– Har merket et taktskifte etter Konkurransetilsynets rapport

Rema trekkes på ny frem som en av de mest aktive lobbyistene etter en gjennomgang med medlemmene i næringskomiteen på Stortinget.

Stortingsrepresentant Kårstein Løvaas

Vidar Ruud / NTB scanpix
Publisert:,

Forrige helg skrev E24 at ingen har hatt flere møter med næringsministeren om innkjøpspriser enn Rema 1000 og Dagligvareleverandørenes forbund (DLF).

Lobbyekspert Ketil Raknes mener at departementet er én ting, men at Stortinget er den desidert viktigste arenaen for bransjeaktørene.

En gjennomgang E24 har gjort av Stortingets næringskomité viser at de samme to aktørene går igjen også her.

– DLF og Rema har bedt om møter etter Konkurransetilsynet la frem sine funn, sier stortingsrepresentant Kårstein Løvaas som er den av Høyres medlemmer i næringskomiteen som har ansvar for dagligvare.

Representantene som dekker dagligvare i næringskomiteen, nevner flere dagligvarekjeder, leverandører og organisasjoner, men Rema er enkeltaktøren som nevnes flest ganger.

Les på E24+ (for abonnenter)

Dette er våpendragerne i høstens viktigste slag i norsk dagligvare

Torbjørn Røe Isaksen har ikledd seg hodeplagg fra Orkla og uniform fra Norgesgruppens Kiwi. Nå er begge selskapene under gransking for brudd på Konkurranseloven.

Foto: Berit Roald / Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

Taktskifte

Flere E24 snakker med på Stortinget har merket økt pågang fra dagligvarebransjen de siste ukene.

– Det har vært et taktskifte etter at Konkurransetilsynet kom med sin rapport som viste store forskjeller i innkjøpspriser, sier Løvaas.

Den 13. november la Konkurransetilsynet frem rapporten som viste at Norgesgruppen får langt bedre betingelser enn konkurrentene i Coop og Rema. Opp til 15 prosent bedre innkjøpspriser, viser rapporten som overrasket konkurransedirektør Lars Sørgard.

– Jeg merker at flere virkelig har våknet, sier Løvaas og understreker at han ikke har rukket å ha så mange møter etter Konkurransetilsynets rapport ble sluppet.

Også Venstres mann i næringskomiteen André Skjelstad sier han kan huske og hatt møter med Rema og Kolonial.no.

– Har du i likhet med Løvaas merket at kontakten har tatt seg opp etter at Konkurransetilsynet la frem rapporten sin?

– Ja, det er merkbart, henvendelsene er der hele tiden, men jeg har ikke rukket å ha så mange møter enda, sier stortingsrepresentanten.

Les også

Rema og leverandørene stormer til Næringsdepartementet – ingen har hatt flere møter om prisdiskriminering

– Regjeringspartiene som er interessante

SVs representant i næringskomiteen, Torgeir Knag, har ikke hatt så mange møter med dagligvareaktørene.

– Jeg har vel møtt Rema én gang, og DLF og Kolonial har bedt om et møte, sier han.

Knag forklarer at han tror aktørene er mer opptatt av regjeringspartiene enn SV, som har vært tydelige på hva de mener i dagligvaredebatten.

Også næringskomiteens leder, Geir Pollestad (Sp), tror regjeringspartiene er mest interessante, selv om han i likhet med andre har merket økt kontakt.

– Det er et økt trykk, det er det, sier Pollestad som forklarer at hans dør står åpen for alle.

– Men jeg forventer at aktiviteten øker i tiden fremover. Min oppfatning er at dagligvarebransjen viser mer interesse for det politiske arbeidet på Stortinget, sier Sp-toppen.

Næringskomiteens Terje Aasland (Ap) som var en av initiativtagerne til en utredning av et forbud mot prisdiskriminering, føler selv at det har blitt roligere den siste tiden.

– Etter at vi gikk enstemmig inn for en lov om god handelsskikk, har det vært en mer avdempet aktivitet fra bransjen, sier Aasland og legger til:

– I løpet av ett års tid kan jeg huske og hatt møter med Rema og Kolonial, sier han.

Krf, som har representant Steinar Reiten i komiteen, er det eneste partiet som ikke har svart på E24s gjentatte henvendelser. Frps dagligvaremann i næringskomiteen, Morten Ørsal Johansen, sier han har hatt «møter med alle».

Les også

– Noen har større forklaringsproblemer enn andre

Næringskomiteens leder Geir Pollestad (Sp) og komiteens medlem Terje Lien Aasland (Ap) utenfor Stortinget.

Vidar Ruud / NTB scanpix

Rema: – Behov for å informere

– Vi har en opplevelse av konkurransesituasjonen i Norge som ikke er god, noe Konkurransetilsynet langt på vei har støttet opp under. Vi har følt et behov for å informere stortingsrepresentantene om dette, sier Torkel Fjørtoft, pressesjef i Rema 1000, på spørsmål om hvorfor Rema er mer i kontakt med stortingsrepresentantene enn andre aktører.

– Vi har også opplevd at de vi har tatt kontakt med har takket ja til møtene, og satt pris på å kunne få vår beskrivelse av situasjonen.

– Er dette en viktig del av deres jobb for å minke forskjellene i innkjøpspris fra leverandørene?

– Først og fremst i kontakten med politikere har vi vært opptatt av å beskrive konkurransesituasjonen, og dette har jo omfattet mer enn bare innkjøpsprisene. Men selvfølgelig - nå har vi fått indikasjoner på at innkjøpsprisene er mer asymetrisk enn vi hadde trodd. Da er det viktig for oss å forklare at dersom det begås lovbrudd er det viktig at det opphører og det blir tatt politisk grep. Men dette er en pågående etterforsking, og vi avventer Konkurransetilsynets konklusjon, sier Fjørtoft.

Les på E24+ (for abonnenter)

Den «skjulte» matvarekrigen: Kampen som kan endre dagligvarebransjen

Kan ikke vente i seks år

Høyres Løvaas sier presset fra dagligvare-lobbyistene har vært så stort i det siste at han har bestemt seg for å samle alle henvendelsene i et seminar på nyåret for å lufte alle meninger og oppfatninger.

– Det er utrolig mange agendaer og ulike oppfatninger om hva Konkurransetilsynet egentlig har funnet ut av.

Det stortingsrepresentanten er tydelig på, er at Konkurransetilsynet må holde trykket oppe.

– Om dette er skadelig for forbrukeren kan vi ikke vente i mange år som vi gjorde med Telenor, sier Løvaas.

Han henviser til at Konkurransetilsynet i sommer ga Telenor millionbot basert på razziaer utført i 2012.