Gründerne

Golf-«Tutta» tar caddie-rollen i norsk gründerselskap

Gründerselskapet Eagl satser på «hole in one» sammen med det tidligere golfesset.

Suzann «Tutta» Pettersen

Eagl
  • Isak Løve Pilskog Loe
Publisert: Publisert:

Norske Eagl er ifølge selskapet selv først i verden til å tilby nøkkelløs tilgang og booking av golfbiler ved bruk av en app.

Selskapet har opplevd stor vekst siden oppstart, sier gründer og kommersiell leder, Marius Teveldal.

– Siste kvartal har vi signert avtaler verdt 7 millioner kroner de neste tre årene, sier han til E24.

Nå har Eagl fått oppmerksomhet fra en av Norges største golfprofiler gjennom tidene, Suzann «Tutta» Pettersen.

Hun har kjøpt seg inn og eier i dag 5 prosent av selskapet. Det utgjør rundt 3 millioner kroner i en planlagt emisjon, ifølge Teveldal.

Den tidligere golfstjernen, som på toppen var rangert som verdens nest beste kvinnelige golfspiller, skal ha en strategisk rolle, hvor hun skal jobbe aktivt med salg- og markedsføringsstrategi.

– Tutta blir en nøkkelressurs for oss. Hun har mer enn 20 års erfaring i bransjen, og et bredt, internasjonalt nettverk. I tillegg har hun jobbet med markedsføring og vært ambassadør for mange store selskap, blant annet Nike, sier han.

Les også

Tredoblet pengestøtten til norske gründere i fjor

Offensiv markedsstrategi

Med «Tutta» i bresjen vil selskapet forsøke å ta store markedsandeler i Europa.

– Første mål er å ta ti prosent av markedet i Europa, innen 2025. Da kan vi klappe oss selv på skuldrene, sier Suzann Pettersen til E24, før hun legger til:

– Denne tjenesten gir en etterlengtet utvikling i en ellers konservativ idrett, og vi har allerede signert avtale med et titalls klubber i Norge.

Teveldal mener derimot at ti prosent-målet er et minimum. Planen er å legge under seg så store deler av markedet så fort som mulig.

Selskapet er allerede i forhandling om partneravtale i Tyskland, Østerrike, Danmark og Sverige.

– Selve produktideen med app er ikke ny, derfor kan vi ikke ta patent på det. Likevel er vi er i en gunstig situasjon hvor vi er først ut i verden med denne pakkeløsningen, og som tilbyr en nøkkelløs bookingtjeneste for golfbiler. Derfor ønsker vi å ha en offensiv strategi i Europa, sier gründeren.

Les også

Industrien løfter frem gründere: To norske selskap kom gjennom nåløyet

OPTIMISTISK: – Det er nok mange som kunne tenkt seg å tatt 18 hull etter stengetid, det kan vi hjelpe dem med, sier Pettersen.

Eagl

Folkeinvestering

Første steg mot Europa ble lagt da Eagl fikk Pettersen med på laget. Neste steg krever mer penger og selskapet satser derfor på ny, frisk kapital, gjennom folkefinansieringsprogrammet Folkeinvest, forteller Teveldal.

– Vi har bevisst valgt folkefinansiering som strategi, da vi ser en stor nytteverdi av å få med oss folket, der det legges opp til å skape nettverk og gode ambassadører, uttaler den kommersielle lederen.

– Kapitalen skal brukes til videreutvikling av tjenesten, og bidra til at selskapet kan skalere internasjonalt i et raskere tempo.

Golfmarkedet anses å være i vekst og markedet for golfbiler i USA ble alene verdsatt til 1,19 milliarder dollar i 2018, og forventes å vokse til 1,62 milliarder dollar innen 2026, ifølge businesswire.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Gründerne
  2. Golf
  3. Suzann Pettersen
  4. Folkefinansiering
  5. iot
  6. Innovasjon Norge
  7. Teknologi

Flere artikler