Italienere mener Norwegians oppsigelser har kostet dem unødig mye penger

Norwegian gir opp å fly langdistanse. Det kan redde norske arbeidsplasser, men fører til at mange tusen av selskapets ansatte i utlandet mister jobben.

Italienske piloter og kabinansatte som inntil nylig var ansatt i Norwegian, protesterer mot måten de ble oppsagt.

Privat
  • Roar Valderhaug - Aftenposten
Publisert:

– Det er trist å se hvordan Norwegian har behandlet sine ansatte i Italia. Vi var #RedNoseWarriors så lenge som de trengte vår støtte i sosiale medier. Men vi ble #RedNoseVictims så fort vi ble verdiløse for selskapet.

Det sier Nicholas Dormia. Han var inntil nylig kabinansatt om bord på Norwegians Dreamliner-fly.

Dormia er også aktiv i Italias største fagforening FILT-CGIL. Den og to andre fagforeninger organiserer torsdag en demonstrasjon mot Norwegian i Roma.

Den foregår rett ved Norges ambassade.

322 satt på bakken i Roma

322 italienske piloter og kabinansatte ble i forrige uke arbeidsløse. De var ansatt i et irsk Norwegian-selskap. Men dette ble slått konkurs av Norwegian selv.

De ansatte hevder at Norwegian, ved måten de forlater Italia på, nå hindrer dem i å dra nytte av italienske velferdsgoder. De sier at de ansatte i de siste ukene hadde bedt Norwegian aktivere ulike sosiale sikkerhetsnett som det italienske systemet gir rom for.

– Men helt plutselig bestemte de seg bare for å stikke. Og nå oppfører de seg som om vi aldri har vært en del av selskapet, fremholder Dormia.

Den tidligere Norwegian-ansatte Nicholas Dormia med sin datter utenfor Fiumicino-flyplassen.

Privat

Det er ikke at Norwegian har gitt opp sin satsing på langdistanse de ansatte protesterer mot. Men at de taper mye penger på selve måten at Norwegian gjør det på.

I tillegg er de ansatte provoserte over at de mener Norwegians lokale ledelse ikke lenger vil møte dem.

De sier at de bare blir henvist til revisorer i KPMG. Det er KPMG som nå håndterer konkursboet etter det irske Norwegian-selskapet.

– Fulgt lover og regler

– Vi har fulgt gjeldende lover og regler i denne prosessen. Men vi forstår godt at våre kolleger som har jobbet i langdistansevirksomheten opplever en krevende tid.

Det sier Norwegians informasjonsdirektør Esben Tuman.

Men de italienske ansatte kan neppe håpe at protestene vil føre til at Norwegian vil behandle dem annerledes.

– Kolleger i Italia har vært ansatt i Norwegian Air Resources Ltd. Det er et heleid selskap i Norwegian-gruppen med lokalt ansatte i flere europeiske land, blant annet i en filial i Italia. Siden selskapet er registrert i Irland, foregår konkursbehandlingen der, fortsetter Tuman.

Slik ser oppfordringen til å stille i demonstrasjonen i Roma ut.

Faksimile

Mange tusen mister jobben

Italienerne er langt fra alene om å miste jobbene sine i Norwegian. Det samme gjør et stort flertall av Norwegians over 7000 ansatte utenfor Norges grenser. Også 300 ansatte i Frankrike står uten jobb etter at Norwegian Air Resources Ltd. ble slått konkurs.

Bare de noe over 2000 norske ansatte kan i stor grad regne med å være trygge når strategien nå er lagt helt om til kun å satse på Norge og Norden.

Det å bare satse på Norge og Norden gjorde det trolig mye lettere å få mer finansiell støtte fra den norske stat. Nettopp fordi det sikrer de norske arbeidsplassene.

Italienske piloter og kabinpersonale demonstrerte like ved den norske ambassaden i Roma

Privat

Andre land tar lønnsregningen

Andre lands myndigheter er dog neppe så glade for akkurat den beslutningen. De får nå enda flere arbeidsledige. Og disse landene må inn med lønnsgarantier i de tilfellene der Norwegian har slått datterselskaper konkurs.

