Matvarekrigen: Disse kjedene kaprer markedsandeler

Norgesgruppen og Rema 1000 øker forspranget – mens Coop, Ica og Bunnpris taper terreng. – Viser at nordmenn vil handle billig, mener Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy.

VOKSER: Norgesgruppen, blant annet med Kiwi i spissen, tok markedsandeler fra konkurrentene i 2014.

Jon Olav Nesvold
Publisert:,

Matkrigens vinnere og tapere i fjor kommer frem i den såkalte Nielsen-rapporten som ble lagt frem torsdag.

Og nordmenns velstand til tross: Det er lavpriskjedene som tar terreng fra nærbutikkene og supermarkedene.

Samlet hadde Norges dagligvarehandler en totalomsetning på 160 milliarder kroner i fjor, en økning på 4,3 prosent fra året før.

Les også

Butikkene sikker på at søndagsåpent gir prisøkning

Markedsandelene fordeler seg slik:

  • NorgesGruppen har 39,9 prosent, opp fra 39,3 prosent i 2013
  • Rema 1000 har 23,7 prosent, opp fra 23,1 prosent i 2013
  • Coop har 22,3 prosent, ned fra 22,7 prosent i 2013
  • Ica har 10,5 prosent, ned fra 11,1 prosent i 2013
  • Bunnpris har 3,4 prosent, ned fra 3,6 prosent i 2013

Kiwi, som inngår i NorgesGruppen, opplyser at de hadde en salgsvekst på omlag ni prosent i 2014. Markedsandelen ligger nå på 17,7 prosent.

FORNØYD: Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy. FOTO: JAN PETTER LYNU, VG

Jan Petter Lynau

– Det er vi veldig fornøyd med. Vi har tatt betydelige markedsandeler og har større vekst enn hovedkonkurrenten, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til E24.

Kiwi åpner 28 nye butikker i fjor. I arbeidet med å sikre fortsatt vekst, vil Bjørkøy satse på vareutvalg og sortiment, samt sunne matvarer som frukt og grønt.

Lavpris regjerer

– Helse og sunnhet er megatrender nå, men pris er en forutsetning. Nordmenn vil handle billig, og det mener jeg er den viktigste trenden rapporten viser, sier han.

Selv om nordmenn har god råd, viser nemlig tallene at det kun er lavpriskjedene som vinner terreng.

Tilbake i 2007 hadde lavpriskjedene 47,8 prosent av markedet. Deretter har markedsandelen steget – år etter år – og endte på 61,8 prosent i fjor. Supermarkedene, nærbutikkene og hypermarkedene har alle synkende kurve.

Les også

Dagligvareekspert om Coop-avgangen: - Et svært uheldig tidspunkt

Jevn utvikling siden 2011

På lengre sikt ser vi også at det er de samme matgigantene som vinner og taper terreng som tidligere år. NorgesGruppen har steget jevnt og trutt de siste fire årene. I 2011 lå markedsandelen på 37,4 prosent.

Rema 1000 har også hatt en jevn stigning de siste årene, og var nede på 21,3 prosent i markedsandel i 2011.

For Coop går det jevnt nedover den andre veien. Det største relative fallet i markedsandeler har Ica, fra 14,1 prosent i 2011 til kun 10,5 prosent i 2014.

Les også

Nå varsler Kiwi full priskrig mot Rema 1000

Les også

– Et svært uheldig tidspunkt

Les også

Luksusmat-butikkene lever fett på nordmenns julevaner: - Hadde ikke klart oss uten julen