Askeladden går inn i veterinærmarkedet

Stadig flere nordmenn eier kjæledyr. Det tror Askeladden & Co og en tidligere NM-mester i fekting det kan bli god butikk av.

Daglig leder og medgründer i Petrus, Caroline Piasecka.

Sindre Hopland/E24
  • Sindre Hopland
Publisert:

– Vi har skrellet det ned til et tilbud som ligner på fastlege for dyr, sier Caroline Piasecka, daglig leder og medgründer i det nye Askeladden-selskapet Petrus.

Askeladden & Co som blant annet har startet legeselskapet Dr. Dropin, og har vært sentrale i oppstarten av frisørkjeden Cutters, tar med det steget over i dyrenes verden – et marked Veterinærforeningen mener var verdt 2,5 milliarder i 2018, men som er i kraftig vekst.

Piasecka kommer fra konsulentbransjen og er også tidligere NM-vinner i fekting. Hun har sammen med Askeladden lansert den første klinikken i Petrus-kjeden denne uken.

Målet er å ha klinikker i alle norske byer innen fem år, og Piasecka ser for seg å planlegge klinikk nummer to allerede om en tre ukers tid.

– Villigheten til å betale for veterinærtjenester har økt de siste årene, sier Petrus-sjefen og lener seg på vekten som den siste uken har veid en rekke katter og hunder på St. Hanshaugen i Oslo.

Les også

Norge dropper kontanter: – En velsignelse

Hunden Pelle gjør seg klar for sin årlige vaksine sammen med eieren Marit Stolpestad som er en bekjent av folkene bak Askeladden & co. Kristine Møllen er en av de tre første veterinærene selskapet har ansatte ved den første klinikken.

Sindre Hopland/E24

Vil forhindre kaldsvette

Piasecka har selv tre katter og sier deler av ideen til virksomheten kom fra at hun synes det har vært vanskelig å forholde seg til hvor mye behandling kostet ved tradisjonelle klinikker.

– Vi ønsker å forhindre at kundene står og kaldsvette på behandlingsrommet med tanke på hvor mye tjenesten vil koste, sier hun og legger til at det vil være fastpriser på de vanlige tjenestene folk flest har behov for i løpet av et år.

Askeladden hadde lignende argumentasjon da de startet tannlegekonseptet Blid, men mener det er like gjeldende i veterinærbransjen.

Den Norske Veterinærforeningen anslår at nordmenn eier rundt 500.000 hunder og et sted mellom 6–700.000 katter. Tallet på gnagere, fisker og fugler er ukjent, men ifølge foreningens president, Torill Moseng, er antallet stigende, og har gitt bransjen vind i seilene.

Moseng sier på sin side at veterinærbransjen har blitt bedre på å opplyse om priser.

– Men stemmer det at bransjen er for dårlig på dette?

– Alt kan forbedres, men ifølge loven skal det opplyses om pris både i klinikken og på eventuelle hjemmesider. Dette er noe vi har jobbet med lenge, og det fungerer mye bedre i dag enn det har gjort tidligere, sier hun.

Les også

Trapper opp pizzakrigen: Håper å selge én million bensinstasjonspizzaer

President i Den Norsk Veterinærforeningen, Torill Moseng.

Den Norsk Veterinærforeningen

Kjededannelse

De siste 7–8 årene har kjedene tatt markedsandeler i det norske markedet for veterinærtjenester, og i dag er Anicura og Evidensia, hvor på sistnevnte har oppkjøpsfondet EQT og matvarekjempen Nestlé på eiersiden.

– Det har vært stor kjededannelse, og foruten en stor klinikk i Fredrikstad, så eier kjedene alle de store klinikkene, sier Moseng.

– Så du er ikke overrasket over at aktører som Askeladden ønsker seg inn i dette markedet?

– Money talks, og det er jo ikke rart at man ser nye aktører når dette er noe nordmenn er villige til å bruke penger på, svarer veterinær-toppen.

– Er dette en bransje som trenger mer konkurranse?

– Det er ikke noe prekært behov for mer konkurranse, sier hun.

– Samtidig synes vi det er viktig at det ikke bare blir én stor kjede. Vi trenger flere aktører som utfordrer hverandre, sier Moseng som sier det viktigste er at all behandling skal være basert på dyrevelferd og dialog med eier.

Les også

Nytt Askeladden-selskap utfordrer tannlegebransjen: – Du skal vite hva du må betale

Corona-økning

De siste månedene har nordmenn holdt seg langt mer innendørs enn normalt, og omsetningen av kjæledyr har økt kraftig, så kraftig at Dyrebeskyttelsen uttalte til NRK at de er redd for av dumping av dyr kjøpt på impuls.

Samtidig sier Moseng at nordmenn setter dyrene sin høyt.

– Kjæledyrene har blitt en del av familien for mange, og i stedet for å avlive dyrene når de blir syke, så bruker man penger på behandling.

Og dette er muligheten Petrus og Piasecka vil kapitalisere på.

– Hvis folk ser på dyrene sine som familiemedlemmer, er man redd for at kunder vil ha vanskelig for å stole på en helt ny aktør i dette markedet?

– Nei, vi har ansatt veldig dyktige veterinærer og har høy medisinsk kvalitet, så jeg opplever ikke at folk har vært usikre på det, sier Petrus-gründeren.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Kjæledyr
  2. Askeladden & Co
  3. Veterinær
  4. Dr. Dropin
  5. Anicura

Flere artikler