Norwegian har nå kvittet seg med alle eller et flertall av de ansatte i alle land, med unntak av i Norge og Spania.

Norwegian skal for eksempel ikke lenger fly hverken til USA eller Thailand. Ved inngangen til fjoråret hadde Norwegian til sammen 700 ansatte i disse to landene.

Sist noen demonstrerte utenfor Norges ambassade i Roma var i 2016. Da handlet det om henholdsvis barnevern og dyrevelferd. Nå er temaet arbeideres rettigheter.

Utenriksdepartementet

Sparket ansatte i Norden først

Da pandemien startet i fjor, var ansatte i Danmark, Sverige og Finland blant de aller første som ble sagt opp.

Allerede i perioden april-juli 2020 måtte 1400 ansatte i disse tre landene gå. Disse landene hadde da dårligere ordninger for permitteringer enn de fleste andre landene Norwegian opererer i.

Totalt seks heleide og tilknyttede bemanningsselskaper til Norwegian ble alt da slått konkurs.

Konkursboene har siden krevd store summer av Norwegian. Men de har vært nødt til å nøye seg med å få betaling i form av aksjer.

Spesielt danske piloter ytret i fjor stor misnøye med at de ikke ville få dekket alle sine lønnskrav.

Norwegian sa opp de nordiske ansatte i fjor. Dermed må flyselskapet trolig på ny ansette mange skandinaver i år, såfremt selskapet overlever den pågående rettsprosessen i Irland.

Ruten mellom Gatwick og Rio de Janeiro ble i stor grad betjent av tidligere britiske ansatte på langdistanse.

Norwegian

1100 ryker på Gatwick alene

Utenfor Norden forble de aller fleste ansatte permitterte helt frem til i år.

Men da langdistanse ble bestemt droppet i januar i år, mistet også de fleste av disse jobbene sine på permanent basis.

Hele 1100 britiske ansatte jobbet ved det viktige knutepunktet Gatwick utenfor London.

Norwegian hadde også en rekke ruter mellom USA og Spania, Italia og Frankrike.

I tillegg rammes også ansatte i en rekke selskaper som har utført tjenester på bakken på flyplasser for Norwegian.

Det gjelder ansatte i for eksempel Terminal One Group i New York. Sistnevnte selskap har fremmet et krav på 400 millioner kroner mot Norwegian.

Norwegian vil temmelig sikkert fortsette å fly til Malaga i Spania med så mye nordmenn og svensker som har leiligheter der.

Reuters/Jon Nazca

Viva España?

Spania ser ut til å bli det eneste landet utenfor Norge hvor kanskje flertallet av de ansatte får fortsette.

Der frykter fagforeningene at rundt 500 av de nær 1400 ansatte mister jobbene sine som en direkte følge av at langdistanse er gitt opp.

Nå lurer de på hvor mange av de øvrige 900 ansatte som får bli.

Ernesto Iglesias er Norwegian-ansatt og talsmann for fagforeningen USO-Sector Aéreo. Han forteller at de venter i spenning på Norwegians planer for fremtidige ruter mellom Norden og Spania.

– Blir vi de neste? Vi vet ikke.

– De ansatte har vært gjennom et år med usikkerhet. Mange av oss vet fortsatt ikke om vi fortsatt har en jobb å gå tilbake til. Vi håper Norwegian presenterer en plan snart. Våre medlemmer kan ikke fortsette å leve på 900 euro i måneden i ledighetstrygd, sier Iglesias.

– Vi har nylig sett hvordan våre kolleger i USA, Storbritannia, Italia og Frankrike har fått beskjed om at de ikke trengs lenger. Blir vi de neste? Vi vet ikke.

Norwegian talte 10.215 ansatte og innleide på toppen ved utgangen av 2018. Dersom selskapet overlever, vil det trolig bare være noe over 3500 ansatte tilbake.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Norwegian
  2. Fly
  3. Fagforening
  4. Rettigheter
  5. Flyselskaper
  6. Permittering

Flere artikler