Dagligvarekrigen

Reklamebransjen starter kronerulling for Orkla

Reklamebyråforening frykter Orkla sliter økonomisk etter at næringsmiddelgiganten ba om lengre betalingsfrist fra leverandører. – Vi har fått med oss at det er satt i gang en spleiseaksjon for å få frem et poeng, sier Orkla.

Orkla ville øke likviditeten ved å forlenge betalingsfristene sine, til tross for å ha hatt sterk vekst. Det falt ikke i god smak hos reklamebransjen.

Odin Jaeger
  • Ola Alsberg
Publisert:,

– Vi vet ikke hvor ille det står til i Orkla. Ut fra brevet kan det nesten virke som det er kritisk, sier daglig leder i Kreativt Forum Benedikte Løvdal.

Reklamebyråforeningen Kreativt Forum lanserte onsdag denne uken en kronerullingskampanje på Spleis.no, etter at Orkla meldte til sine leverandører at selskapet behøver å utvide betalingsfristen til 60 dagers på sine fordringer.

Dette brevet mottok mange Orkla-leverandører i oktober. Denne uken ble Kreativt Forum kjent med brevet, og startet en innsamlingsaksjon for næringsmiddelgiganten.

Faksimile fra Kreativt Forum

I brevet til leverandørene, som er datert 14. oktober, skriver Orkla at den økte betalingsfristen ville bli umiddelbart iverksatt.

Orkla presiserer at allerede inngåtte avtaler ikke berøres, men at brevet omhandlet fremtidige betalingsfrister.

– En gimmick

Torsdag formiddag hadde Spleis-innsamlingen med navnet «Sammen for Orkla <3» samlet inn 75 kroner fra elleve givere.

– Selve innsamlingen er en gimmick, men budskapet bak innsamlingsaksjonen er reelt, sier Løvdal i Kreativt Forum.

Les på E24+

Bunnpris-sjefen mener fjerning av «elefanten i rommet» kan fikse norsk dagligvare

Løvdal sier en umiddelbar betalingsutsettelse kan få store konsekvenser for små reklamebyrå.

– De fleste reklamebyråene i Norge er små, og opererer med beintøffe marginer. Når Orkla, som er en stor kjøper av reklametjenester, krever flere uker ekstra betalingsfrist, kan det gå utover eksistensgrunnlaget til enkelte byråer, sier Løvdal.

Daglig leder Benedikte Løvdal i Kreativt Forum.

Privat
Les også

«Årets markedsfører» har ansvaret for Norges mest populære pizza

– Dette må vi tåle

– Vi har fått med oss at det er satt i gang en spleiseaksjon for å få frem et poeng, og det må vi tåle, skriver Orklas kommunikasjonsdirektør Inger Marie F. Ingdahl i en e-post til E24.

– Orkla er opptatt av gode relasjoner med alle våre leverandører, og håper det enkelte byrå tar kontakt med oss i etterkant om de har kommentarer eller spørsmål, skriver Ingdahl.

Les også

Orkla åpnet nytt milliardbygg

– Dette brevet var ment til leverandører vi ikke har faste betalingsavtaler med. Med de vi har faste avtaler med, ønsker vi å komme i dialog, skriver hun.

Orkla har ikke ønsket å svare ytterligere på hvorfor de iverksetter økt betalingsfrist.

– For et selskap som Orkla er betalingsbetingelser en viktig del av den daglige virksomheten vår, og det er bakgrunnen for at brevet ble sendt ut. Vi ser i etterkant at brevet kunne vært formulert annerledes, og forstår derfor at noen reagerer, skriver kommunikasjonsdirektøren.

Les også

Rema og leverandørene stormer til Næringsdepartementet – ingen har hatt flere møter om prisdiskriminering

Les også

Dagligvarekrigen: – Noen har større forklaringsproblemer enn andre

Les på E24+

Dette er våpendragerne i høstens viktigste slag i norsk dagligvare

Her kan du lese mer om

  1. Dagligvarekrigen
  2. Orkla
  3. Spleis
  4. Reklame
  5. Medier og reklame
  6. Markedsføring
  7. Næringsmiddelindustrien
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Rema-sjefen frøs forhandlingene i fjor – ikke mer avslappet i år

  2. Leverandørene fyrer tilbake mot Rema 1000: – Forventer de at noen skal bryte loven?

  3. Betalt innhold

    Dette er våpendragerne i høstens viktigste slag i norsk dagligvare

  4. Annonsørinnhold

  5. DLF mener Konkurransetilsynet kan ha skadet konkurransen i dagligvarebransjen

  6. Norgesgruppen får 20 millioner kroner i gebyr