ifølge Henøen er problemet mangel på databrikker, en utfordring som har rammet både lastebil- og bilindustrien.

Økende digitalisering og usikkerhet knyttet til pandemien medførte en brikkemangel som kan ramme produksjonen av alt fra elbiler til dataspill og hjemmekontorutstyr.

– Gjennom hele vinteren har vi fått for få chassis å bygge på. Nå, etter påske, har vi fått en «ketchup»-effekt. Vi får mye på en gang, som skaper andre utfordringer med å få en effektiv produksjon, sier Henøen.

I vinter har Bussbygg fortsatt produksjonen av skap i påvente av chassis. Det gjør at bedriften sitter med et stort lager, som medfører økte kostnader.

Bedriften, som bruker blant annet aluminiumsprofiler, glassfiber og isolasjonsmaterialer i produksjonen, har også merket den kraftige oppgangen i råvarepriser.

Selv har Bussbygg langsiktige salgsavtaler, som gjør at salgsprisene er bundet opp en god stund fremover.

– Det er en utfordring. Vi sitter med langsiktige kontrakter for leveranser hele dette året og langt ut i neste år, sier Henøen.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. NHO
  2. Ole Erik Almlid
  3. NHOs årskonferanse

Flere artikler

  1. Databrikkeproblemene minsker hos tyske bilgiganter

  2. IMF ser lavere vekst og høyere inflasjon etter Ukraina-krigen

  3. Betalt innhold

    Dette er XXLs største utfordringer fremover

  4. Yara-sjefen: – Effekten av krigen er en global matmangel

  5. Sanksjoner skaper ekstraarbeid for DNB: – Ukjent territorium for mange