Friele størst på kaffe
Selger mest og tjener best.
Også i 2008 var Friele det største kaffehuset i Norge, skriver Finansavisen.
Driftsmarginen var på hele 16 prosent i fjor. Overskuddet før skatt var på 100 millioner kroner.
- Vi er veldig fornøyde med resultatet i fjor. Vi må nesten kunne si det var et ualminnelig godt år. Vi hadde vekst i volumet, noe som ga oss et resultat som var bedre enn normalt, sier adm. direktør Olav Munch til Finansavisen.
De får skryt av den største konkurrenten.
- Friele har drevet veldig god informasjon om kaffe i reklamefilmene sine, og Herman Friele har gitt norskforedlet kaffe et ansikt. Videre vil jeg vil si at Friele er et renhårig og fint firma å ha som konkurrent, som jeg ikke har et vondt ord å si om. De finner ikke på noe tull, og holder seg til konkurransens skrevne og uskrevne regler, sier Tor Glavin, adm. direktør i Joh. Johannson Kaffe til Finansavisen.
Joh. Johannson Kaffe er ukjent for mange, men er eiet av Norgesgruppen og sitter på varemerker som Evergood, Ali og Farmer's.