Opprør rundt svenske Foodora – anklages for lønnsdumping

Mens i Norge vokser Foodora fremdeles med flere nye sykkelbud hver uke, ifølge daglig leder.          

VOKSER KRAFTIG: Foodora ble etablert i Norge for et års tid siden og har per i dag rundt 270 sykkelbud som jobber for seg. Flere skal det trolig bli.

Jan Lilleby
Publisert:

Foodora, selskapet bak de rosa sykkelbudene, har vokst i en voldsom fart i Oslo, mens i Sverige har matleveringstjenesten etablert seg både i Stockholm og i Göteborg.

På ett år har tjenesten knyttet til seg rundt 200 restauranter i den svenske hovedstaden, og engasjert 350 sykkelbud.

Flere skal det visstnok bli, ifølge Stockholmdirekt.

I stillingsannonsen på nettsidene sine, skriver Foodora:

«Vi tilbyr fleksible arbeidstider, bra lønn og en mulighet til å trene under arbeidstiden.»

«Bra lønn» er det imidlertid ikke, skal man tro avisen.

De har tatt en spørrerunde blant sykkelbudene, og fått svar: Timelønnen er på 70 kroner pluss 20 kroner per leveranse. I helger utgår timelønnen – da er det 75 kroner per leveranse som gjelder.

Fagforeningen Transport kaller det lønnsdumping.

– To kroner i timen for å kjøre mat høres aldeles for lavt ut. I de avtalene som vi har for bud ligger en inngangslønn på drøyt 130 kroner i timen, sier ombudsmann Lars Karlsson i Transportarbetareförbundet til Stockholmdirekt.

I Göteborg er situasjonen den samme, ifølge Göteborgdirekt. Hverken der eller i Stockholm er sykkelbudene omfattet av tariffavtale.

Daglig leder i Foodora i Göteborg vil ikke kommentere opplysningene overfor avisen.

Vokser i Norge

Daglig leder Carl Tengberg i Foodora Norge ønsket ikke å kommentere det som har kommet frem om lønnsforholdene for sykkelbudene i Sverige.

– Jeg kan ingenting om det, så det er ikke naturlig for meg å kommentere dette, sier han til E24, og viser til at Foodora Norge og Foodora Sverige er to separate bedrifter.

I Oslo har virksomheten vært i drift i et års tid. Per nå har Foodora rundt 270 sykkelbud som leverer mat fra rundt 150 restauranter i den norske hovedstaden. Flertallet av arbeidstakerne er studenter ansatt på midlertidig basis, eller som deltidsansatte.

– Det er flere som har vært med oss fra starten, og noen har det også som fulltidsjobb. Folk trives, sier Tengberg.

I vinter skrev E24 at Foodora ansetter 20 syklister i uken. Bedriften er fortsatt i kraftig vekst, forteller Tengberg.

– De siste ukene nå også har vi ansatt rundt 20 syklister i uken, men det har også sammenheng med at noen har falt fra, sier han.

Les også

Denne gründerbedriften ansetter 20 syklister i uken

Tengberg vil ikke utelukke at de kan komme til å etablere seg i en annen norsk by etter hvert, men vil ikke gå innpå hvor og når det eventuelt blir.

Varslet dagbøter

I sommer fikk selskapet varsel fra Arbeidstilsynet om å bli bedre på helse, miljø og sikkerhet. I begynnelsen av september sendte Arbeidstilsynet et nytt brev til Foodora, denne gangen med varsel om dagbøter dersom påleggene ikke var innfridd innen 10. oktober.

Seniorinspektør Caroline Schønning-Andreassen i Arbeidstilsynet, som var til stede under tilsynet med Foodora, opplyser til E24 at de har mottatt svar fra Foodora på påleggene fra Arbeidstilsynet. Men det er for tidlig på nåværende tidspunkt å si om svaret oppfyller kravene fra Arbeidstilsynet.

– Vi har varslet tvangsmulkt og behandler tilbakemeldingen nå, sier hun.

Les også

Foodora har fått varsel av Arbeidstilsynet

Virksomhetens aktivitet har vokst i de siste fire måneder, påpeker Arbeidstilsynet i tilsynsrapporten. «Enkelte arbeidstakere har opplevd problemer og vanskeligheter i forbindelse med arbeidet».

– Det var noe som kom frem under tilsynet i dialog med daglig leder, sier Schønning-Andreassen, men kan ikke gå nærmere inn på hva dette dreier seg om.

Tengberg svarer følgende om opplysningen:

– Vi tror det er ganske naturlig at en eller annen vanskelighet oppstår i en voksende bedrift. Spørsmålet er hvordan man velger å ta tak i de problemene som oppstår. Vi fører hele tiden en åpen og transparent dialog med alle ansatte. Vi har ikke mottatt noen spesifikke klager fra ansatte gjennom Arbeidstilsynet.

– Tar sikkerheten på største alvor

En av punktene Foodora ble bedt om å utrede, var risikovurdering og kartlegging av de farer og problemer som kan påvirke arbeidstakernes fysiske eller psykiske helse og sikkerhet.

– Virksomheten skal kartlegge risikoforholdene. Risikovurderingen og kartleggingen skal være systematisert og dokumentert. Arbeidstilsynet vurderer om virksomheten har kartlagt relevante forhold for det arbeidet som utføres i virksomheten, sier Schønning-Andreassen.

– Vi tar sikkerheten på største alvor og prøver hele tiden å forbedre den, men som arbeidstaker har syklistene også selv et ansvar for å vurdere sine omgivelser, forutsetninger og kapasitet i hver enkelt situasjon. Vi begynner rekrutteringen med å snakke om sikkerhet og kommuniserer det kontinuerlig, sier Tengberg.

Han sier at de allerede før Arbeidstilsynets besøk hadde hatt samtaler rundt når det er forsvarlig å sykle ute med tanke på vintervær og – føre. Det har vært noen mindre, men ikke alvorlige ulykker med sykkelbudene, opplyser han.

Les også

Denne gründerbedriften ansetter 20 syklister i uken

Les også

Foodora har fått varsel av Arbeidstilsynet

Les også

Uber-tap på 10,4 milliarder kroner