Salget av gamingmøbler har skutt i været – store markedsandeler på spill

Antallet gamere i Norge øker med de yngre generasjonene. Nå melder Komplett og Elkjøp om himmelsk vekst for det marginaliserte segmentet «gamingmøbler», sistnevnte med over 1000 prosent siden 2014.

MØBEL-BOOM: Gamingstoler og annet møblement går som varme harddisker hos Elkjøp og Komplett.

Foto: Lise Åserud NTB scanpix
  • David Bach
Publisert:,

– Det viktigste for oss er å vise at vi tar denne gruppen på alvor. Gruppen er stor, og de har nok følt de siste årene at det kanskje ikke har vært helt stuerent å være gamer i Norge. Det har snudd det siste året, sier salgssjef Jon Dahle for data, foto og gaming i Elkjøp.

Han forteller om jevnt sterk vekst i salget av gamingmøbler, og en betydelig større vekst de siste fire årene.

– Vi har hatt stoler i sortimentet i en del år, men siden 2014 har vi sett en vekst på godt over 1.000 prosent. Det har gått fra å være en kuriositet til å bli allemannseie for gamere, sier Dahle.

Dataspill tar over hverdagen for oppvoksende generasjoner, og stadig flere voksne identifiserer seg også som gamere.

Ifølge en undersøkelse fra Medietilsynet i februar svarer 96 prosent av guttene og 63 prosent av jentene mellom 9 og 18 år at de spiller dataspill.

I 11-12-årsalderen spiller 98-99 prosent av alle gutter dataspill.

Satte ned strategigruppe

Elkjøp satte for et par år siden ned en egen strategisk gruppe for å se på potensialet i gamingsegmentet, og likte det de fant.

Jon Dahle, salgssjef for data, foto og gaming i Elkjøp.

Foto:

– Vi så jo da at her var det en gruppe mennesker i Norge som var betydelig flere enn man kanskje hadde trodd. Det er hundretusenvis av folk som har PC-spill som sin største hobby, de spiller flere ganger i uka og de har det som en sosial aktivitet. Og det blir bare flere og flere unge mennesker som definerer seg selv som gamere.

Elkjøp så straks etter hva de kunne gjøre for å vinne tilliten til den økende gruppen spillere, og utvidet sortimentet på gamingrelatert utstyr.

– Heldigvis er møbler bare en del av en større greie. Flere ønsker å kjøpe godt gamingutstyr, og veksten øker. For eksempel har vi hittil i år solgt dobbelt så mange gaming-headset som vi gjorde i tilsvarende periode i 2017.

Det samme gjelder gaming-monitorer, altså ekstra skjermer, forteller Dahle.

– Vi ser også at blant ungdom som vokser opp i dag, så er det flere og flere jenter og gutter og menn og kvinner som har PC-spill som hobby. Når denne gruppen blir voksne så kommer de mest sannsynlig til å bruke mer penger på slikt utstyr. Det er ikke noe som tyder på at det flater ut, sier Dahle.

Komplett: – Møbelbransjen har sovet i timen

Også kategoridirektør Dag Pettersen i Komplett sier de har merket at det lå et uutnyttet marked i gamingmøbler, og meldte onsdag morgen at salget av gamingstoler hadde økt med 50 prosent i første kvartal. For gamingmøbler generelt siden 2014 er veksten på 210 prosent.

– Vi ser helt klart at det har vært et ekstremt voksende marked for den type møbler de siste årene, spesielt blant de som er dedikerte gamere, sier Pettersen.

Komplett merker også at en del såkalte «influencere», gjerne strømmere som spiller PC-spill direktesendt på nett, har stor påvirkning på dem som kjøper gamingutstyr.

– De ser på dem som helter og vil adoptere den type utstyr. Dette er profilerte spillere som har stoler, headset, keyboards, mus og alt, og den yngre generasjonen vil ofte identifisere seg med dem.

Men også innenfor det mer tradisjonelle kontorsegmentet ser Komplett at salget av gamingstoler tar seg opp.

– Vi opplever stor etterspørsel etter disse produktene, også fra andre kundegrupper enn gamere. Noen bedrifter foretrekker gamingstol fremfor ordinær kontorstol på grunn av den høye komforten den gir, sier Pettersen.

Med bakgrunn i det økende salget av denne type møbler mener Pettersen at de har tatt markedsandeler som kanskje ellers ville ligget naturlig hos møbelkjedene.

– Det kan virke som om møbelbransjen har sovet i timen, og ikke fått med seg den enorme utviklingen det har vært i spillinteressen til nordmenn de siste årene, sier Pettersen, og utdyper:

– Hvis du ser profileringsmessig på hvilke typer møbler møbelbransjen annonserer, og hvis du er i en møbelbutikk og titter, så ser man lite av den type møbler som kan dekke dette markedet.

Ikea: Kontorstoler til gaming

Senior kommunikasjonsrådgiver Jorunn Stokke Aamodt i IKEA skriver i en e-post til E24 at de per i dag har ett gamingbord i salg, i tillegg til at de selger mye kontorstoler til gaming.

– Utover dette har vi ikke noe spesifikt gaming-sortiment, skriver Aamodt, som ikke kommenterer Pettersens uttalelse spesifikt.

Heller ikke hos Bohus virker gamingmøbler å være en satsing i seg selv.

– Vi har gamingmøbler, absolutt. Vi har det tilgjengelig og selger av det, men det er vel ikke blant førsteprioritetskategoriene, så det er mulig man kunne utnyttet det mer, sier markeds- og kategoridirektør Janicke Ruud Nielsen for Bohus.

Hun har ikke noen spesifikk kommentar til Pettersens uttalelse om at møbelbransjen har sovet i timen, annet enn at man kan få kjøpt gamingmøbler også hos Bohus.

– Vi har et godt sortiment på det, kanskje ikke det bredeste, men vi har bestselgerne, sier hun.

Møbelringen og Skeidar har så langt ikke besvart E24s henvendelser.

Her kan du lese mer om

  1. Netthandel
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Gamestop med svakeste omsetning på ti år

  2. Betalt innhold

    Funcom-sjefen snudde et selskap i krise. Nå vil han vokse igjen – uten å måtte sparke sine egne venner

  3. Selger virtuelle fotballtips: Tjener over 20.000 i måneden

  4. Annonsørinnhold

  5. Hagen henter Komplett-sjefen

  6. – Håper salget stuper