Kampen om luften

Norwegian-sjefen varsler om dyre flybilletter: – Kan bli enda høyere

Økte oljepriser sender prisen på flydrivstoff til skyhøye nivåer. Det kan gå hardt ut over lommeboken til Norwegian-passasjerene denne sommeren.

Norwegian-sjef Geir Karlsen ser positivt på den kommende sommersesongen for flyselskapet.
  • Benedicte Storm Bamvik
Publisert:

– Billettprisene er dyrere denne sommeren, opplyste Norwegian-sjefen Geir Karlsen da selskapet slapp finansfasiten for første kvartal fredag.

Siden nyttår har oljeprisen steget med nesten 40 prosent, og vaker i skrivende stund rundt 110 dollar fatet.

Den kraftige oljeprisutviklingen har sendt prisen på flydrivstoff, såkalt «jet fuel», til himmels.

Les også

Norwegian tapte 849 millioner kroner på driften i første kvartal

12 prosent dyrere på en måned

Forrige uke økte prisen på jet fuel 1,1 prosent mot foregående uke, der et tonn fuel ble omsatt til 1.392 dollar i snitt, ifølge flybransjeforeningen IATA.

Det er over 146 prosent høyere enn på samme tid i fjor, og nær 12 prosent høyere enn bare for én måned siden.

– Fortsetter prisene å stige, vil det ha en negativ effekt, og billettprisene kan bli enda høyere, sier Karlsen fredag morgen.

Normalt vil flyselskapene kunne ha sikret 40–60 prosent av sitt løpende drivstoffbehov behov de nærmeste tolv månedene. Dette er for å skape forutsigbarhet i kostnadene, og ligner på fastrente avtalene man eksempelvis kan få i et boliglån.

Denne sikringen, også kalt «hedge», var det flere flyselskaper som spikret i fjor – med unntak fra SAS og Norwegian.

– Det ønsker jeg at vi hadde gjort, men vi hadde ikke mulighet på grunn av restruktureringen, forklarer Karlsen.

Les også

Geir Karlsen tjente 16 millioner kroner i Norwegian i 2021

– Ikke fornøyd

Finansrapporten som flyselskapet slapp fredag morgen, viste at Norwegian tapte 849 millioner kroner på driften i årets første kvartal.

Inntektene landet på 1,92 milliarder kroner, en nedgang fra 2,55 milliarder fra kvartalet før.

I tillegg tapte selskapet drøyt én milliard kroner før skatt, ned fra et overskudd på 117 millioner i fjerde kvartal.

– Jeg vil gjøre det klart at vi ikke er fornøyd over resultatet, men vi er likevel positiv over utviklingen gjennom kvartalet, forteller Karlsen under kvartalspresentasjonen, og peker mot en stødig opptrapping av flytrafikken etter coronalettelsene i februar.

Han trekker også frem at de ikke var fornøyde med kostnadene per tilbudte setekilometer (cask), som endte på 0,62 samlet for kvartalet.

– Vi forventer at mot sommeren, og gjennom 2022, vil «cask» gå ned under 0,40 – et nivå som vi i utgangspunktet burde være, sier Karlsen.

Les også

Flyr henter 250 millioner kroner

Flåtevekst

Under presentasjonen opplyser Karlsen at flyselskapet er «mye nærmere» en løsning for flåteplanen fremover.

– Vi har sikret hva vi trenger for neste år, de 15 MAXene, på attraktive vilkår, sier han, og legger til at de fortsatt er i dialog med både Boeing og Airbus.

– Vi er definitivt mye nærmere en løsning på planen fremover og vil dele nyheten når vi har noe å dele.

Videre sier han at flyselskapet gjerne vil eie deler av flåten, kanskje til og med mer enn 50 prosent.

– Hvis vi gjør det bra fremover, vil vi ha en kreditt som gir oss muligheten til å finansiere eiendeler rimeligere enn vi trolig noensinne har gjort, sier Karlsen.

– Dette er viktig for å holde kostnadsnivåene i selskapene nede, og det er den eneste måten å gjøre det på.

Ellers påpeker Norwegian-sjefen at selskapet i dag har 61 fly i lufta, og har sikret seg 70 fly til årets sommersesong, samt 85 fly til sommeren 2023.

Les også

Flytrafikken på vei tilbake – økning på 349 prosent

– Alt handler om vinteren

Karlsen nevner, både i kvartalsrapporten og under presentasjonen, at de er positiv til utviklingen i andre kvartal og frem mot sommeren.

Per dags dato har flyselskapet over 500.000 billettsalg i uken, og det forventes at dette tallet vil være stødig en god stund til ettersom det fortsatt er passasjerer som ikke har spikret sommerplanene enda.

Derfor er det andre utfordringer som er i fokus for Norwegian-sjefen.

– Alle flyselskaper kan levere bra om sommeren – derfor handler alt om vinteren, understreker han.

Han påpeker at vinteren 2022/2023 vil være en viktig sesong for flyselskapet, hvor de har planer om å redusere kapasitet med 25 prosent for å unngå for store kostnader.

Les også

Oljeprisutviklingen kan gi kostnadsbombe for luftfarten

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Kampen om luften
  2. Norwegian
  3. Drivstoffpriser
  4. Luftfart
  5. Geir Karlsen
  6. Fly

Flere artikler

  1. Norwegian tapte 849 millioner kroner på driften i første kvartal

  2. Betalt innhold

    Gutta-stemning om Norwegian

  3. Mener SAS bør øke prisene

  4. Norwegian hadde 1,48 milliarder i billettinntekter i første kvartal

  5. Flyr har hentet 1,1 milliarder – prises til 720 mill. på børs