Influenser-byrå tapte 10 millioner

United Influencers Norway har tatt grep etter et svakt 2019. I løpet av 2020 har staben blitt halvert mens eierne har spyttet inn friske midler.

PROFIL: Sophie Elise er blant United Influencers mest kjente navn.

Vidar Ruud
  • Hans Jordheim
Publisert:,

Etter en rekke år med vekst på både topp- og bunnlinje, sa det stopp for den norske avdelingen til United Influencers i fjor.

Inntektene sto mer eller mindre på stedet hvil fra året før, på 46 millioner kroner, mens kostnadene økte. 2019 endte dermed med et tap på 10 millioner kroner, viser selskapets ferske resultatregnskap.

– Gjennom året ble det gjort en del investeringer som kanskje var litt utenfor kjernevirksomheten vår. Kostnadsbasen ble rett og slett for høy, sier daglig leder Jørgen Sørlie.

Han kom inn på slutten av fjoråret da ledelsen i selskapet ble byttet ut.

Nettavisen Kampanje omtalte tallene forrige uke.

Les på E24+

Aksel Lund Svindal om investeringer, risiko og gründerskap

Sophie Elise, Ida Wulff og Elle

United Influencers’ forretningsmodell dreier seg rundt markedsføring gjennom «influensere», tradisjonelt sett bloggere.

Dette er et marked som har vokst betydelig de siste årene. Typisk sett går det ut på at merkevarer tar kontakt med enkeltpersoner som har en stor følgerskare på internett og betaler dem for å promotere sitt produkt.

United Influencers tar på seg jobben med å administrere og selge kampanjer og produktomtaler for disse influenserne.

Sophie Elise, Ida Wulff og magasinet Elle er blant profilene som er tilknyttet selskapet.

Les på E24+

Tjener fett på å være Rema-kjøpmann: – Du finner ingen luksusfakter hos meg

Kuttet halve staben

Daglig leder Jørgen Sørlie sier influensermarkedet har endret seg en del de siste årene, at det har vært gjennom en modningsprosess. På veien har United Influencers testet ut litt forskjellige områder, for å få både omsetning og inntjeningen til å øke.

I fjor traff de imidlertid ikke på alt, vedgår byråsjefen.

Derfor har selskapet tatt grep i år. Sørlie sier at de har gått tilbake til å satse mer på kjernevirksomheten deres, altså forvaltning av profilers annonseflater. I tillegg har de vært gjennom en nedbemanning.

Omtrent halvparten av staben er blitt kuttet, bekrefter Sørlie.

Han vedgår at 2020 har vært et vanskelig første år i selskapet.

– Vi startet året med såpass høy kostnadsbase at det må nedbemannes og så kom coronaviruset i tillegg. Det har vært tøft.

For å sikre videre drift har eierne skutt inn 15 millioner kroner i selskapet.

– Egenkapitalen er sånn sett opprettet, samtidig som markedet er ustabilt og krevende, sier Sørlie.

– Men inntil videre er det bare å kjøre på.

Her kan du lese mer om

  1. Influencer
  2. United Influencers
  3. Elle
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Betalt innhold

    2020 skulle bli første år med overskudd. Nå stenger luksushotellet delvis ned.

  2. Dr. Dropin med tredobling av omsetningen – men dobler også underskuddet

  3. Taxfree-gigant tjente 150 millioner i fjor: – De pengene forsvant på to uker

  4. Annonsørinnhold

  5. Oslo Street Food solgte for 150 mill. i sitt første år – nå kutter de «til beinet»

  6. Stormberg-tilbud var 600 kroner billigere halvannen uke før Black Week